آفتاب
نایب‌رئیس خانه معدن ایران:

بانک‌ها پروانه بهره‌برداری از معادن را به عنوان وثیقه قبول نمی‌کنند

بانک‌ها پروانه بهره‌برداری از معادن را به عنوان وثیقه قبول نمی‌کنند

میزان ذخایر معدنی اکتشافی کشور 57 میلیارد تن ذکر شده که از این رقم حدود 37 میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.

بهرامن افزود: بانک‌های کشور بر بخش مالی تسلط دارند، اما نتوانسته‌اند نقش حساس خود را در فرآیند رشد تولید و توسعه اقتصادی ایفا کنند.

به گزارش ایلنا، محمدرضا بهرامن اظهار داشت: بانک های کشور هیچ نگرشی نسبت به ارزش و اهمیت سرمایه گذاری صنعتی و صنعت گستری ندارند و فقط به بخش املاک توجه دارند و به سود بیشتر می اندیشند.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری بلندمدت بخش خصوصی در حوزه های زیربنایی صنعتی و معدنی در ایران بسیار ناکافی و ناکاراست، گفت: یکی از دلایل اصلی این وضعیت ناشی از ناتوانی سیستم مالی و اعتباری کشور برای هدایت سرمایه ها و پس اندازهای مردمی در مسیر پروژه های مولد است.

نایب رئیس خانه معدن ایران تاکید کرد: بانک های کشور بر بخش مالی تسلط دارند، اما نتوانسته اند نقش حساس خود را در فرآیند رشد تولید و توسعه اقتصادی ایفا نمایند.

وی خاطرنشان ساخت: مراجع رسمی اقتصادی کشور از وجود نزدیک به 600 هزار میلیارد تومان نقدینگی در چرخه کنونی اقتصاد خبر می دهند که این موضوع ناشی از اعمال سیاست های پولی و مالی با جهت گیری غیرتولیدی است.

بهرامن تصریح کرد: حجم نقدینگی در طول سالهای 91 - 1384 با رشد هفت برابری مواجه شد که این امر نشان دهنده وضعیت غیرمولد بازار سرمایه و نتیجه مستقیم تفکر غیرتولیدی نظام بانکی کشور است.

وی اضافه کرد: شیوه اعطای تسهیلات بانک ها مبتنی بر ارایه وام های کوتاه مدت و مرتبط با تجارت است و حجم بسیار اندکی را به سرمایه گذاری صنعتی و معدنی که مشخصه بلندمدت دارند، اختصاص می دهند.

نایب رئیس خانه معدن ایران تاکید کرد: بدهی صنایع و کارخانه های مولد، هیچگاه نمی تواند به عنوان بدهی معوق تلقی شود، زیرا حساب صنایع دایر کشور از فعالیت های سوداگرانه جداست.

وی گفت: بهره گیری از ساختار درون گرایی اقتصاد مبتنی بر سیاست های اقتصاد مقاومتی به منظور استفاده حداکثری از منابع داخلی و افزایش بهره وری مورد تاکید است و از سوی دیگر تعامل سازنده و مثبت بنگاه های اقتصادی با جهان خارج اهمیت بسزایی دارد.

میزان ذخایر معدنی اکتشافی کشور 57 میلیارد تن ذکر شده که از این رقم حدود 37 میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.

ایران به عنوان یکی از 10 کشور شاخص معدنی جهان معرفی شده و شماری از معادن سنگ آهن، مس و سرب وروی کشور در ابعاد جهانی جای دارند.

سال گذشته از پنج هزار و 400 معدن فعال کشور 420 میلیون تن مواد معدنی استخراج شد.

کد N467342

وبگردی