آفتاب
گزارش خبری/

ازسرگیری مذاکرات میان دولت یمن و انصارالله/مردم از خواسته های خود کوتاه نمی آیند

ازسرگیری مذاکرات میان دولت یمن و انصارالله/مردم از خواسته های خود کوتاه نمی آیند

با گذشت چندین روز از آغاز اعتراضات مردمی در یمن، منابع عربی از آغاز مجدد مذاکرات میان دولت و حوثیها در صنعا خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر، یمن در یک هفته اخیر شاهد تحرکات و اعتراضات گسترده مردمی بوده است، تحرکاتی که در اعتراض به حذف یارانه سوخت و افزایش بهای مشتقات نفتی و سوخت و همچنین چالشهای سیاسی و سرکوب و اعمال فشار علیه شیعیان این کشور صورت می گیرد.

شیعیان حوثی و یا حامیان جنبش انصارالله به رهبری "عبدالملک الحوثی" از ارکان اصلی این اعتراضات هستند و مقر آنها استان صعده در شمال یمن است، طی هفته گذشته تعداد زیادی از آنها با حرکت به سمت صنعاء اقدام به تحصن در میدانهای اصلی شهر و نزدیک به مراکز دولتی کره اند.

کمیته میانجی که از سوی "عبدربه منصور هادی" رئیس جمهوری یمن برای انجام مذاکرات با رهبران حوثیها به صعده سفر کرده بود با اعلام شکست مذاکرات به صنعا بازگشت.

 این در حالی است که منابع یمنی روز گذشته از بستن ورودیهای صنعا و ایجاد یک کمربند امنیتی در اطراف این شهر خبر دادند.

برخی رسانه های وابسته به رژیمهای مرتجع عربی در منطقه که از دولت در برابر اعتراضات مردمی حمایت می کنند، نیز با دامن زدن به بحران موجود در صنعا و سوء استفاده از این بحران اعلام کردند که با شکست کمیته میانجیگر، صنعا در حال سقوط است و طبلهای جنگ در یمن به صدا در آمده است.

در همین حال عبدالملک با ارسال نامه ای به رئیس جمهوری یمن به تشریح مطالبات حوثیها و معترضان در دو محور پرداخت.

در این نامه عبدالملک بر اعلام برکناری دولت کنونی و تشکیل یک دولت تکنو کرات و مشارکت گسترده طیفهای مختلف یمنی در دستگاههای دولتی و همچنین بهبود وضعیت اقتصادی یمن تاکید و بسته پیشنهادی خود را برای تحقق این امور در قالب این نامه ارائه کرد.

در همین راستا روزنامه یمنی الشارع، به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که مذاکرات میان کمیته میانجیگر و نمایندگان انصار الله ادامه دارد و از صعده به صنعا منتقل شده است.

این منبع آگاه همچنین اعلام کرد عبد ربه منصور هادی با کاهش قیمت نفت موافقت کرده است.

وی افزود موافقت هادی با کاهش قیمت نفت از 3900 ریال یمنی به 3000 ریال موجب کاهش فشارها و اعتراضات در صنعا شده است.

روزنامه اماراتی البیان نیز امروز با انتشار گزارشی به نقل از منابع آگاه و بلند پایه نوشت که رایزنیهایی پشت درهای بسته با میانجیگری "جمال بنعمر" نماینده سازمان ملل در صنعا و دیپلماتهای غربی برای تعدیل این بحران و کاهش فشارهای معترضان و اتخاذ راهکارهای کارآمد و متعادل در حال اجراست.

از سوی دیگر خبرگزاری یمنی "خبر" از وقوع درگیری مسلحانه میان طرفداران حزب "الاصلاح" و طرفداران حوثیها در مناطق "حلوان" و "ابکر" در جوف خبر دادند.در جریان این درگیریها دهها نفر کشته و زخمی شدند.

 

کد N467307

وبگردی