آفتاب

نشست کارگروه هوانوردی غیرنظامی ˈدی 8 ˈ در بنگلادش

نشست کارگروه هوانوردی غیرنظامی ˈدی 8 ˈ در بنگلادش

آنکارا – ایرنا – دبیرخانه دائمی سازمان کشورهای اسلامی درحال رشد ( دی 8 ) در استانبول اعلام کرد نشست کارگروه هوانوردی غیرنظامی دی 8 که یکی از فعال ترین کار گروههای این سازمان است، با دستور کار فرایند توسعه همکاری بین کشورهای عضو، مقوله های امنیتی، آموزشی و تجاری در بنگلادش تشکیل شده است.

به گزارش ایرنا، ˈهارون کوچک کایاˈ مسوول روابط عمومی دبیرخانه دی 8 در استانبول در تماس تلفنی با خبرنگار ایرنا در آنکارا گفت: در نشست دو روزه در داکا ˈسید علی موسویˈ دبیرکل ایرانی دی 8 و نمایندگانی از سازمانهای هوانوردی کشورهای عضو دی 8 شرکت کرده اند.

قرار است در این نشست امروز آخرین وضعیت همکاری در هوانوردی غیرنظامی بین کشورهای عضو، گزارش پیشرفت همکاریهای کشورهای عضو که توسط کارگروه هوانوردی غیرنظامی دی 8 تهیه شده، مقوله های تجارت، امنیت در هوانوردی غیرنظامی، مسائل آموزشی و بهینه سازی و توسعه ظرفیت در خدمات زمینی مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

همکاریهای بین دی 8 با سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی (ICAO) و پذیرش عضویت کارگروه هوانوردی غیرنظامی دی 8 در ICAO به عنوان عضو ناظر از دیگر موضوعات مورد بحث در نشست داکا عنوان شده است.

هوانوردی غیرنظامی دی 8 در سال 2007 میلادی تشکیل شده و به گفته موسوی کارگروه هوانوردی غیرنظامی دی 8 یکی از فعال ترین کار گروههای این سازمان است و سازمانهای ذیربط ترکیه حمایت لازم را از توسعه همکاری هوانوردی انجام داده و شرکت هواپیمایی این کشور نیز برنامه پرواز به کشورهای عضو برقرار کرده است.

کشورهای دی 8 با بیش از یک مییلیارد جمعیت و پتانسیل مسافرت سالانه در حدود 250 میلیون نفر، بستر خوبی را برای توسعه همکاریهای حمل و نقل هوایی بین کشورهای عضو دارد. در این راستا ترکیه تلاش دارد از موقعیت استانبول برای ترانزیت مسافر بین کشورهای عضو با کشورهای غربی استفاده کند.

موسوی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال 2013 به مدت چهار سال به عنوان دبیر کل جدید ، ریاست دبیرخانه سازمان هشت کشور اسلامی ( دی 8) را بر عهده گرفت.

دبیرخانه این سازمان در استانبول قرار دارد.

بنگلادش، مصر، اندونزی، ایران، مالزی، نیجریه، پاکستان و ترکیه اعضای این سازمان را تشکیل می دهند.

این گروه در 15 ژوئن 1997 (25 خرداد 1376) به پیشنهاد ˈنجم الدین اربکانˈ رهبر فقید حزب اسلام گرای ˈرفاهˈ و نخست وزیر سابق ترکیه با هدف تقویت همکاری های اقتصادی کشورهای عضو تشکیل شد.

خاورم/2011**
کد N467237

وبگردی