آفتاب

شناسایی 945 کمپ غیر مجاز ترک اعتیاد/ مصرف الکل در کشور نگران کننده نیست

شناسایی 945 کمپ غیر مجاز ترک اعتیاد/ مصرف الکل در کشور نگران کننده نیست

وزیر کشور با اینکه 948 کمپ غیر مجاز ترک اعتیاد در کشور شناسایی شد افزود: 40 درصد این مراکز پلمپ شده و 43 درصد نیز در حال پیگیری دریافت مجوز هستند. برخی تخلفات سودجویانه در این حوزه از سوی کمپ ها گزارش شده است که بسیار غمبار است. پولی که با سوءاستفاده از معتادان بی پناه کسب شود کثیف ترین درآمد است.

به گزارش خبرنگار مهر ،عبدالرضا رحمانی فضلی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در چهار ماهه نخست امسال 175 تن انواع مواد مخدر کشف و ضبط شد. 77 درصد مواد از نوع تریاک، 17 درصد حشیش، چهار درصد هروئین، نیم درصد شیشه و 1.5 درصد نیز سایر مواد است.

وی ادامه داد: در سال جاری 16 تن پیش ساز مواد مخدر صنعتی کشف و 118 هزار قاچاقچی و معتاد نیز دستگیر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 40 درصد افزایش یافته است.

به گفته دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال جاری 694 عملیات علیه باند های قاچاق انجام شده و 926 باند و 88 کارگاه تولید شیشه شناسایی و منهدم شد این در حالی است که در چهار ماهه امسال چهار هزار و 211 معتاد متجاحر در 17 مرکز ماده 16 پذیرش شدند.

2 هزار کیلومتر مرز ناپایدار و بی ثبات با دو همسایه شرقی

وی در مورد اینکه 1.5 تن مواد چگونه و از چه راهی وارد کشور می شود گفت: دو هزار کیلومتر مرز ناپایدار و بی ثبات با دو همسایه شرقی داریم که هیچ کنترلی روی مرزهایشان ندارند. همچنین 210 هزار هکتار از اراضی افغانستان زیر کشت مواد مخدر است. به دلیل اینکه آنها هیچ کنترلی روی مرزشان ندارند ایران مسیر خوبی برای ترانزیت مواد مخدر است که با کنترل خوب مرزها شاهد گرایش قاچاقچیان به سمت مسیر دریا هستیم و در سال گذشته موفق شدیم 574 تن مواد مخدر را کشف کنیم که نسبت به سال قبل 14 درصد افزایش نشان می دهد.

وزیر کشور با اعلام اینکه اقدامات خوبی در حوزه کنترلی و مبارزه انجام شده است تاکید کرد: با وجود اقدامات انجام شده به عنوان دبیر کل از اقدامات انجام شده راضی نسیستم.

به گفته وزیر کشور طبق تصمیم های گرفته شده کشور به چند منطقه تقسیم شده که به عنوان مثال جاده زاهدان- کرمان به عنوان منطقه اصلی ترانزیت در نظر گرفته شده و کشفیات 300  برابر افزایش نشان می دهد.

را ه اندازی 17  اردوگاه نگهداری مجرمان حرفه ای مواد مخدر

وی در مورد آخرین وضعیت اردوگاه نگهداری مجرمان حرفه ای مواد مخدر اظهار داشت: طبق ماده 41 قانون مبارزه با مواد مخدر قاچاقچیان باید در مراکز خاص و شرایط سخت نگهداری شوند تاکنون 17 اردوگاه در هفت استان راه اندازی شده است و 200 میلیارد تومان بودجه برای این مراکز اختصاص یافته است. همچنین دو مرکز خراسان رضوی و اصفهان در حال تکمیل است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که چرا کشفیات شیشه نسبت به سایر مواد مخدر کمتر است گفت: این مواد به خاطر اینکه تولیدشان کمتر است میزان کشفیاتشان نیز از سایر مواد کمتر است ضمن اینکه از میزان کشفیات این مواد راضی هستیم.

مصرف الکل در کشور نگران کننده نیست

خبرنگاری در مورد مصرف الکل در کشور و برخورد با آن پرسید که وی در پاسخ اظهار داشت: مصرف الکل در کشور نگران کننده نیست و خوشبختانه برخوردهای خوبی از سوی پلیس به این کالا انجام می شود البته میزان کم مصرف آن هم زیبنده کشور نیست.

تدوین پروتکل درمان نوجوانان معتاد

وی با اعلام اینکه تا چندی قبل خلائی در مورد ترک اعتیاد نوجوانان در کشور وجود داشت تاکید کرد: از یک سال قبل پروتکل درمان نوجوانان معتاد تدوین شده و به صورت پایلوت در چند استان اجرایی شد. در حال حاضر دو مرکز مجزا برای دختران و پسران در زاهدان راه اندازی شده است.

وزیر کشور درباره دستور دکتر روحانی به وزرا برای اقدامات همه جانبه در حوزه مواد مخدر اظهار داشتت: وی پس از ارائه گزارش ستاد سه دستور را صادر کرد که براساس آن همه وزرا مکلف شدند اقدامات  جدی را در این حوزه انجام دهند ضمن اینکه درباره اجتماعی کردن مواد مخدر نیز اطلاعات دقیق درست و شفاف به مردم ارائه شود.

شناسایی 948 کمپ غیرمجاز

وی با اشاره به اینکه 948 کمپ غیر مجاز ترک اعتیاد در کشور شناسایی شد افزود: 40 درصد این مراکز پلمپ شده و 43 درصد نیز در حال پیگیری دریافت مجوز هستند. برخی تخلفات سودجویانه در این حوزه از سوی کمپ ها گزارش شده است که بسیار غمبار است. تخلفاتی از جمله از سوءاستفاده از معتادان بی پناه گزارش شده است و این در حالی است که پولی که با سوءاستفاده از معتادان بی پناه کسب شود کثیف ترین درآمد است.

وی در مورد بیمه معتادان نیز گفت: 30 میلیارد تومان برای ترک اعتیاد معتادان تصویب شده است و وزارت تعاون قول داده این بودجه را ذیل بیمه های سلامت برای ترک اعتیاد هزینه کند.

وی درباره اقدامات حوزه پیشگیری اظهار داشت: توافقاتی را با نهادهای مردمی انجام دادیم که عملیاتی می شود. ضمن اینکه طرح ساماندهی و حمایت از خانواده های محروم زندانیان طویل المدت تصویب شده است.

وی با انتقاد از همکاری ناچیز مجامع بین المللی اظهار داشت: کمک های نهادهای بین المللی ناچیز و در حد صفر است و آنها تجهیزات در اختیار ما قرار نمی دهند.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی در مورد فعالیت گشت موتوری انصار حزب الله گفت: هر فعالیت اجتماعی و فرهنگی در کشور باید دارای مجوز قانونی باشد و اگر این مجوز اخذ نشود برخورد خواهیم کرد.

وی در مورد راه اندازی شورای امر به معروف در مساجد گفت: مسجد محل اقدامات فرهنگی و دینی است و برای تک تک کارها نیاز به مجوز نیست. مسئولیت مساجد بر عهده متولیان است و خودشان پاسخگوی کارهایشان هستند.

 مشورت با نمایندگان برای تغییر 40درصد فرمانداران

خبرنگاری در مورد تغییر 40درصد فرمانداران پرسید که وی در پاسخ گفت: این موضوع یک بار در روزنامه آرمان منتشر شد و ما نیز گلایه هایمان را مطرح کردیم. 80درصد فرمانداران کشور تغییر کردند و برای انتخابشان از نمایندگان مجلس نماینده ولی فقیه و ستادهای انتخاباتی مشورت گرفتیم.

وی افزود: تجربه اعتدال سیاسی انگیزه و سوابق کاری از جمله ویژگی هایی است که فرمانداران باید داشته باشند ضمن اینکه اعلام می کنم فرمانداران تعلق خاطر به هیچ گروه سیاسی ندارند.

90 درصد مرزهای شرقی تحت کنترل است

وی در مورد آخرین وضعیت مرزهای شرقی کشور گفت: 90 درصد مرزهای شرقی تحت کنترل است و پنج درصد از 10 درصد باقیمانده نیز تا پایان تابستان به برجک مجهز می شود. پیش بینی می کنیم انسداد مرکزهای شرقی تا پایان سال 94 به اتمام برسد.

گفتنی است در حاشیه نشست خبری وزیر کشور از 12 عنوان کتاب در عرصه های کاهش تقاضا و مقابله رونمایی شده و همچنین نمایشگاه عکسی نیز برگزار شد.

 

 

کد N467164

وبگردی