آفتاب
در مناظره کوهکن، رسولی و سالک بررسی شد

ضرورت نوسازی جریان‌های سیاسی و اقتضائات آن

ضرورت نوسازی جریان‌های سیاسی و اقتضائات آن

مناظره‌ای با عنوان «ضرورت نوسازی جریان‌های سیاسی و اقتضائات آن» با حضور حسن رسولی عضو بنیاد باران، محسن کوهکن دبیرکل جامعه اسلامی نمایندگان ادوار و حجت الاسلام و المسلمین احمد سالک عضو جامعه روحانیت مبارز برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) حسن رسولی در این مناظره اظهار کرد: نوسازی سیاسی در حوزه‌ قدرت رسمی در حاکمیت معنا و مفهوم خاص خود را دارد؛ در هر مقطعی براساس قانون اساسی و قوانین جاری کشور، جایگزینی و گردش قدرت در نمادهای دموکراتیک کشور صورت می‌گیرد که این خود به نوعی نوسازی سیاسی است.

وی افزود: طی هشت سال گذشته جریان اصولگرایی با محوریت آقای احمدی‌نژاد قدرت را در دست داشت، ولی در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته مردم با انتخاب حسن روحانی، اقدام به نوسازی در عرصه قدرت رسمی کشور کردند و اگر منظور از نوسازی در فعالیت حزبی به موازات آن‌چه که در نهاد رسمی قدرت صورت می‌گیرد باشد ؛ امر مثبتی نیست.

وی ادامه داد :نظام‌هایی که سابقه‌ی طولانی درنظام مردم سالاری دارند نه تنها به موازات تغییرات سیاسی و اجتماعی در نهادهای قدرت در سامانه سیاسی خود دچار تغییرات نشده‌اند؛ بلکه تلاش کرده‌اند که این سامانه را حفظ کنند چرا که اگر این نوسازی صورت بگیرد در جهت کاهش اثر بخشی این سامانه های سیاسی خواهد بود.

این عضو بنیاد باران با بیان این‌که «سامانه‌های حزبی در کشور نیازمند بازنگری در رویکردهای خود هستند» در این ارتباط توضیح داد: جریان اصلاحات بعد از انتخابات سال ۸۴ درحدود یک سال به بررسی مواضع و عملکرد خود در طول هشت ساله حضورش درعرصه قدرت پرداخت و نقاط ضعف و قدرت خود را شناسایی کرد؛ در حال حاضر افکار عمومی از جریان اصولگرایی انتظار دارد که بررسی کند و پاسخ دهد که کشور را بر اساس کدام قاعده در طی هشت سال گذشته اداره کرده است.

وی با بیان این‌که «بررسی نقاط قوت و ضعف سامانه‌های حزبی مهم است ولی رفع نقاط ضعف به معنای بازسازی نیست» ادامه داد: من آقای خاتمی را رهبر جریان اصلاحات می‌دانم وازایشان تاکنون بحث نوسازی جریان اصلاحات را نشنیده‌ام.

وی با بیان این‌که «آسیب شناسی و بازنگری در رفتارها و عملکردها از نظر من از جنس انتخاب و بازنگری در تاکتیک‌هاست و معنا کردن آن به عنوان جایگزین کردن یک ساختارو یا شاکله جدید با عناوین جدید یک موضوع انحرافی» اظهار کرد: در حال حاضر بازنگری وآسیب شناسی در هر دو جریان سیاسی کشور وجود دارد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در واکنش به سخنان کوهکن(یکی از مهمانان این مناظره ) مبنی بر این‌که «اصلاح طلبان منشوری برای فعالیت خود ندارند» افزود: در سال ۸۵ مانیفست اصلاح‌طلبی در سطح کشور منتشر و تلاش شد که از نقطه نظرات مختلف برای تدوین آن استفاده شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان این‌که «در سامانه جریانی و حزبی کشور نیازی به تعدد وتکثر نداریم» تصریح کرد: مجموعه‌ حاکمیت باید بستری را فراهم کند که از تکثر و تنوع آسیب رسان به سامانه‌ حزبی در کشور جلوگیری شود و مبانی ایجاد کند که دیگر احزاب فقط در زمان انتخاب بروز و ظهور پیدا نکنند.

وی ادامه داد : دولتمردان باید فعالیت‌های سیاسی در کشور را به گونه‌ای هدایت کنند که دو جریان اصیل و ریشه‌دار اصولگرایی و اصلاح‌طلبی پایه و اساس فعالیت حزبی در کشور باشند؛ بنابراین در این راستا ضروری است که قانون احزاب و انتخابات در یک بسته دیده شوند به نحوی که احزاب متنوع زیر چتر دوجریان عمده‌ی کشور ادغام شوند و تبدیل به دو حزب فراگیر شوند.

رسولی در واکنش به سخنان سالک(یکی دیگر از مهمانان این مناظره ) مبنی بر این‌که «احزاب در کشور شکل نگرفته‌اند» نیز اظهار کرد: علت عدم شکل‌گیری احزاب در کشور یک بحث تاریخی و فرهنگی است؛ اما همین احزاب دست و پا شکسته در عرصه سیاست‌ورزی، گرمابخش فضای انتخاباتی کشور هستند وآن را هدایت می‌کنند که نمونه آن را در انتخابات سال گذشته مشاهده کردیم.

وی با تاکید بر این‌که «فعالیت سامانه حزبی در کشور باید همسو با اهداف متعالی انقلاب باشد» در مورد نگاه حاکمیت به احزاب اظهار کرد: حاکمیت در زمان هشت ساله اصلاحات نگاهش به احزاب مساعد و فرصت‌محور بود به نحوی که به طرق مختلف از جمله دادن یارانه از احزاب حمایت می‌کرد ولی درهشت ساله دولت آقای احمدی‌نژاد، نگاه به احزاب تهدید‌محور بود.

وی با بیان این‌که «حاکمیت به معنای عام از طریق سیاستگذاری و قانونگذاری می‌تواند بسترساز فعالیت مناسب‌تر احزاب باشد» ادامه داد: سامانه حزبی نیز باید خدمات سیاسی مورد نیاز جامعه را ارائه دهد و جامعه را به سمت تعالی سوق دهد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر این‌که «یکی از علل غیرقابل پیش بینی بودن رفتار سیاسی مردم این است که سامانه حزبی قوی نداریم» اظهار کرد: ما نه تنها کمبود حزب در کشور نداریم بلکه مازاد حزب داریم و صحبت از تکثر در این زمینه یک کارانحرافی است.

وی با اعتقاد به «ائتلاف شخصیت‌هایی مانند خاتمی، ناطق نوری و هاشمی و فعالیت سامانه حزبی اصلاح‌طلب در جریان انتخابات سال ۹۲ » ادامه داد: بلوغ سیاسی جریانات و فعالان سیاسی، آن‌ها را به این نتیجه رساند که در راستای حفظ منافع ملی با یکدیگر ائتلاف کنند و محصول این ائتلاف نانوشته پیروزی حسن روحانی بود؛ فردی که معتقد نیست اصلاح‌طلب است.

حجت الاسلام و المسلمین سالکاین عضو جامعه روحانیت مبارز نیز با بیان این‌که «باید بررسی کرد در صورتی که شریعت اسلامی در جامعه به صورت کامل پیاده شود واخلاق اسلامی تحقق پیدا کند، آیا در این صورت احزاب جایگاهی در کشور خواهند داشت یا نه؟» افزود :جریانات سیاسی در کشور در حال حرکت به سمت نوسازی هستند.

وی تصریح کرد: در طول ۳۰ و ۳۵ سال گذشته شاهد صحنه‌های مختلف در جهت نوسازی در فعالیت‌های دو جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی بوده‌ایم به نحوی که افراد عضو این دو جریان در مقاطع مختلف به بیان نقاط ضعف و قوت خود پرداخته‌اند.

وی با بیان این‌که «تجدید نظر درعملکرد گذشته مقدمه‌ای برای نوسازی، متناسب با شرایط زمانی و مکانی است» در بخشی دیگر از صحبت‌های خود اظهار کرد: باید بررسی شود که چرا احزاب در کشور ما به صورت جدی شکل نمی‌گیرند؟ ازسوی دیگرباید توجه کرد که فعالیت این همه حزب در کشور دارای دلیل است و نمی‌توانیم به راحتی بگوییم فقط دو حزب قوی اصولگرا و اصلاح‌طلب در کشور ایجاد شود.

سالک افزود: معتقدم که هرچه قدر میزان بصیرت جامعه بالا برود قدرت بینش مردم وآینده‌نگری آن‌ها به سمت حرکت دینی خواهد رفت نه به سمت احزاب.

هم‌چنین محسن کوهکن با اشاره به این‌که «قانون اساسی ایجاد حزب را مجاز دانسته است» تصریح کرد: در حال حاضر چند حزب به معنای واقعی در سراسر کشور فعالیت می‌کنند و عمده‌ احزاب در زمان انتخابات فعال می‌شوند.

وی با اعتقاد بر این‌که «هر تفکری که معتقد نباشد باید به سمت نوسازی حرکت کند و گذشته خود را بررسی کند؛ به انحراف می‌رود» اظهار کرد: در اوایل انقلاب اصلاح‌طلبان به جناح چپ معروف بودند و به نوعی، اقتصاد دولتی را محورخود قرارداده بودند ولی آیا همچنان این تفکر را دارند؟ خیر، آن‌ها اندیشه‌های اقتصادی خود را بازسازی کرده‌اند.

وی با بیان این‌که «باید دو جریان عمده کشور یعنی اصولگرایان واصلاح‌طلبان منشوری برای فعایت‌ داشته باشند» ادامه داد: جریان اصولگرایی منشور خود را تدوین و منتشر کرد ولی به نظر می‌رسد که جریان اصلاحات به دلیل تراکم تفکرات مختلف نتوانسته به منشوری دست پیدا کند.

این نماینده سابق محلس با اعتقاد بر این‌که «احزاب در ایران روی لبه تیغ راه می‌روند» تاکید کرد: نظام سیاسی ایران یک نظام منحصربفرد با مشخصات خاص خود است و حزب یک وسیله برای رسیدن به هدف است؛ در حالی که ممکن است در کشورهای دیگر حزب هدف باشد.

وی در مورد شرایط ماندگاری احزاب در کشور نیز گفت: اگر احزاب در کشور می‌خواهند ماندگار باشند، باید خطوط قرمزی که مورد توجه مردم است را رعایت کنند تا مقبولیت آن‌ها در جامعه بیشتر شود.

وی با بیان این‌که «دو جریان عمده سیاسی در کشور اصولگرایان و اصلاح‌طلبان هستند» افزود: اعتدال یک روش است که هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان باید آن را رعایت کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر این‌که «با تکثراحزاب، مخالف نیستم و گروه‌های متکثر در یک جریان می‌توانند زیر یک شناسنامه دور هم جمع شوند» تصریح کرد: عاقلانه این است که این تکثر را با رشد بلوغ فکری و شناخت پیرامونی در دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب پذیرفت و هر دو جریان به روش اغنایی اجازه دهند که افراد همسو تشکل های خود را ایجاد کنند.

انتهای پیام

کد N467092

وبگردی