آفتاب
رحمانی فضلی:

مانع فعالیت‌های اجتماعی بدون مجوز می‌شویم/اخبار شهادت گروهبان دانایی‌فر قطعیت ندارد

مانع فعالیت‌های اجتماعی بدون مجوز می‌شویم/اخبار شهادت گروهبان دانایی‌فر قطعیت ندارد

برای تعیین فرمانداران با نهادهای مختلفی از جمله دفتر نماینده مقام معظم رهبری و مجلس مشورت می‌کنیم اما این به معنای دخالت هیچ نهادی در تعیین فرماندار نیست./درچهار ماه ابتدایی امسال ۱۱۸ هزار دستگیری درحوزه مواد مخدر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با ۴۰ درصدافزایش روبرو بوده‌ایم.

وزیر کشور در مورد فعالیت گشت‌های ارشاد موتوری تصریح: هر فعالیت اجتماعی در کشور باید مبتنی بر قانون و با مجوز قانونی باشد و اگر برخلاف آن کاری صورت بگیرد ما مانع می‌شویم، حال این اقدامات با موتور، ماشین و یا پیاده باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست خبری که صبح امروز در مجموعه فرهنگی شقایق به مناسبت هفته دولت برگزار شد، با اشاره به عملکرد چهار ماهه گذشته ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ۶۹۴ عملیات و درگیری مسلحانه دراین مدت درحوزه مواد مخدر رخ داده که موجب انهدام ۹۲۶ گروه و باند شده است.

وی با اشاره به اینکه ۸۷ کارگاه تولید شیشه نیز در این مدت شناسایی و منهدم شده است، بیان كرد: همچنین دراین مدت حدود ۱۷۵ تن کشفیات شامل ۷۷ درصد تریاک، ‌۱۷ درصد حشیش، ۴ درصد هروئین و مرفین،  ۵. ۰درصد شیشه و... داشته‌ایم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: درچهار ماه ابتدایی امسال ۱۱۸ هزار دستگیری درحوزه مواد مخدر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با ۴۰ درصدافزایش روبرو بوده‌ایم. و برخورد با خرده فروش‌ها را نیز به صورت جدی‌تر در برنامه خواهیم داشت.

وی با اشاره به آیین نامه‌های ابلاغی درحوزه مواد مخدر از جمله سند جامع حمایت‌های اجتماعی و درمانی وآیین نامه اجرایی مراکز درمان تصریح كرد: بر اساس مصوبات، کلنیک‌های درمان ویژه زنان راه اندازی وآغاز به کار کرده است و به طور کلی در ۱۷ مرکز نگه داری و درمان معتادین ۴هزار و ۲۱۱ نفر امسال پذیرش شده‌اند.

وزیر کشور همچنین از اختصاص ۳۰ میلیارد تومان هزینه بیمه درمان معتادان از سوی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی خبر داد و آن را گام بلندی در این زمینه خواند.

رحمانی فضلی افزود: دستورالعمل ارزیابی و نظارت بر عملکرد وتخلفات مراکز مجاز و شناسایی مراکز غیر مجاز نیز ابلاغ شده است و درحوزه پیشگیری نیز جلسات و توافقنامه‌هایی را در برنامه داشته‌ایم که در حال عملی شدن هستند.

وی با بیان اینکه تاکید ستاد مبارزه با مواد مخدر بر روی طرح ساماندهی خانواده‌های معلولین معتاد وزندانیان طولانی مدت خاطرنشان كرد: ایجاد مهارت شغلی و کمک به معتادانی که پاک می‌شوند از طریق تفاهم نامه چهارجانبه‌ای که وزارت کار، کمیته امداد، ‌ بسیج وستاد مبارزه با مواد مخدر امضا کرده‌اند، اجرایی خواهد شد.

رحمانی فضلی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالات خبرنگاران در مورد کشف مواد مخدر در نزدیکی مرز‌ها ابراز داشت: ۷۰ درصد کشفیات ما در مناطق مرزی انجام می‌گیرد و برخی راه‌های اصلی در این مناطق در اولویت ما قرار دارد. برای نمونه مسیر زاهدان به کرمان که ازمناطق اصلی است با نظارت مضاعفی همراه بوده که موجب افزایش ۳۰۰درصدی کشفیات در این منطقه شده است.

وی با اشاره به وجود ۲۰۰۰ کیلومتر مرز ناپایدار با کشورهای کشت‌کننده مواد مخدر تاكید كرد: در این کشور‌ها ۲۱۰ هزار هکتار زمین در اختیار کشت مواد مخدر قرار دارد و متاسفانه این دو کشور نظارت درستی بر روی مرزهای خود ندارد.

وی اضافه كرد: این مرز‌ها از طریق برجک‌های دیده بانی، ‌سیم خارداردر برخی نقاط دیوارهای بتونی، ‌نورگیر و خط فیبر نوری محافظت می‌شوند و دربرخی نقاط نیز کانال‌هایی ایجاد شده که تنها افراد بتوانند از آن عبور کنند، اما باید توجه داشت که این مرز‌ها در مناطق صعب العبور قرار دارند، بنابراین بحث انسداد مرز‌ها کار ساده‌ای نیست.

رحمانی فضلی درمورد برخورد با مراکز ترک اعتیاد متخلف گفت: در این زمینه جلساتی را با وزارت بهداشت برگزار کردیم که نشان دهنده انگیزه بالای وزیر بهداشت در این زمینه بود و سبب شد دستورالعملی که در زمینه مراکز ترک اعتیاد دو سه سال به حالت معلق مانده بود، ابلاغ شود تاکنون ۹۴۸ مرکز غیر مجاز شناسایی شده که ۴۰ درصد از آنها تعطیل و ۴۲ درصد‌ آنها در فرآیند گرفتن مجوز جدید مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

وزیر کشور در مورد مسئله قاچاق مشروبات الکلی بیان کرد: نیروی انتظامی متولی این کار است و حتما برخورد‌ها سنگین‌تر خواهد شد، در این زمینه نیز نامه‌ای را به رئیس جمهور نوشته‌ام و منتظر دستور ایشان در این زمینه برای مشخص شدن متولی این کار هستم، همچنین مجلس و قوه قضاییه نیز باید در این زمینه با دولت تعامل داشته باشد.

وزیر کشور همچنین درمورد چگونگی تعیین فرمانداران گفت: برای تعیین فرمانداران با نهادهای مختلفی از جمله دفتر نماینده مقام معظم رهبری و مجلس مشورت می‌کنیم اما این به معنای دخالت هیچ نهادی در تعیین فرماندار نیست.

رحمانی فضلی افزود: در این زمینه شاخص‌هایی از جمله با تجربه بودن، باانگیزه بودن ومعتدل بودن مد نظر قرار دارد و هر نیرویی که دراین حوزه معرفی شود و شاخص‌ها را داشته باشد مورد استقبال قرار می‌گیرد و این مسئله به معنای انتصاب فرمانداران از سوی دیگر نهاد‌ها نیست.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در مورد تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر در مساجد برای اصلاح منکرات در محله‌ها اظهار داشت: مسجد نهادی بومی و فرهنگی است که مجوز کلی انجام امور فرهنگی را دارد و نیازی به گرفتن مجوز در این زمینه از سوی مساجد نیست اما متولیان امور مساجد مسئولیت این کار را بر عهده دارند و باید در مقابل این فعالیت‌ها پاسخگو باشند.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: ما نیز از هر اموری که در حوزه فرهنگ و در چارچوب وظایف مساجد است، استقبال می‌کنیم.

رحمانی فضلی همچنین درباره خبر شهادت مرزبان جمشید دانایی فر گفت: اخبار رسیده قطعیت ندارد و ما در حال پیگیری از طریق دولت پاکستان و همچنین از طرق غیر رسمی هستیم.

وی اظهار کرد: به صورت مداوم با مسئولان پاکستانی در ارتباط هستیم به طوری که هر ماه و هر هفته ارتباطاتی با آنها داریم.

کد N466981

وبگردی