آفتاب

دمپسی، تکلیف افغانها را یکسره کرد

دمپسی، تکلیف افغانها را یکسره کرد

تسنیم نوشت:

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن باید هرچه سریع‌تر امضا شود و در صورت عدم به‌وقوع پیوستن این مسئله آمریکا هیچ تکلیف قانونی برای خروج از افغانستان ندارد.

«مارتین دمپسی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در جریان شرکت در مراسم تحویل فرماندهی نیروهای آمریکایی از «جوزف دانفورد» به فرمانده جدید این نیروها یعنی «جان کمپل» در افغانستان اذعان کرد: آمریکا به چارچوبی مشخص و قانونی برای حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از سال 2014 نیاز دارد.

وی گفت: اگر توافقنامه‌ای که به نیروهای نظامی آمریکا اجازه دهد در سال 2015 در افغانستان بمانند، وجود نداشته باشد، نیروهای این کشور در شرایط مطلوب به 120 روز نیاز خواهند داشت تا تمام افراد خود را از افغانستان خارج کنند.

دمپسی بیان کرد: از لحاظ قانونی نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان مکلف به خروج قطعی از این کشور در سال 2015 نیستند، بلکه حضور خود را بر اساس حسن نیت دولت میزبان در چارچوب برنامه اعلام شده استوار می‎سازند.

وی تأکید کرد: بن‌بست انتخابات افغانستان باید به زودی حل شده و رئیس‌جمهور جدید با آغاز کار خود پیمان امنیتی کابل- واشنگتن را امضا کند.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که قرار است پس از خروج نیروهای آمریکایی، 9800سرباز این کشور تا پایان سال 2016 در افغانستان باقی بمانند.

آمریکا تأکید می‌کند که در صورت به‌ پایان‌ نرسیدن تنش‌های انتخاباتی و امضا نشدن پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن، این نیروها تا پایان سال جاری میلادی افغانستان را ترک خواهند کرد.

اما با وجود این اظهارات، آمریکا برنامه‌‌ای را طراحی  کرده‌ است که در صورت به درازا کشیده شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان یا عدم امضای فوری توافقنامه امنیتی، به نیروهای آمریکایی اجازه می‌دهد مدتی پس از سال 2014 نیز در افغانستان باقی بمانند.

52261

کد N466909

وبگردی