آفتاب

هند بدنبال رهایی از عنوان بزرگترین خریدار سلاح دنیا

هند بدنبال رهایی از عنوان بزرگترین خریدار سلاح دنیا

دهلی نو - ایرنا - دولت جدید هند تقویت زیرساخت های صنعت نظامی را در دستور کار قرار داده تا بزرگترین دمکراسی جهان از زیر سایه سنگین نام بزرگترین خریدار سلاح خارج شود.

به گزارش ایرنا، با وجود شش میلیون نظامی در هند و همچنین نیروهای پلیس، بازار اسلحه این کشور قابل توجه است. آمارهای رسمی نشان می دهد که ارتش هند حدود پنج ممیز شش میلیون انواع سلاح در اختیار دارد.

ˈآرون جیتلیˈ وزیر دفاع هند می گوید: بومی سازی تجهیزات نظامی باید سه دهه قبل در هند آغاز می شد اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و هند اکنون بزرگترین وارد کننده سخت افزار نظامی است.

دولت هند قصد دارد فناوری های خارجی را به داخل جذب کند و به این منظور اعلام کرده که اجازه استفاده از سرمایه مستقیم خارجی در بخش نظامی را از 26 درصد به 49 درصد افزایش می دهد.

این درحالیست که افزایش سهم سرمایه مستقیم خارجی به تنهایی کفایت نمی کند. همه تولیدات سیستم های اسلحه براساس قانون هند شامل محدودیت صادرات و انتقال می شوند. این محصولات فقط هنگامی می توانند فروشگاه برپا کنند که دولت هند اجازه آن را صادر کند.

مهمترین مشکلی که در این خصوص وجود دارد، ناکارآمدی روابط غیرنظامی است. به گفته کارشناسان دولت جدید هند مجبور است با مشکلی که از قبل میان دولت و نیروهای مسلح وجود داشته کنار بیاید و هماهنگی میان بخش نظامی و بخش اداری غیرنظامی را دوباره برقرار سازد.



** تولیدات داخلی 30 درصد نیازهای نظامی

توسعه صنایع دفاعی تنها یکی از چشم اندازهای مشکل بزرگتری به نام نوسازی تجهیزات نظامی است. بخش نظامی هند نیاز فوری به اصلاحات صنعتی و عملیاتی دارد.

حتی پس از گذشت شش دهه از استقلال، هند به سختی می تواند 30 درصد نیازهای سخت افزار نظامی خود را تامین کند.

چنانکه ˈای. کی. آنتونیˈ وزیر دفاع سابق هند طی سخنرانی در سال 2009 در شهر بنگلور گفته بود جای تاسف است که کشوری که چهارمین نیروی انسانی علمی دنیا را در اختیار دارد، برای تامین نیازهای نظامی تا 70درصد به خارج محتاج است.

بیشتر تجهیزات نظامی هند از شوروی سابق خریداری شده و اکنون مستهلک و غیرقابل استفاده هستند. با این وجود انجام ماموریت های فضایی پیشرفته از جمله ارسال سفینه فضایی به ماه، موضوعی است که در تضاد با توانایی های نظامی داخلی هند، تحلیلگران را به تفکر وامی دارد.

هند بودجه سنگینی برای نوسازی نیروهای مسلح خود طی 15 سال آینده اختصاص داده است. صنایع هند چشم انداز بزرگ 100 میلیارد دلاری در زمینه نوسازی تجهیزات نظامی این کشور خواهند داشت.

سال گذشته، ای. کی. آنتونی وزیر دفاع وقت بر کاهش هزینه های فعالیت های غیرضروری تاکید و اعلام کرده بود: دولت به نوسازی نیروهای مسلح پایبند است و در این راستا سیستم های متعددی را با هزینه ای بالغ بر دو بیلیون روپیه طی پنج سال آینده برای این نیروها تامین می کند.

آمارهای دیگر نیز از افزایش بودجه نظامی هند برای تولیدات داخلی حکایت دارند. در سال مالی 12-2011، گردش مالی کارخانه مهمات سازی هند 123 میلیارد و 900 میلیون روپیه بود که نسبت به رقم سال قبل آن (112 میلیارد و 150 میلیون روپیه)، با افزایش 10 ممیز 48 درصدی مواجه بوده است.

در حال حاضر هر 60 روپیه هندی یک دلار ارزش دارد.



** سند راهبردی برای افزایش قابلیت نظامی

به این ترتیب، وزارت دفاع هند از دوره تصدی دولت قبل اولویت را تهیه جنگ افزارها از تولیدکنندگان داخلی قرار داده است. سال گذشته وزارت دفاع هند از تهیه سند راهبردی خبر داد که در آن مسیر فناوری و قابلیت های نیروهای مسلح در 15 سال آینده تعریف شده است.

بر اساس این سند، ارتش هند از فناوری بالا در وظایفی همچون پایش، نظارت، خنثی کردن مین، جنگ های شهری و کاهش تلفات استفاده خواهد کرد.

یکی از مهمترین طرح های تولید تجهیزات نظامی که چندی پیش به نتیجه رسید، ساخت یک فروند ناوشکن 6800 تنی بود و هفته گذشته نیز نیروی دریایی هند یک فروند ناو رادار گریز ساخت متخصصان داخلی را به کار گرفت.

نارندار مودی نخست وزیر دولت جدید هند اواسط ماه آگوست بزرگترین کشتی که متخصصان داخلی تا بحال ساخته اند را رونمایی افتتاح کرد.

ناوشکن ˈای.ان.اس ˈ کلکتهˈ توسط شرکت کشتی سازی مازاگون ساخته شده است. هر چند ساخت این ناوشکن و دو ناوشکنی که قرار است پس از آن ساخته شوند چند سال عقب تر از برنامه است، اما افتخاری برای تولیدات داخلی هند به شمار می رود.

با وجودی که برخی از محافل داخلی می گویند موتور و قطعات اصلی این ناوشکن ساخت خارج است و نامگذاری آن بنام تولید داخلی را نمادین می دانند، با این حال بسیاری از کارشناسان به ثمر رسیدن این پروژه در آغاز کار دولت جدید هند را انگیزه خوداتکایی در بخش نظامی و تقویت راهبردهای دفاع دانسته اند.



** چین؛ مهمترین عامل تجهیز ارتش هند

یکی از مهمترین دلایل تاکید هند بر تجهیز نظامی، بازداشتن چین از تحرکات احتمالی است. هند طی ماه های اخیر اقدامات بازدارنده مختلفی در خط کنترل مرزی 4057 کیلومتری با چین انجام می دهد.

هفته گذشته هند اعلام کرد که شش پایگاه موشکی زمین به هوا از نوع ˈآکاش ˈرا در اسکادران شمال شرقی کشور خود مستقر می کند تا عامل بازدارنده ای برای جت ها، بالگردها و بهپادهای چینی یا هر اتفاق ناگوار احتمالی در منطقه باشد.

در سال گذشته میلادی هند در راستای به روز سازی زیرساخت های نظامی خود در طول مرزهای مشترک با چین 30 هزار نیروی دیگر را به گردان پیاده نظام نیروی زمینی خود اضافه کرد.

همچنین در حوزه فضایی، نیروهای مسلح هند برنامه استقرار ماهواره های دیده بان را دارند تا سپری در برابر سلاح های ضد ماهواره چین باشد.



** هند اولین وارد کننده سلاح

هند بزرگترین کشور وارد کننده سلاح درجهان بین سال های 2009 تا 2013 شناخته شد.

منابع هندی در فروردین ماه امسال به نتیجه یک بررسی انجام شده در غرب اذعان کردند که نشان داد واردات سلاح هند در پنج سال گذشته سه برابر بیشتر از رقبای نزدیک خود یعنی چین و پاکستان بوده است.

باتوجه به بررسی سازمان تحقیقات صلح جهانی، واردات سلاح هند در پنج سال گذشته بیش از 111درصد افزایش یافته و این کشور 14درصد از کل واردات سلاح در جهان را به خود اختصاص داده است.

پیش از این چین اولین کشور وارد کننده سلاح درجهان بود اما درسال 2010 با تغییر سیاست نظامی پکن مبنی بر تولید سلاح بومی، هند توانست جایگاه اول را بدست آورد .

هند با هدف رقابت با چین و مقابله با چالش های نظامی در منطقه سیاست تجهیز نیروهای دفاعی را دنبال می کند.

بزرگترین فروشنده سلاح به هند روسیه است. این کشور به تنهایی 75 درصد از کل واردات سلاح هند را به خود اختصاص داده اما در سال های اخیر دهلی نو به دنبال منابع جدید از جمله از آمریکا بوده است .

این در حالیست که رژیم صهیونیستی که سیاست نوسازی تجهیزات اسقاطی ساخت شرق در هند را دنبال می کند در تلاش است که جای روسیه را به عنوان فروشنده تسلیحات به هند بگیرد.

اطلاعات منتشر شده نشان می دهد که سال گذشته میلادی هند بزرگترین خریدار سلاح از آمریکا بوده است. ارزش واردات سلاح این کشور از آمریکا یک میلیارد و 200 میلیون دلار برآورد شده است.

درهمین زمان واردات سلاح پاکستان که ازکشورهای رقیب برای هند به شمار می رود، فقط پنج درصد از واردات جهانی سلاح را به خود اختصاص داده است.

با توجه به این بررسی، پنج کشور بزرگ وارد کننده سلاح در زمان حاضر شامل هند، پاکستان، چین، امارات و عربستان سعودی می باشند. همچنین بزرگترین کشورهای فروشنده سلاح در جهان بین سال های 2009 تا 2013 شامل آمریکا، روسیه، آلمان، چین و فرانسه هستند.

دراین میان آمریکا با هدف افزایش نفوذ خود در منطقه اقدام به فروش سلاح به کشورهای آسیای جنوبی می کند.



** آمادگی نظامی بهترین ضامن صلح

وزیر دفاع هند می گوید با توجه به اینکه درمیان همسایگانی ناآرام زندگی می کنیم، آمادگی نظامی بهترین ضامن صلح است.

آرون جیتلی که کمتر از سه ماه است وزارت خانه های دفاع و دارایی هند در دولت راستگرای بی جی پی را اداره می کند هفته گذشته در جمع دانشجویان هندی خواستار توسعه سریع سخت افزارهای نظامی بومی شد.

وی تاکید کرد که اگر هند آمادگی نظامی نداشته باشد صلح و آرامشی هم ندارد.

وزیر دفاع هند گفت: ما همسایگان ناآرامی داریم و به مدت 68 سالی که از استقلال هند می گذرد شاهد چند جنگ بوده ایم.

از نگاه کارشناسان این اظهارات وزیر دفاع هند نشان می دهد که دولت اقتصاد محور هند برای تضمین امنیت خود در حال تعریف راهبرد دفاعی جدیدی است که ساخت تجهیزات بومی ، تقویت خود اتکایی، تحکیم و بسط همکاری های نظامی با همسایگان و رهایی از عنوان بزرگترین وارد کننده سلاح از مهمترین اهداف آن است.

آساق * 2 * 1519 * 264 *
کد N466282

وبگردی