آفتاب

هواپیمایی مالزی، دو سانحه و بحران اقتصادی

هواپیمایی مالزی، دو سانحه و بحران اقتصادی

کوالالامپور– ایرنا – حوادث پیاپی مرگبار در خطوط هوایی مالزی که از اوایل سال جاری میلادی کلید خورد پایه های اقتصادی این خط هوایی را به لرزه در آورده است.

به گزارش ایرنا، کارشناسان متخصص در بازسازی خطوط هوایی بر این باروند خطوط هوایی مالزی در سه سال آینده حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار بودجه نیازمند است تا بتواند به وضعیت خود سر و سامان دهد.

بر اساس گزارشی که در روزنامه ˈاستارˈ مالزی منتشر کرده، متخصصان بازسازی اقتصادی خطوط هوایی معتقدند شرکت هواپیمایی مالزی به این بودجه نیازمند است تا بتواند پرداخت غرامت به کارمندان خود و همچنین پرداخت جریمه به دلیل لغو قراردادها را انجام دهد.

کارشناسان براین باورند تا زمانی که خطوط هوایی مالزی نتواند بیش از هزینه های خود درآمد کسب کند نیازمند حمایت مالی است.

دولت مالزی که پیش از این خواستار خصوصی سازی خطوط هوایی مالزی شده بود درصدد است پس از انجام مطالعات تکمیلی نظر نهایی خود را در این مورد تا پایان این هفته اعلام کند.

سهم خزانه مالزی از خطوط هوایی مالزی 69.37 درصد است.

ناپدید شدن پرواز ام.اچ 370 این خط هوایی در حدود شش ماه پیش و همچنین سرنگونی پرواز ام.اچ17 در اوکراین از جمله عواملی است که مشکلات اقتصادی گسترده ای برای شرکت هواپیمایی مالیزیا ایرلاین ایجاد کرده است.

پرواز ام.اچ 370 که در مسیر کوالالامپور به پکن ناپدید شد حامل 239 سرنشین بود که دولت مالزی علاوه بر پرداخت بیمه سرنشینان این پرواز، مبلغ قابل توجهی را نیز صرف عملیات جستجو کرده است، علمیاتی که تاکنون بی نتیجه بوده است.

علاوه بر دو حادثه هوایی این کشور، قراردادهایی که این خط هوایی با نهادها و سازمان های مختلف منعقد کرده و همچنین کاهش نیروی انسانی نیز از دیگر مسائلی است که حیات اقتصادی خطوط هوایی مالزی را با چالش های عمده ای مواجه کرده است.

مالیزیا ایرلاین سال گذشته با کاهش چهار هزار و 500 تا پنجهزار و 500 نفر از نیروهای خود، تعداد کارمندان را از حدود 20 هزار نفر به 15 هزار نفر کاهش داد، میزانی که بسیاری از کارشناسان آن را قابل قبول می دانند.

طرح کاهش نیروی انسانی این خط هوایی به صورت داوطلبانه و با تخصیص برخی مزایا به افراد داوطلب انجام شد.

خطوط هوایی مالزی برای ادامه حیات خود تاکنون مجبور شده است پرواز در مسیرهایی که برای این خط هوایی صرفه اقتصادی ندارد را متوقف کند. پرواز به کشورهای اروپایی از جمله مواردی است که خطوط هوایی مالزی آنها را لغو کرده است.

این خط هوایی اکنون از بین کشورهای اروپایی فقط به لندن، آمستردام، پاریس و فرانکفورت پرواز دارد.

گفته می شود این شرکت هوایی در نظر دارد حدود سه تا چهار هزار نیروی دیگر خود را اخراج کند.

مالیزیا ایرلاین در فاصله سال های 2001 تا 2013 نیز حدود 962 میلیون یورو ضرر متحمل شد و در سه ماهه نخست سال جاری میلادی نیز به دلیل کاهش مسافر و لغو بلیت ها پس از ناپدیدشدن پرواز ام.اچ 370 حدود 103 میلیون یورو خسارت دید.

آساق**241**1611
کد N466028

وبگردی