آفتاب

موافقت هیات فلسطینی با 2 پیشنهاد درباره آتش‌بس در غزه

موافقت هیات فلسطینی با 2 پیشنهاد درباره آتش‌بس در غزه

منابع آگاه اعلام کردند که پس از آنکه طرف فلسطینی دیدگاه خود را به قاهره و طرف‌های ذی‌ربط مطرح کرد احتمال دستیابی به آتش بس در نوار غزه براساس چند گزینه وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منابع در مصاحبه با الجزیره اعلام کردند که طرف فلسطینی با دو چارچوب موافقت کرده است که چارچوب نخست محدود بوده و اساسا بر مبنای پایان محاصره و بازگشایی گذرگاه‌هاست، اما چارچوب دوم دارای جزئیات بیشتری است و بر روی بازسازی غزه پایان محاصره‌ و گشودن تمامی گذرگاه‌ها متمرکز است.

دومین ساختار همچنین شامل این می‌شود که اجازه داده شود مایحتاج غزه از جمله پول‌ به این منطقه منتقل شود و مشکل برق نیز حل و فصل شده و محدوده ماهیگیری نیز بیشتر شود و دولت توافق ملی نیز نظارت بر بازسازی‌ها را برعهده داشته باشد.

براساس چارچوب دوم، به مدت یک ماه از زمان آغاز اجرای توافقنامه آتش‌بس مذاکرات درباره اسکله، فرودگاه و آزادی اسیران به تاخیر می‌افتد.

پیشتر خبرنگار الجزیره در غزه گزارش داده بود که مصر دست به تلاش‌های جدیدی برای دستیابی به آتش‌بس در غزه زده است و چارچوب جدیدی در قاهره وجود دارد که براساس آن ورود نیروهای رژیم صهیونیستی به نوار غزه متوقف می‌شود و محدوده ماهیگیری نیز گسترش می‌یابد.

خبرنگار الجزیره در عین حال اعلام کرد که اما مقاومت بر خواسته‌های خود پافشاری می‌کند تا از این طریق امکان دستیابی به آنچه که آرمان‌های مردم فلسطین را برآورده سازد و به اندازه جانفشانی‌هایی که داده‌اند، وجود داشته باشد.

از سوی دیگر، یک منبع آگاه در جنبش حماس که خواست نامش فاش نشود، در مصاحبه با الجزیره تاکید کرد که قاهره در تلاش است به ساختار جدیدی برای از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها دست یابد.

این منبع اعلام کرد که قاهره در خصوص برقراری آتش‌بس و بازگشت به میز مذاکرات ظرف یک ماه صحبت می‌کند.

این منبع اعلام کرد که این ساختار براساس این است که تنها گذرگاه‌ها در چارچوب انسانی گشوده شود و قاهره تنها بر بازسازی در صورت ورود محدود مصالح ساختمانی تاکید دارد و به لغو کامل محاصره غزه یا ساخت اسکله و بازسازی فرودگاه و گسترش محدوده ماهگیری‌ها توجهی ندارد، بلکه می‌خواهد این مسائل در آینده مورد بررسی قرار بگیرند.

این منبع خاطرنشان کرد که مصر تاکنون از طرف‌ها دعوت نکرده است تا برای مذاکرات به قاهره بیایند.

وی خاطرنشان کرد که در صورتی که ساختاری ارائه شود که از سوی فلسطینی‌ها مورد قبول باشد حماس مشکلی برای رفتن به قاهره ندارد.

پیشتر مسئولان رژیم صهیونیستی به صورت ضمنی اعلام کردند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی ترجیح می‌دهد تا مذاکرات آتش‌بس در قاهره در سریعترین زمان ممکن از سر گرفته شود و تل‌آویو تحمل پیامدهای جنگ فرسایشی در نوار غزه را نخواهد داشت.

انتهای پیام

کد N466025

وبگردی