آفتاب

چماق تحریم آمریکا این بار بالای سر پاکستان

چماق تحریم آمریکا این بار بالای سر پاکستان

اسلام آباد – ایرنا – سفیر پیشین آمریکا در پاکستان در اظهارنظری در باره تحولات جاری این کشور گفته است اگر ارتش وارد مهلکه سیاسی این کشور شود، پاکستان ممکن است زیر سایه تحریم های آمریکا قرار گیرد.

«کامرون مونتر» که در سخت ترین دوره روابط آمریکا و پاکستان به ویژه در زمان کشته شدن «اسامه بن لادن»، تصدی سفارت آمریکا در اسلام آباد را برعهده داشت، بتازگی گفته است: آمریکا خواستار ادامه نظام دمکراسی در پاکستان است و هرگونه انحراف از این مسیر، خوشایند مقامات واشنگتن نخواهد بود.

این دیپلمات کهنه کار آمریکایی احتمال دخالت ارتش پاکستان در تحولات جاری این کشور را ضعیف دانسته و گفته است: به هر حال اگر ارتش بخواهد در بحران سیاسی پاکستان دخالت کند، واشنگتن ممکن است گزینه تحریم را در قبال اسلام آباد مدنظر قرار دهد.

مطرح شدن گزینه تحریم از سوی یک دیپلمات باتجربه آمریکا، نشانه ای آشکار از رویکرد دوگانه و متناقض واشنگتن درقبال پاکستان و تحولات جاری این کشور است. چگونه می توان زیر سایه تهدید تحریم، برای کشوری آرزوی صلح و آرامش کرد و حل صلح آمیز مسایل ومشکلات را داشت؟

درحالی که پاکستان این روزها درگیر یک سری اختلافات سیاسی داخلی است، آمریکا و انگلیس با اتخاذ مواضعی به ظاهر دلسوزانه، خواستار خویشنداری طرف های این دعوای سیاسی و حل اختلاف ها از طریق راه حل های دمکراتیک و صلح آمیز شدند.

خانم ماری هارف سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در واکنش دولت کشورش درحالی از تمایل واشنگتن به دمکراسی و صلح در پاکستان سخن گفته است که مردم پاکستان هرگز ضربه هایی را که کشورشان از جنگ به اصطلاح علیه تروریسم و حملات مرگبار پهپادهای آمریکا متحمل شده اند، فراموش نخواهند کرد.

همچنین، اظهارات چند روز قبل «فلیپ هیمند» وزیر خارجه انگلیس که خواستار همکاری و وحدت میان احزاب سیاسی پاکستان شده بود، هرگز باعث نخواهد شد تا سالیان سال حضور استعمارگرانه انگلیس در پاکستان که باعث سایه سنگین اختلافات قومی و قبیله ای و عدم پیشرفت و توسعه در این کشور شد، از حافظه تاریخی مردم پاکستان پاک شود.

از زمان آغاز تحولات جدید سیاسی در پاکستان تا کنون، آمریکا و انگلیس تنها کشورهای فرامنطقه هستند که به این تحولات واکنش نشان دادند.

درمیان کشورهای منطقه نیز، وزارت امور خارجه ایران به عنوان کشور همسایه و دوست پاکستان، روز گذشته با اتخاذ موضعی منطقی، از حل و فصل مسالمت آمیز تحولات جاری در پاکستان حمایت کرد.

خانم مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ابـراز امیدواری کرد: هرگونـه اختلاف نـظر میـان احزاب و گروه های مختلف پـاکستانی، در راستای تـأمین منـافع مردم پـاکستان، به گونه ای مسالمت آمیز و بدون تشنج و درگیری خاتمه یابد.

آساق*1*1723** 3404
کد N465828

وبگردی