آفتاب

سازمان ملل بازداشت ناظران آتش بس در سودان جنوبی را محکوم کرد

سازمان ملل بازداشت ناظران آتش بس در سودان جنوبی را محکوم کرد

نیویورک- ایرنا- کمیته ویژه سازمان ملل در سودان جنوبی ضمن محکومیت بازداشت یک گروه 6 نفره از ناظران آتش بس و سه تن از خدمه هواپیمای حامل آنها توسط نیروهای ارتش آزادی بخش خلق سودان خواستار احترام طرفین درگیر به قوانین بین المللی و تلاش برای یافتن یک راه حل صلح آمیز برای بحران جاری در این کشور شد.

به گزارش ایرنا، بر اثر درگیری های خشونت آمیز میان حامیان ˈسالوا کرˈ رییس جمهوری کنونی سودان جنوبی و طرفداران ˈریک ماشارˈ نخست وزیر سابق این کشور که از اواسط ماه دسامبر سال گذشته در این کشور شروع شد، تاکنون بیش از یک میلیون و 500 هزار تن از مردم در داخل و خارج این کشور آواره شده اند.

بیش از هفت میلیون تن از مردم سودان جنوبی بر اثر جنگ، ویرانی، کمبود مواد غذایی و بیماری های مختلف به کمک های فوری اولیه نیازمند هستند. همچنین نزدیک به 100 هزار تن از آوارگان این کشور نیز در پناه کارکنان سازمان ملل در تاسیسات مختلف این سازمان به سر می برند.

شنبه گذشته گروهی از افراد مسلح وابسته به ارتش آزادیبخش خلق سودان جنوبی، شماری از افراد تیم نظارت این سازمان را که بنا بر توافق حاصله در 23 ژانویه امسال، برای نظارت بر آتش بس وارد این کشور شدند هنگام ورود به فرودگاه بنتیو بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال دادند.

مقام های دولت سودان جنوبی روز دوشنبه اطلاع دادند که یکی از اعضای این تیم که رابط میان تیم یادشده و نیروهای ارتش آزادی بخش خلق سودان جنوبی را برعهده داشته، بر اثر بیماری در بازداشتگاه های این نیروها جان سپرده است.

کمیته ویژه سازمان ملل در سودان جنوبی(اونمیس) ضمن تایید این خبر، بر حمایت کامل خود از تیم میانجیگری و نظارت بر آتش بس این سازمان تاکید کرد و بار دیگر از رهبران دو طرف خواست با احترام به موازین بین المللی و خودداری از خشونت های بیشتر، به حل مشکلات و اختلافات خود از طریق مذاکره بپردازند.

اروپام-4-541 ** 2023
کد N465789

وبگردی