آفتاب

روزنامه پاکستانی: خط لوله گاز ایران-پاکستان هر چه سریعتر تکمیل شود

روزنامه پاکستانی: خط لوله گاز ایران-پاکستان هر چه سریعتر تکمیل شود

اسلام آباد - ایرنا - روزنامه اردو زبان ˈنوای وقتˈ چاپ شهر لاهور روز دوشنبه در گزارشی با عنوان ˈخط لوله گاز ایران-پاکستان باید هر چه سریعتر تکمیل شودˈ، نوشت: آمریکا مایل نیست پاکستان از ایران گاز وارد کند.

نوای وقت با اشاره به تاریخچه قرارداد مربوط به پروژه احداث خط لوله برای انتقال گاز ایران به پاکستان، نوشت: طبق قرارداد، هریک از طرفین باید تا پایان سال جاری میلادی به تعهدات خود برای احداث این پروژه عمل کنند و چنانچه هر یک ازطرفین نتواند به تعهداتش عمل کند، موظف است «روزانه سه میلیون دلار » خسارت تاخیر به طرف مقابل بپردازد.

این روزنامه افزود: ایران مدتها است که تعهداتش را انجام داده و علمیات احداث خط لوله در خاک ایران تقریبا تکیمل شده است اما طرف پاکستانی تقریبا هیچ اقدامی برای احداث خط لوله در خاک خود نکرده است. علت اصلی این تاخیر، فشارهای آمریکا و تحریم های دولت واشنگتن علیه ایران است.

نوای وقت نوشت: پاکستان از بحران شدید انرژی رنج می برد و بسیاری از صنایع آن به دلیل فقر انرژی در آستانه تعطیلی قرار گرفته و کارگران زیادی بیکار شده اند. اگر این خط لوله تکمیل شود، سالانه پنح میلیارد و 200 میلیون دلار برای پاکستان صرفه جویی به همراه خواهد داشت و باعث افزایش تولید برق در این کشور و رونق اقتصاد آن خواهد شد.

در گزارش این روزنامه اردو زبان آمده است: آمریکا در حال انجام مذاکراتی با ایران برای رسیدن به توافقاتی در جهت رفع تحریم ها است و با توجه به این مذاکرات، باید محدودیت هایی را که برای پاکستان در زمینه واردات گاز ایجاده کرده است، بردارد.

این روزنامه با اشاره به اینکه آمریکا در قالب «به اصطلاح جنگ با تروریسم»، خسارات فروانی را به پاکستان تحمیل کرده است، نوشت: بهتر است آمریکا برای جبران بخشی از خساراتی که از این طریق به پاکستان وارد کرده است، محدودیت های اعمال شده علیه پاکستان در زمینه اجرای قرار داد خط لوله گاز با ایران را بردارد.

نوای وقت تصریح کرد که وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان باید در این خصوص با مقامات آمریکا رایزنی کند.

براساس قرارداد میان تهران و اسلام آباد، خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان باید تا پایان سال جاری میلادی (10 دی ماه 1393) تکمیل و انتقال گاز از طریق آن آغاز شود و هریک از طرفین متعهد شده اند درصورت تکمیل نکردن بخشهای مربوط به خود، روزانه سه میلیون دلار به طرف مقابل خسارت بپردازد.

طرف ایرانی احداث خط لوله در خاک خود را انجام داده اما طرف پاکستانی اقدامات چندانی در اجرای طرح در خاک خود انجام نداده و به نظر می رسد نتواند در مهلت مقرر آن را به انجام رساند و ملزم به پرداخت خسارات تعیین شده به ایران خواهد بود.

آساق*1*274**1723
کد N465721

وبگردی