آفتاب

مرکل: مسلح کردن کردهای عراق گامی خطرناک اما مهم است

مرکل: مسلح کردن کردهای عراق گامی خطرناک اما مهم است

صدراعظم آلمان اعلام کرد، تصمیم برلین برای ارسال سلاح به نیروهای کرد در عراق هرچند خطرناک اما گامی مهم برای افزایش تدریجی نقش آلمان در سطح جهانی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، آلمان که از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون از هر گونه دخالت در ماموریت‌های نظامی خارجی خودداری کرده بود، هفته گذشته با اعلام مسلح کردن نیروهای کرد برای مبارزه علیه داعش این تابو را شکست.

این اقدام بیانگر این است که شاید برلین برای آغاز گفت‌وگوهای خوب به جای سیاست‌های خارجی مبتنی بر زوری که وزیر دفاع و وزیر خارجه دولت مرکل اعلام کرده بودند، آماده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی ARD گفت: شخصا این تصمیم گام بسیار بزرگی است که ما بعد از تأملات زیاد تصمیم به اتخاذ آن گرفته‌ایم.

مرکل این تصمیم را با سایر اقدامات کیفی از زمان یکپارچه سازی آلمان از سال 1990 شامل اقداماتی در یوگوسلاوی سابق و ارسال نیرو به افغانستان به عنوان یک ماموریت بین‌المللی پس از حمله 11 سپتامبر مشابه دانست.

دولت آلمان در گذشته به صورت رسمی تصمیم گرفته بود تا به مناطق درگیر جنگ نیرو نفرستد اما این دولت مرکل اکنون اعلام کرده است که امکان انجام چنین اقدامی در شرایط بحرانی وجود دارد.

با این حال براساس نظرسنجی موسسه فورسا، حدود 63 درصد از آلمانی‌ها مخالف این تصمیم دولت آلمان برای تامین سلاح کردهای عراق هستند.

مرکل در پاسخ به این رویکرد، شرایط در شمال عراق را یک استثنا خواند و گفت: اگر کردها از ما کمک بخواهند ما نمی‌توانیم بگوییم نه ما به شما سلاح و مهمات نمی‌دهیم.

با این حال احزاب مخالف معتقدند که این سلاح‌های ارسالی ممکن است که به دست نیروهای دیگری بیفتد؛ اتفاقی که مرکل نیز آن را یک احتمال دانست.

صدراعظم آلمان همچنین خاطر نشان کرد که نیروهای پ.ک.ک به عنوان دریافت کننده سلاح در نظر گرفته نمی‌شوند. نیروهای پ.ک.ک چند دهه است که برای خودمختاری کردهای ترکیه می‌جنگند و توسط اتحادیه اروپا در لیست گروه‌های تروریستی قرار گرفته‌اند.

مرکل افزود، برای نقش آلمان در این اقدام محدودیت‌هایی در نظر گرفته نشده است. دولت آلمان نیرویی به عراق نمی‌فرستد هرچند که هنوز مشخص نیست که چند تن برای تحویل و آموزش استفاده از سلاح‌ها به عراق اعزام می‌شوند. دولت آلمان این هفته تصمیم می‌گیرکه چه سلاح‌هایی را به عراق می‌فرستد.

در همین حال بعد از اینکه وزیر توسعه دولت مرکل با اعلام اینکه ممکن است قطر از نظر اقتصادی داعش را حمایت کند، باعث تنش شد و مرکل در این باره گفت: شبه‌نظامیان داعش از نظر اقتصادی به اندازه‌ای توانمند هستند که نیازی به حمایت مستقیم هیچ کشوری نداشته باشند.

انتهای پیام

کد N465179

وبگردی