آفتاب
گلوبال ریسرچ:

شدت حملات به غزه وابسته به پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای ایران

شدت حملات به غزه وابسته به پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای ایران

حملاتی که در سال‌های اخیر به صورت متعدد توسط اسراییل علیه حزب الله،‌ حماس و غزه انجام شده است در واقع حرکتی علیه دشمن نهایی‌ اسراییل یعنی ایران بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اندیشکده آمریکایی گلوبال ریسرچ در مقاله‌ای تحلیلی درباره هدف اصلی اسراییل از حمله به غزه نوشت: هر فردی با داشتن اطلاعاتی جزیی در خصوص منطقه خاورمیانه به این مساله آگاه است که نیروهای مسلح غزه مانند حماس هیچ تهدیدی برای اسراییل محسوب نمی‌شوند؛ مهم نیست که چه تعداد موشک توسط حماس به سمت اسراییل پرتاب شود و چه تعداد از نیروهای نظامی غزه در تونل‌های زیرزمینی مستقر باشند؛ اسراییل از برتری نظامی چه از لحاظ تعداد نیروهای نظامی و چه از نظر فن‌آوری‌های ساخت تسلیحات نسبت به حماس بهره می‌برد که البته نباید از توان هسته‌ای اسراییل نیز چشم پوشی کرد که البته جمهوری اسلامی ایران چنین نظری ندارد؛ برای پی بردن به این موضوع که ایران؛ چرا و چگونه هدف نهایی اسراییل است باید به سیاست‌های نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل در قبال فلسطین توجه کرد.

بر طبق برنامه طولانی مدتی که سال 1993 در موسسه تحقیقات سیاست‌ها و استراتژی‌های پیشرفته در اسراییل مطرح شد؛ معین کرد که نهضت صهیونیسم باید با حمایت آمریکا، اسراییل را قدرت برتر منطقه خاورمیانه تبدیل کند. هم‌چنین در این برنامه به این موضوع اشاره شده است که اسراییل باید با کمک ترکیه و اردن در زمینه برکنار کردن بشار اسد و صدام حسین از قدرت جو خاورمیانه را به نفع خود تغییر دهد.

درسال 2003 طرح براندازی صدام حسین از قدرت عملی شد و در سال 2005 نیز اسراییل با ترور حریری در لبنان باعث به وجود آمدن تغییراتی در دولت لبنان شد. در سال بعد نیز اسراییل با آغاز جنگ در لبنان به دنبال نابود کردن حزب الله بود که پس از آن نیز در سال 2008 یک سایت در سوریه که به ادعای اسراییل سایت هسته‌ای بود را بمباران کرد.

در راستای اجرای برنامه بلند مدت صهیونیسم هر یک از حملات اسراییل در منطقه با یک هدف استراتژیک انجام شده است. حملاتی که علیه گروه‌های مسلح هم‌چون حزب الله و حماس و حمله به غزه در سال‌های اخیر به صورت متعدد انجام شد،‌ در حقیقت حرکتی علیه دشمن نهایی اسراییل، یعنی ایران بوده است. هم‌چنین به نظر می‌رسد تعداد و شدت این حملات به پیشرفت‌های قابل توجهی که در مذاکرات هسته‌ای میان ایران وغرب حاصل شده است؛ وابسته است.

سازمان‌های جاسوسی غربی در سال 2007 اعلام کرده بودند که برنامه هسته‌ای ایران از سال 2003 هیچ‌گونه ابعاد نظامی نداشته است که به طور حتم در حمله نکردن آمریکا و اسراییل به تأسیسات هسته‌ای ایران موثر بوده است؛ هم‌چنین رابرت گیتس، وزیر دفاع پیشین آمریکا،‌ در آن دوره بوش را متقاعد کرد که گزینه حمله نظامی به ایران اشتباه است و به بروز جنگ منطقه‌یی منجر خواهد شد؛ چون در صورت مورد حمله قرار گرفتن ایران‌، نیروهای شیعه متحد ایران در منطقه مثل حزب الله و حماس نیز وارد جنگ خواهند شد، پس منطقی به نظر می‌رسد که اگر اسراییل به دنبال حمله به ایران باشد؛ نخست باید مهم‌ترین نیروهای مسلح متحد ایران یعنی حماس و حزب الله را نابود کند؛ در واقع همین نگرش اسراییل بود که باعث شد اسراییل در اواخر سال 2006 به لبنان و در سال 2008 به غزه حمله کند؛ همان‌گونه که جان بولتون، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل اعلام کرده بود: حمله به غزه در واقع قدمی به سوی حمله به جمهوری اسلامی ایران بود.

او افزود:‌ تصور نمی‌کنم که گزینه دیگری به جز گزینه نظامی در بحث هسته‌ای میان ایران و آمریکا وجود داشته باشد، اگرچه تمرکز ما هم اکنون بر جنگ غزه است ولی این جنگ می‌تواند گسترده‌تر شود. بنابراین تصور آن که اسراییل با حمله به غزه در فکر اشغال و استفاده از آن به عنوان یک پایگاه زمینی علیه ایران باشد ممکن خواهد بود. به گفته مکرر مقامات اسراییلی در طول سالیان گذشته؛ ایران دشمن شماره یک اسراییل است و خواهد ماند.

هم‌چنین اسراییل بارها درباره برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرده است که این کشور مصمم است از دستیابی ایران به ظرفیت غنی‌سازی اورانیومی که بتواند توسط آن سلاح هسته‌ای تولید کند،‌ جلوگیری کند.

در نوامبر 2013 که ایران و غرب به یک توافق کوتاه مدت بر سر مساله هسته‌ای دست یافتند نتانیاهو آن را یک اشتباه تاریخی خواند که جهان را به یک مکان ناامن تبدیل خواهد کرد و اسراییل خود را پایبند به هیچ‌گونه توافقی نمی‌داند. به نظر می‌رسد اکثریت جو مجلس سنای آمریکا موافق نظر نتانیاهو مبنی بر لزوم جلوگیری از انجام هر گونه برنامه هسته‌ای در ایران هستند. تد کروز، نماینده تگزاس در مجلس سنای آمریکا در گفت‌و‌گو با موسسه امنیت ملی اسراییل اعلام کرده است که مجلس سنای آمریکا معتقد است که اگر ایران به پیشرفت‌های خود در زمینه هسته‌ای ادامه دهد؛ اسراییل می‌تواند بر هر طریقی که می‌خواهد از تمامیت ارضی خود دفاع کند حتی اگر دولت اوباما از اسراییل حمایت نکند.

در حال حاضر نیز نتانیاهو با استفاده از نفوذ خود در مجلس سنای آمریکا خواستار آن است که تحریم‌های جدید دیگری علیه ایران صادر شود.

انتهای پیام

کد N465158

وبگردی