آفتاب
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات:

افراط‌گرایی دینی درد مشترک تمامی جوامع دنیای امروز است

افراط‌گرایی دینی درد مشترک تمامی جوامع دنیای امروز است

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید بر این‌که «افراط‌گرایی دینی درد مشترک تمامی جوامع دنیای امروز است» گفت: این درد مشترک نیازمند یک اقدام مشترک و همه‌جانبه با ملاحظه تمام ابعاد سیاسی، اجتماعی، امنیتی و فرهنگی است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید بر این‌که «افراط‌گرایی دینی درد مشترک تمامی جوامع دنیای امروز است» گفت: این درد مشترک نیازمند یک اقدام مشترک و همه‌جانبه با ملاحظه تمام ابعاد سیاسی، اجتماعی، امنیتی و فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ابوذر ابراهیمی ترکمان در مراسم افتتاحیه نهمین دور گفت‌وگوی دینی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با کلیسای ارتدوکس روسیه با تأکید بر این‌که «همزیستی گروه‌های مختلف قومی، نژادی و دینی از مهمترین موضوعات مورد بحث جوامع بشری بوده است» خاطرنشان کرد: همواره بی‌عدالتی و تبعیض دین به مانند موانعی بر سر راه همزیستی میان گروه‌های مختلف قومی و نژادی قرار داشته است.

وی با بیان این‌که «باور متعصبانه به حقانیت مطلق اعتقادات دینی و مذهبی و به طور متقابل باور به ابطال سایر عقاید ادیان، خاطرات تلخ و مزمن رسوب کرده بر ذهن جمعی از ملت‌ها از دوران‌های سیاه تنازع‌های دینی و فرهنگی و همچنین سوءاستفاده سیاستمداران و استعمارگران از اختلاف میان ادیان و مذاهب از جمله ریشه‌های مهم تبعیض دینی به شمار می‌رود» گفت: گفت‌وگوی میان ادیان و تأکید بر مشترکات ادیان همواره از برجسته‌ترین راهکارهای پیشنهادی برای نزدیکتر کردن پیروان عقاید مختلف دینی به یکدیگر بوده است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اضافه کرد: اما آن چه که در این مسیر قابل تأمل است ماهیت مشترکات دینی است که عموما از نوع عبادی و اعتقادی هستند. شباهت‌های غیرقابل انکار عقیدتی میان اسلام و مسیحیت وجود دارد که می‌تواند اساس یک گفت‌وگوی روشنفکرانه میان دو مذهب در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی و مذهبی باشد.

ابراهیمی با بیان این‌که «تفاهم و شناخت متقابل مسلمانان و مسیحیان، تعاون علمی، فرهنگی و هنری در میان آنها و همچنین افزایش امکان صلح در میان ملت‌ها از مهمترین آثار زندگی مسالمت‌آمیز است» گفت: تبادل فرهنگی میان مسلمانان و مسیحیان مبادله فرهنگی هجمه فرهنگی نیست،

پیروان اسلام و مسیحیت باید به منظور حفظ اصول و مبانی فرهنگی در جهت کمال و اصلاح فرهنگ خود گام بردارد،‌عناصر بازدارنده از پیشرفت مادی و معنوی را از فرهنگ خود حذف و عناصر تقویت کننده را پشتیبانی و تقویت کنند.

وی با بیان این‌که «باید آثار به وجود آمده جنگ و برخورد میان مسلمانان و مسیحیان را در اهداف و احزاب و اغراض قدرت‌ها و افرادی جستجوگر که این برخوردها و جنگ‌ها را تحمیل می‌کنند جستجو کرد» اظهار کرد: همانطور که نباید تفاوت و اختلاف میان اسلام و مسیحیت را نادیده گرفت باید به نقاط مشترک آنها نیز توجه کرد تا بر تکیه بر آنها از امتیازات و مشترکات نهایت بهره را برد.

ابراهیمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه «پایه اصلی گفت‌و‌گوی میان ادیان شناخت و فهم متقابل ادیان است» خاطرنشان کرد: توسعه و پیشرفت جامعه بشری به ویژه توسعه و گسترش وسایل ارتباط جمعی، انسان‌ها را در سطح جهانی به یکدیگر نزدیک کرده و آنها را در کنار یکدیگر قرار داده است. زندگی مسالمت آمیز امروز پیش از گذشته به شناخت و فهم متقابل و همکاری پیروان ادیان نیاز دارد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان این‌که «گفت‌و‌گوی میان ادیان راهبردی برای مقابله با افراط گرایی است» اظهار کرد: متاسفانه جهان امروز با افراطگرایی دینی مواجه است که یکی از مهمترین موانع در مسیر تحقق صلح جهانی است. افراط گرایی دینی یکی از پیچیده‌ترین چالش‌هایی است که جهان امروز با آن دست به گریبان است و در میان همه ادیان و مذاهب زنده جهان گونه‌های مختلفی از آن به چشم می‌خورد.

وی با اشاره به افراط گرایان یهودی، مسیحی، بودیست، هندو و مسلمان اضافه کرد: افراطگرایی دینی پیش از اینکه برای دیگران ضرر داشته باشد برای خود دین خطر دارد چرا که باعث ویرانی دین می‌شود.

ابراهیمی تعصب ورزیدن به یک رای و قائل نشدن به موجودیت برای نظر دیگران را از عوامل تندروی و افراط گرایی دانست و گفت: از نشانه‌های افراط گرایی دینی اصرار بر سخت گیری و الزام همیشگی دیگران بر آن است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید بر این‌که «افراط گرایی دینی درد مشترک تمام جوامع دنیای امروز است» اظهار کرد: بدون تردید این درد مشترک نیازمند یک اقدام مشترک است . اقدامی که با ملاحظه تمامی ابعاد سیاسی،‌ امنیتی و اجتماعی و فرهنگی و با مشارکت تمامی اجزای جامعه جهانی امکان پذیر است.

وی در پایان با بیان این‌که «نمایندگان گروه‌های دینی باید به گفت‌و‌گو بپردازند تا اختلافات بالا نگیرد و متخصصان از طریق پژوهش‌های بیشتر نسبت به نقاط مشترک و نزدیکی ادیان به حل مسائل تاریخی بپردازند» خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام سیاسی مبتنی بر دین خردگرا بر اعتدال و تفکر در فهم از دین تأکید کرده است و با آغوش باز ازهر گونه اقدامی جهت استقرار صلح عادلانه و پایدار استقبال می‌کنند. امیدواریم که با اتخاذ رویکردهای صلح جویانه زمینه دوستی و وفاداری میان پیروان ادیان فراهم شود.

انتهای پیام

کد N465052

وبگردی