آفتاب

پایان تنش در مناسبات چین و ویتنام/ تصمیم برای ترمیم مناسبات

پایان تنش در مناسبات چین و ویتنام/ تصمیم برای ترمیم مناسبات

کوالالامپور- ایرنا - چین و ویتنام پس از یک دوره تنش در مناسبات تصمیم به ترمیم روابط صدمه دیده دو کشور گرفتند.

به گزارش ایرنا، ˈˈلو چینگ هایˈ سخنگوی وزارت امور خارجه ویتنام روز دوشنبه اعلام کرد ˈ لو هنگ آنهˈ عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست این کشور برای ممانعت از تکرار وقایعی که اخیرا در مناسبات با چین اتفاق افتاده است به پکن سفر می کند.

اختلافات چین و ویتنام از اوایل ماه مه (اردیبهشت ماه) با نصب دکل حفاری چین در منطقه ای نزدیک به جزایر پاراسل که چین آن را ˈشی شاˈ می نامد و مورد مناقشه دو کشور است، تشدید شد.

مذاکرات خرداد ماه ˈیانگ جیه چیˈ عضو شورای دولتی و رایزن عالی سیاسی و امنیتی چین با نخست وزیر و وزیر امور خارجه ویتنام برای حل اختلافات و تنش های دو کشور با شکست مواجه شده بود.

سخنگوی وزارت خارجه ویتنام اعلام کرد که فرستاده ویژه این کشور نیز روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری به دعوت کمیته مرکزی حزب حاکم چین با سفر به پکن با مقامات این کشور در خصوص اختلافات دو کشور مذاکره می کند.

گزارش خبرگزاری رسمی ویتنام (ونا) حاکیست، دیدار آنه از چین برای ˈتقویت مناسبات سالم، طولانی مدت و باثباتˈ و در جهت ˈخواسته و منافع مردمˈ انجام می شود.

سخنگوی وزارت خارجه ویتنام، گفت که این دیدار برای مذاکره در مورد چگونگی حل و فصل اختلافات ناشی از هدف قرار گرفتن برخی شرکت های خارجی از جمله چینی ها در ویتنام انجام می شود.

شهرهای ویتنام اوایل خردادماه شاهد شورش بر علیه شرکت ها و موسسات چینی بود که در این کشور فعالیت می کردند و براثر این تظاهرات ضد چینی چهار نفر از اتباع چین کشته و دستکم 100 نفر مصدوم شدند.

چهار هزار کارگر چینی نیز پس از تشدید تنش در مناسبات ویتنام را ترک کردند.

ˈˈلو چینگ هایˈ از کشته شدن و جراحت برخی از کارگران چینی در این حوادث ابراز تاسف کرد و گفت که انجمن دوستی ویتنام و چین تیمی برای دیدار و دلجویی از خانواده قربانیان به این کشور اعزام می کند.

چین نیز از تصمیم هانوی برای جبران صدمات وارده به خانواده قربانیان تظاهرات ضد چینی در ویتنام استقبال کرد.

ˈهونگ لیˈ سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه در بیانیه ای از ابراز تاسف همتای ویتنامی خود استقبال کرد.

چین با ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان بر سر مالکیت بخش هایی از دریای چین جنوبی اختلاف دارد و مدعی مالکیت حدود 90 درصد از دریای غنی از انرژی چین جنوبی است .

چین بزرگترین شریک تجاری ویتنام است.

اختلاف ماه های گذشته چین و ویتنام مناسبات دو کشور را به کمترین سطح پس از جنگ مرزی در سال 1979 میلادی تنزل داده بود.

البته آذرماه سال سه سال پیش نیز شهروندان ویتنامی در اعتراض به سیاست های چین در دریای چین جنوبی تظاهراتی برگزار کردند و در این سال منطقه شاهد دوره ای از تنش های ارضی میان پکن و هانوی بود.

ویتنام در این سال قانونی را تصویب کرده بود که بر مبنای آن جزایر ˈپاراسلˈ و ˈاسپارتلیˈ در دریای چین جنوبی ذیل حاکمیت مرکزی این کشور قرار می گرفت. به طور همزمان چینی ها نیز جزایر پاراسل و اسپارتلی را که به ترتیب ˈشی شاˈ و ˈنانگشاˈ می نامند به عنوان بخشی از قلمرو سرزمینی خود ثبت کردند.

روابط ویتنام و چین در دهه های گذشته به رغم وجود الگوها و گرایش های سوسیالیستی در نزد نخبگان حاکم بر دو کشور فراز و فرودهای خاص خود را داشته است. تعاملات این دو کشور را می توان روابطی تاریخی در شرق آسیا قلمداد کرد.

آساق**1611
کد N465012

وبگردی