آفتاب
زهرا داور:

حاکمیت برای دفاع از اعتقادات در برابر اقدامات داعش ورود کند

حاکمیت برای دفاع از اعتقادات در برابر اقدامات داعش ورود کند

یک استاد دانشگاه و فعال حقوق زنان و کودکان با اشاره به اقدامات گروه داعش، ورود حاکمیت برای دفاع از اعتقادات اسلامی در رابطه این اقدامات را ضروری دانست.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، زهرا داور در نشستی که پیرامون موضوع تدوین راهکارهای مقابله با اقدامات داعش در کمیسیون حقوق بشر اسلامی برگزار شد، با اشاره به لزوم بررسی چرایی شکل‌گیری این گروه، گفت: در حالی که جامعه جهانی با بحث جهانی شدن و همچنین بیداری اسلامی روبرو می‌شود پدیده‌ای مانند داعش شکل می‌گیرد و باعث بی‌نظمی در نظام جهانی می‌شود.

وی گفت: این یک واقعیت است که با اتفاقات خاورمیانه تعادل جامعه جهانی به هم می‌خورد و سبب می‌شود که موضوع مقابله مطرح شود. از طرف دیگر از نظر اقتصادی بحث درگیری کشورهای اسلامی با این گروه دارای زمینه‌های سیاسی است.

این استاد دانشگاه و فعال حقوق زنان و کودکان با طرح این سوال که چرا داعش با انگیزه مذهبی وارد جنگ در عرصه بین‌المللی می‌شود، گفت:‌ هر چه که به ما منتقل می‌شود از رسانه‌هاست و آن هم رسانه‌هایی که تحت کنترل برخی کشورها هستند.

داور با بیان اینکه نیازمند شناخت دقیق‌تری از علل شکل‌گیری داعش هستیم، گفت: در این زمینه سوالات مختلفی مطرح می‌شود از جمله اینکه چرا دولت‌های مدافع حقوق بشر و سازمان ملل برخوردی دوگانه با دو گروه تکفیری‌ها در سوریه و داعشی‌ها در عراق دارند؟ چرا نسبت به محاصره 120 هزار ایزدی در موصل واکنشی نشان داده نمی‌شود؟ چرا دولت انگلیس به راحتی اجازه تبلیغات به داعشی‌ها در لندن را می‌دهد؟ اینها مباحثی است که باید به آنها پرداخت.

وی گفت: همچنین این سوال مطرح می‌شود که چرا در جهانی که بحث حقوق زن و مشارکت زنان را داریم داعشی‌ها خیلی شدیدتر از طالبان عمل می‌کنند؟ چرا داعش بر سر بریدن شیعیان تاکید دارند؟ چرا داعش اهل سنت را در نماز جمعه به رگبار می‌بندد؟ آیا اینها از اسلام‌هراسی است یا بحث دیگری است؟

این استاد دانشگاه و فعال حقوق زنان و کودکان با اشاره به طرح موضوع جهاد نکاح توسط داعشی‌ها، گفت: نمی‌توانیم و نباید بپذیریم که داعشیان نمی‌دانند کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو، عرف بین‌المللی، رفتار انسانی و حیثیت اشخاص چیست. داعشی‌ها خوب می‌دانند که کنوانسیون‌های ژنو، کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان و کنوانسیون حقوق کودک بر احترام به حقوق زنان، کودکان و کرامت انسانی تاکید کرد. آنها خوب می‌دانند که در عصر حاضر فروش کنیز و جهاد نکاح به معنای چیست؟

داور با اشاره به طرح موضوع ختنه زنان توسط داعشی‌ها، گفت: از زمان تصویب کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان، بحث دولت‌ها این بود که هرگونه نقض حقوق زن برطرف شود اما دیدیم که بعدا کنفرانس‌های مربوط به این کنوانسیون برگزار نشد و این به خاطر این امر است که عملا این کار غیرممکن شده است.

وی ادامه داد: ضمانت اجراهای مناسب برای پیشگیری از تجاوز و همچنین بحث عدم انجام تعهدات از سوی دولت‌ها وجود ندارد.

این استاد دانشگاه و فعال حقوق زنان و کودکان گفت: عملکرد دولت‌ها در این باره بیش از آنکه حقوقی باشد مبتنی بر مواضع سیاسی است و هر جا که منافع اقتصادی ایجاب می‌کند ورود می‌شود.

داور اظهار کرد: ما معتقدیم که علمای اسلام باید در رابطه با گروه داعش تکلیف را حتی برای خود مسلمانان روشن کنند.

وی در پایان گفت: به نظر می‌رسد که ضروری است دولت به معنای اعم آن یعنی حاکمیت برای دفاع از اعتقادات اسلامی در برابر اقدامات گروه داعش وارد شود.

انتهای پیام

کد N465003

وبگردی