آفتاب

پای روغن پالم از کی به سفره ی ما باز شد؟! + تصاویر

پای روغن پالم از کی به سفره ی ما باز شد؟! + تصاویر

روغن پالم؛ واژه یا به عبارتی ماده ای است که اگر چه جدید نیست اما در چند وقت اخیر وارد حوزه گسترده واژه های نگران کننده در ذهن ایرانیان شده است.

 


روغن پالم چیست؟


روغن پالم از اسیدهای چرب و گلیسرول مثل همه چربی ها تشکیل شده است. بر خلاف تمام چربی ها اسیدهای چرب اشباع فراوانی دارند که در دمای اتاق جامد هستند. روغن پالم اسم خود را از اسید چرب اشباع c16 یالمتیک اسید گرفته است.


روغن پالم؛ واژه یا به عبارتی ماده ای است که اگر چه جدید نیست اما در چند وقت اخیر وارد حوزه گسترده واژه های نگران کننده در ذهن ایرانیان شده است.



روغن پالم روغنی از مغز میوه ی نخل است. بزرگترین عرضه کننده ی روغن پالم کشور مالزی است که به عنوان روغنی بدن کلسترول در اکثر کشورهای آفرقایی مورد استفاده قرار می گیرد.


روغن پالم در بین روغن های گیاهی در رده ی آخر قرار دارد و به دلیل داشتن میزان بالای چربی های اشباع شده برای مصرف بعد از تمام روغن های گیاهی دیگر توصیه می شود.



چرا اضافه کردن روغن پالم به مواد غذایی خطر آفرین است؟



به‌کارگیری روغن پالم به‌عنوان سوخت گیاهی از چند سال اخیر، موجب افزایش تقاضای جهانی و در نتیجه افزایش قیمت آن هم شده‌است. کشور مالزی بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن پالم در دنیا است . و در اکثر خیابانهای شهرهای مالزی این درخت به فراوانی دیده می شود.



مثل همه روغن های گیاهی روغن پالم حاوی کلسترول نیست اگرچه مصرف چربی اشباع شده کلسترول LDL و HDLرا افزایش می دهد.



روغن پالم یک ماده رایج پخت و پز در کمربند استوایی، افریقا،اسیای جنوب شرقی و بخش هایی از برزیل است.در دیگر نقاط جهان برای پایین اوردن هزینه ها در صنایع غذایی تجاری و پایداری بالا اکسیداتیو (اشباع) محصول تصفیه شده برای سرخ کردن هم استفاده می شود.



با این حال مطالعاتی در سال 2009 انجام شد که نشان داد ممکن است روغن پالم جایگزین مناسبی به دلیل داشتن چربی های ترانس برای افراد با سطح بالا LDL نیست. استفاده از روغن پالم نگرانی هایی را برای گروه های فعال محیط زیست ایجاد کرده است. میزان زیاد روغن ها در درختان باعث جذب سرمایه گذاران برای سود دهی شده است که این منجر به از بین رفتن جنگل های مالزی و اندونزی به منظور ایجاد فضا برای کشت خالص روغن خرما شده است.



روغن  پالم از کی وارد کشور ما شد؟!



روغن ارزان قیمت پالم که از سال ۶۴ وارد کشور می شود در صنایع روغن خوراکی، شیرینی و شکلات و به تازگی در صنعت لبنیات مورد استفاده قرار می گیرد، حال این سوال پیش می آید که مردم روزانه چقدر روغن پالم در لبنیات و دیگر مواد غذایی نوش جان می کنند؟


کارشناسان معتقدند: مردم باید با مضرات و مزایای محصولاتی که استفاده می کنند، آگاهی داشته باشند، برای مثال اگر کارخانه ای از روغن پالم در محصولاتش استفاده می کند باید جهت اطلاع مصرف کننده، میزان استفاده از آن را براساس پروانه بهداشتی صادره روی محصول درج کند، در غیر این صورت خلاف قانون عمل کرده و باید مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.


به طور مثال چه خوب بود که مردم از میزان مصرف روغن پالم در لبنیات روزانه خود آگاهی داشتند.


طبق بررسی های صورت گرفته، روغن پالم ۴۰ درصد تجارت دنیا در این بخش را به خود اختصاص داده، به طوری که مالزی سالانه ۱۶ میلیون تن روغن پالم تولید می کند که ۱۰ میلیون تن آن صادر و مابقی در این کشور مصرف می شود که تجارت پرسود این محصول برای بازرگانان ایرانی و مالزیایی باعث شده تا مالزی به بزرگترین صادرکننده روغن پالم به ایران شود.



هم اکنون ۳۰۰ فرآورده لنبی در کشور تولید می شود که تولیدکنندگان تنها در تولید پنیر خامه ای با چربی گیاهی، پنیر پیتزا پروسس، شیر خشک با چربی گیاهی، بستنی پروبیوتیک و بستنی مجاز به استفاده از روغن پالم هستند.
کد N464917

وبگردی