آفتاب

آمریکا؛ مبارزه واقعی با داعش یا مصلحت اندیشی؟

آمریکا؛ مبارزه واقعی با داعش یا مصلحت اندیشی؟

تهران- ایرنا- یورش های هوایی محدود آمریکا به عناصر گروه بعثی - تروریستی داعش در عراق به منظور تامین منافع واشنگتن صورت می گیرد و مطرح کردن مولفه هایی مانند پشتیبانی از اقلیت ها بهانه ای برای دخالت دوباره در عراق است.

روزنامه «العرب» چاپ لندن سی و یکم مرداد نوشت: آمریکا اعتراف کرده است که گروه تروریستی- بعثی «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) خطرناک ترین گروهکی است که طی سال های گذشته با آن روبرو شده است.

بر پایه این گزارش، وزارت دفاع آمریکا هشدار داده است منطقه خاورمیانه با نبردی درازمدت با عناصر این گروه روبرو خواهد شد تا آنان را شکست دهد. از این رو، نبرد در عراق برای رویارویی با این گروه کافی نیست، بلکه باید در سوریه هم با آنان تن به نبرد داد.

بر پایه این گزارش، «چاک هیگل» وزیر دفاع آمریکا، گفته است عناصر گروه داعش همه چیز را نادیده می گیرند و ما باید برای همه شرایط آماده باشیم.

وی افزود: این گروه، ایدئولوژی و مهارت نظامی- تاکتیکی را یک جا جمع کرده است و ثروت بسیاری هم دریافت می کند.

به نوشته روزنامه العرب، ژنرال «مارتین دمپسی» رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، گفته است گروه داعش برای برپایی خلافت اسلامی در سرزمین های گسترده تلاش می کند و ممکن است در منطقه خاورمیانه تغییر ریشه ای و فضایی امنیتی به وجود آورد که ما را با تهدید روبرو کند.

وزارت دفاع آمریکا گفته است اگر گروه های محلی اهل تسنن این گروه را به حضور نپذیرند و نیروهای منطقه با هم متحد شوند، می توان این گروه تندرو را از پای در آورد.

به نوشته روزنامه العرب، مسوولان پنتاگون در شرایطی ضد داعش موضع گیری می کنند که برای آزادسازی گروگان های آمریکایی از دست این گروه با شکست روبرو شده اند.

واشنگتن دهها حمله هوایی به جایگاه عناصر گروه داعش در شمال عراق انجام داده و نیروهای کرد را به سلاح تجهیز کرده است.

هشدارهای پنتاگون درباره خطر گروه داعش پس از آن صورت گرفت که این گروه بیست و هشتم مردادماه فیلمی از سر بریدن «جیمز فولی» خبرنگار آمریکایی، منتشر و واشنگتن را تهدید کرد اگر به یورش های خود پایان ندهد دیگر گروگان های خود را هم خواهد کشت.

بر پایه گزارش روزنامه العرب، مسوولان آمریکا گفته اند طی ماه های پیش سربازان ویژه آمریکا در خاک سوریه عملیاتی را انجام دادند تا گروگان ها و از جمله جیمز فولی را از دست گروه تندرو داعش رهایی بخشند، اما در این زمینه با شکست روبرو شدند.

وزارت امورخارجه آمریکا سی ام مرداد گزارش کرد دستکم 12 هزار جنگجوی خارجی از نزدیک به 50 کشور با آغاز ناآرامی ها در سوریه راهی آن کشور شده اند که شماری آمریکایی هم در میان آنان وجود دارد.

** دخالت واشنگتن در عراق برای حفظ منافع

زمانی که داعش قدرت گرفت و به سوریه وارد شد آمریکا این امر را جدی نگرفت و نه فقط هیچ گونه نگرانی از خود نشان نداد بلکه با پشتیبانی های مالی، تسلیحاتی و سیاسی این گروه را به یکی از خشن ترین مخالفان دولت سوریه بدل کرد.

پس از اقدام های وحشیگرانه داعش در سوریه و عراق و رسیدن پای این گروه به اقلیم کردستان عراق و به ویژه شهر اربیل زنگ خطر در واشنگتن به صدا در آمد.

البته اقدام های ضد بشری گروه داعش در عراق نیز در آغاز چندان واکنشی را از سوی کاخ سفید در بر نداشت اما پیشروی آن در اقلیم کردستان عراق که پایگاه های نظامی آمریکا در آن قرار دارد، به واشنگتن بهانه لازم برای دخالت را داد.

اگرچه مقام های آمریکا ادعا می کنند با هدف تامین امنیت اتباع خود و نیز مقاصد انسان دوستانه در کردستان عراق به نبرد با دهشت افکنان داعش اقدام می کنند، اما با اندیشیدن در عملکرد واشنگتن می توان فهمید این کشور فقط برای تامین منافع خود در اقلیم کردستان تن به نبرد داده است.

در این پیوند، روزنامه فرامنطقه ای «الحیات» بیست و نهم مرداد نوشت: حمله هوایی آمریکا به جایگاه گروه داعش در عراق باعث شده است پرسش های بسیاری درباره انگیزه واشنگتن و همچنین قدرت دولت آمریکا در خرسند کردن افکار عمومی و کنگره این کشور درباره سود سیاسی و اخلاقی این یورش ها مطرح شود.

«باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا، تلاش کرد از اقدام های داعش علیه اقلیت ها در موصل و اربیل به ویژه ایزدی ها به عنوان یک بهانه اخلاقی برای مداخله در عراق استفاده کند.

یک هفته پیش اوباما در گفت و گو با «توماس فریدمن» نظریه پرداز روزنامه «نیویورک تایمز» آمریکا، مدعی شد حمله های هوایی واشنگتن ضد داعش تلاشی برای جلوگیری از کشتار احتمالی مردم عراق به دست این گروه است.

با توجه به افشاگری های «ادوارد اسنودن» پیمانکار پیشین کاخ سفید، و نیز اعتراف «هیلاری کلینتون» وزیر پیشین امورخارجه آمریکا، درباره نقش آمریکا در شکلگیری داعش، به طور قطعی می توان گفت مساله اخلاقی مولفه کلیدی تحرک آمریکا علیه داعش نبوده و هدف این کشور از مداخله در عراق پشتیبانی از ایزدی ها نیست؛ بلکه این مساله بهانه تراشی اخلاقی دولت آمریکا برای راضی کردن افکار عمومی آمریکا است.

جامعه آمریکا در سطح عموم و نخبگان، نسبت به مداخله در عراق با توجه به خسارت های پیشین، حساسیت هایی وجود دارد.

از این رو به تاکید بیست و نهم مرداد روزنامه الحیات، تحرک اوباما بر ضد داعش برای حفظ آبروی دولت این کشور در برابر انتقادهای داخلی صورت گرفته است.

از سوی دیگر می توان گفت تحرک آمریکا در عراق با منافع راهبردی واشنگتن در اقلیم کردستان پیوند دارد. منطقه اقلیم کردستان برای آمریکا و غرب نمونه اقتصادی دلخواه در منطقه پرآشوب خاورمیانه قلمداد می شود. شهر اربیل مرکز مهمی برای بسیاری از شرکت های بزرگ جهانی است و برخی اسم آن را «دُبی عراق» نامیده اند.

همچنین «سامح عید» یکی از رهبران جدا شده از گروه اخوان المسلمین مصر، سی و یکم مرداد به تارنمای «البوابه نیوز» مصر گفت: نباید به حمله های هوایی آمریکا به گروه داعش در مناطق شمال عراق اعتماد چندانی داشت. این یورش ها جدی نیستند و هدف آمریکا این است که نوعی توازن میان گروه های درگیر برقرار کند.

به گفته وی، واشنگتن فقط در پی منافع خود است و تلاش می کند همه طرف های درگیر را به مرحله ای برساند که قادر نباشند سرنوشت نبرد را به سود خود رقم زنند. کاخ سفید می خواهد با استفاده از این وضعیت از کشورهای حاشیه خلیج فارس هم باج خواهی کند.

سامح عید افزود: واشنگتن تلاش نمی کند گروه داعش را از پای در آورد، بلکه می خواهد از این گروه به عنوان ابزاری استفاده کند تا طرح خاورمیانه نوین را پیش برد.

به نوشته بیست و نهم مرداد الحیات، تحرک آمریکا در عراق سیاست دوگانه این کشور در برخورد با بحران های منطقه را آشکار کرده است.

دولت آمریکا در حالی به بهانه اخلاقی و انسان دوستانه در عراق دخالت می کند که رژیم صهیونیستی به طور آشکار در باریکه غزه به کشتار کورکورانه و گسترده بیگناهان دست می زند.

اقدام های رژیم اشغالگر قدس در شرایطی صورت می گیرد که دولت آمریکا حتی جنایات این رژیم را محکوم هم نکرده است.

چنین رفتاری از سوی واشنگتن هر گونه ادعا، بهانه و طرح اخلاقی- انسانی اوباما و همپیمانان وی در غرب را به طور کلی زیر سوال می برد.

افزون بر این، تارنمای شبکه «اخبار ناصریه» عراق بیست و ششم مرداد در گزارشی نوشت: از سال 1991 میلادی (1370 خورشیدی) تاکنون خون مردم عراق ریخته شده است، همه زیربناها ویران و گنج هایش به یغما برده شده است.

به نوشته این تارنما، تروریست ها از سال 2003 میلادی (1382 خورشیدی) پیوسته در این کشور در حال رشد بوده اند.

آمریکا دولت عراق را زیر فشار قرار داد و از اوضاع عراق سوء استفاده کرد تا برای نیروهای خود مصونیت به دست آورد.

از زمان ورود داعش به عراق و پیشروی این گروه در رمادی، موصل، صلاح الدین و دیالی موضع گیری مقام های آمریکا به گونه ای بود که با حجم ویرانی های این گروه در تناسب نبود.

حتی واشنگتن در برابر کشتار مسلمانان شیعه و سنی سکوت کرد و با دیدن مصیبت های مسیحیان و ایزدی ها هم واکنش مناسبی از خود نشان نداد.

به نوشته این تارنما، نمی توان هدف قرار دادن داعش و زدن ضربه های هدایتگرانه به این گروه را آن هم زمانی که داعش به اربیل نزدیک می شد، دخالت عملی آمریکا در مبارزه با داعش قلمداد کرد؛ بلکه آمریکا خواسته است با این مداخله به آنان یادآوری کند خط قرمز را نادیده گرفته اند. بنابراین می توان گفت آنچه اکنون میان داعش و آمریکا رد و بدل می شود، غزل عاشقانه است.

** سیاست های نادرست آمریکا؛ عامل خشونت های منطقه ای

پایگاه اطلاع رسانی هفته نامه آمریکایی «نیشن» (The Nation) سی ام مرداد در گزارشی نوشت: سیاست آمریکا در عراق و سوریه تا اندازه زیادی متناقض است. این کشور در عراق با یورش هوایی و گسیل مشاور نظامی برای آموزش نیروهای ارتش عراق به رویارویی با داعش روی آورده اما سیاست واشنگتن در سوریه به طور کامل متفاوت است.

به باور برخی تحلیلگران، خشونت هایی که اکنون خاورمیانه با آن دست و پنجه نرم می کند به سبب سیاست های نادرستی است که طی این سال ها از سوی واشنگتن در منطقه دنبال شده است.

به گزارش یکم شهریور خبرگزاری رسمی ایتالیا «آنسا»، «الساندرو دی باتیستا» نماینده مجلس ایتالیا و عضو حزب «پنج ستاره»، کشته شدن جیمز فولی به دست عناصر داعش را نتیجه مستقیم خشونت ها و تجاوزات امپریالیسم آمریکا دانست.

وی افزود: خشونت وحشیانه ای که خبرنگار آمریکایی در عراق متحمل آن شد، نتیجه خشونت و رفتار غیرقابل قبولی است که زندانیان در زندان «ابوغریب» عراق با آن دست و پنجه نرم کردند.

دی باتیستا افزود: پس از رخداد یازدهم سپتامبر 2001میلادی (1380 خورشیدی) راهی انتخاب شد که در آن مفاهیم تازه ای مانند «جنگ درست»، «بمب های هوشمند»، «جنگ پیشگیرانه» و «صدور دموکراسی» شکل گرفت اما آیا همه این اقدام ها درست بود؟ آیا نمی توان گفت تجاوزهای هولناکی که این روزها از سوی داعش سر می زند، با آنچه در سال های پیش در خاورمیانه رخ داد، در پیوند است؟

وی با انتقاد از کاخ سفید گفت: باید برای همیشه رهبری آمریکا را زیر سوال برد. واشنگتن تاکنون هیچ تصمیم درستی در خاورمیانه اتخاذ نکرده، بلکه فقط باعث مرگ و میر، بی ثباتی و تنگدستی مردم شده است.

گروه های تروریستی گوناگون وابسته به القاعده از جمله گروهک تروریستی- تکفیری داعش نزدیک به چهار سال است سوریه را به عرصه تاخت و تاز خود تبدیل کرده اند.

این در حالی است که طی این مدت واشنگتن نه فقط هیچ واکنشی از خود نشان نداد، بلکه با پشتیبانی های مالی، تسلیحاتی و سیاسی این گروه را به یکی از خشن ترین مخالفان دولت سوریه بدل کرد.

سرانجام قتل خبرنگار آمریکایی در عراق واشنگتن را به طور جدی به موضعگیری سرسخت علیه داعش واداشت.

روشن است کشورهای غربی به ویژه آمریکا در برخورد با گروه تکفیری و تروریستی داعش که همواره از این گروه پشتیبانی مالی و تسلیحاتی برای مبارزه با دولت سوریه به عمل آورده اند، سیاست های دوگانه در پیش گرفته اند و در عراق به بهانه مبارزه با نقض حقوق بشر برای تامین منافع خود اقدام می کنند.

از اصغر یوسفی - گروه تحقیق و تفسیر خبر

پژوهشم**9278**1961**1358
کد N464860

وبگردی