آفتاب

برگزاری همایش تجار ایرانی و تاجیک در شهر دوشنبه

برگزاری همایش تجار ایرانی و تاجیک در شهر دوشنبه

دوشنبه ـ ایرنا ـ همایش تجار ایرانی و تاجیک روز سه شنبه با حضور یک هیات 40 نفره اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در شهر ˈدوشنبهˈ پایتخت تاجیکستان برگزار می شود.

ˈحسنعلی کرمعلی اف ˈ معاون رییس اتاق بازرگانی جمهوری تاجیکستان در باره این موضوع به ˈایرناˈ گفت : این همایش تجار ایرانی و تاجیک در شهر دوشنبه در آستانه سفر قریب الوقوع ˈ حسن روحانی ˈ رییس جمهوری اسلامی ایران به تاجیکستان( ماه شهریور سال جاری ) صورت می گیرد.

وی افزود: هدف از برگزاری این همایش تقویت همکاری اقتصادی میان ایران و تاجیکستان ، احداث کار خانه های مشترک و جلب سرمایه تجار و صاحبان صنایع ایرانی در پروژه های مهم اقتصادی کشور مان است.

وی در ادامه گفت : امروز یک هیات 40 نفره به ریاست ˈغلامحسین شافعیˈ رییس اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی جمهوری اسلامی ایران به تاجیکستان خواهد امد.

کرمعلی اف افزود : این هیات ایرانی در سفر چهار روزه خود با وزرای تجارت و توسعه اقتصادی ، کشاورزی ، حمل و نقل و کمیته سرمایه گذاری تاجیکستان دیدار خواهدکرد.

به گفته این مقام تاجیک قرار است که مسئله ایجاد شهرک اقتصادی در حومه شهر دوشنبه ( ناحیه رودکی ) در گفت و گوی هیات های مذکور مطرح شود.

کرمعلی اف با اشاره به این مطلب گفت: این مسئله چند سال است که میان دو کشور دوست و برادر مطرح است و ان شاء الله مسئله مذکور تا امدن حسن روحانی به تاجیکستان در چند هفته آتی حل شود.

معاون اتاق بازرگانی تاجیکستان گفت: روسیه با 918 میلیون دلار ، چین با 630 میلیون دلار ، قزاقستان با 700 میلیون دلار، ترکیه با 650 میلیون دلار و ایران با بیش از 300 میلیون دلار به ترتیب در رتبه های اول تا پنجم مبادلات تجاری با تاجیکستان در سال گذشته قرار داشتند.

وی حجم مبادلات اقتصادی میان دو کشور ایران و تاجیکستان را بسیار اندک دانست و افزود: همکاری های اقتصادی دو کشور با وجود ظرفیت های فراوان ناکافی است.

روابط تهران - دوشنبه از ابتدای استقلال تاجیکستان در سال 1991 رو به افزایش است. در جریان ناآرامی های سال های 1997-1992 تاجیکستان، ایران برای رفع این ناآرامی ها پا پیش گذاشت و میزبانی چند دور از مذاکرات صلح تاجیک ها را به عهده گرفت و موفق به برقراری صلح و آشتی ملی در این کشور شد.

حضور پررنگ ایران در بازسازی تاجیکستان از جمله در صحنه های اقتصادی این کشور هم بر روابط تنگاتنگ دو کشور افزوده است.

تاجیکستان در آسیای میانه نزدیک ترین شریک اقتصادی و سیاسی ایران است و این موضوع مزیت های زیادی برای رونق اقتصاد ایران دارد و می تواند دروازه ورود کاروان اقتصادی، علمی و فناوری ایران به بازارهای آسیای مرکزی، چین و شرق روسیه باشد.

اساق3*ه.ص**1446
کد N464689

وبگردی