آفتاب
خبرهای از جشنواره فیلم یاس

از نمایش فیلمهای با فرمت بلو ری تا حضور افشار و چوپانی

از نمایش فیلمهای با فرمت بلو ری تا حضور افشار و چوپانی

مهدی چو پانی:جشنواره فیلم یاس بخش فیلم اولی‌ها را داشته باشد./رویا افشار: داوری دقیق باعث رشد جشنواره یاس و فیلم‌های ویدئویی می‌شود

در دومین روز از نمایش فیلم‌های دومین دوره جشنواره فیلم یاس که همزمان با مازندران در تهران صورت گرفته است، فیلم‌های شرکت کننده با بهترین کیفیت به نمایش در آمدند.
به گزارش ایلنا، در سینما فلسطین تهران فیلم‌های به نمایش در آمده در جشنواره در فرمت «بلو ری» (امکان ذخیره سازی فیلم با کیفیت بسیار بالا) به نمایش در آمده است که با استقبال و رضایت مخاطبان و سازندگان فیلم‌ها مواجه شد.
همچنین در دومین روز جشنواره در تهران استقبال از فیلم‌ها خوب بود و به خصوص در زمان نمایش فیلمهای «عصر بارانی» به کارگردانی مرجان اشرفی‌زاده، «سایه» به کار گردانی روح الله حجازی، «آرزو‌هایت را به خاک نسپار» به کارگردانی مهدی چوپانی تماشاگران قابل توجهی به سینما آمده بودند.
بر اساس این خبر، در این روز از جشنواره از فیلم «سه ماهی» به کارگردانی حمید رضا قربانی نیز که برای بار دوم پخش می‌شد بااستقبال خوبی شده بود.
در این روز از جشنواره بولتن و کاتالوگ جشنواره در سینما فلسطین توزیع شد.


***  رویا افشار: داوری دقیق باعث رشد جشنواره یاس و فیلم‌های ویدئویی می‌شود

«رویا افشار» بازیگر که امسال با دو فیلم «عصر بارانی» به کارگردانی مرجان اشرفی‌زاده و «سه ماهی» به کارگردانی حمیدرضا قربانی در جشنواره فیلمهای ویدئویی حضور دارد، معتقد است اگر دیدگاه و قضاوت درست و عادلانه‌ای در جشنواره فیلم یاس شکل گیرد قطعا این جشنواره می‌تواند باعث رشد فیلمهای ویدئویی و صنعت نمایش خانگی شود.


«رویا افشار»  درباره نحوه قبول نقش در فیلمهای ویدئویی گفت: برای من تفاوتی میان فیلم ویدئویی و فیلم سینمایی وجود ندارد و زمانی که نقشی را چه در سینما و چه در فیلم ویدئویی قبول می‌کنم کاملا برای آن انرژی می‌گذارم.
افشار ادامه داد: برای من سناریو مهم است و بالا‌تر از آن کاری که باید برای نقش انجام دهم و انرژی که باید بگذارم، اهمیت دارد حالا این نقش می‌خواهد، در سینما، تلویزیون و یا تئا‌تر باشد. در مرحله دوم گروهی که قرار است با آن‌ها همکاری کنم، بسیار مهم است زیرا ما باید برای ساخت یک اثر به یک تفاهم فکری برسیم.
وی ادامه داد: آنچه که باعث تفاوت دو فیلم ویدئویی و سینمایی می‌شود نگاهی است که کارگردان اثر به فیلم خود دارد و ممکن است ما در یک فیلم ویدئویی با یک دکوپاژ و میزانسن سینمایی مواجه شویم و یا برعکس.
بازیگر فیلم «سه ماهی» تاکید کرد: در زمان ساخت باید دقت شود فیلمی که ساخته شود، قرار است در کجا به نمایش در بیاید چرا که اگر فیلم سینمایی در مانیتور و یا تلویزیون دیده شود ارزشهای آن نمایان نمی‌شود و اگر فیلم ویدئویی در سینما اکران شود مخاطب از دیدنش کسل و خسته می‌شود.
افشار با اشاره به اینکه نمایش یک نوبت فیلم ویدئویی از تلویزیون از ارزش آن کم نمی‌کند، افزود: برای یک بازیگر باید مهم باشد که درست انتخاب کند و از انتخاب خود نیز دفاع کند زیرا اگر یک نقش خوب ایفا شده باشد حتی به صرف یک بار نمایش در ذهن‌ها باقی می‌ماند.
وی با مثبت ارزیابی کردن جشنواره فیلم یاس گفت: جشنواره فیلم یاس باعث می‌شود تا فیلم‌های ویدئویی در یک رقابت سالم قرار گیرند زیرا در این جشنواره تقریبا همه با یک نوع امکانات فیلم ساخته‌اند و این رقابت بسیار خوب و قابل احترام است فارغ از اینکه چه کسی در پایان جایزه می‌گیرد.
افشار ادامه داد: جدا شدن جشنواره فیلمهای ویدئویی از جشنواره فیلم فجر بسیار تصمیم مثبت و درستی بود زیرا هر کدام از این جشنواره‌ها تعریف مشخص خودشان دارند از طرفی با تعریف و ساختاری که جشنواره فیلم فجر پیدا کرده است امکان داشت که با بسیاری از این فیلمهای ویدئویی در فجر با بی‌رحمی برخورد می‌شد.
بازیگر فیلم «عصر بارانی» افزود: اگر دیدگاه و قضاوت درست و عادلانه‌ای در جشنواره فیلم یاس شکل بگیرد قطعا این جشنواره می‌تواند باعث رشد فیلمهای ویدئویی و صنعت نمایش خانگی شود زیرا غالب امکانات کسانی که در این جشنواره شرکت کردند یکسان بوده است.

***کارگردان فیلم «آروز‌هایت را به خاک نسپار»:جشنواره فیلم یاس بخش فیلم اولی‌ها را داشته باشد

«مهدی چوپانی» کارگردان فیلم «آرزو‌هایت را به خاک نسپار» در حاشیه اکران فیلمش در جشنواره فیلم یاس گفت: باید جشنواره فیلم‌های ویدئویی مانند جشنواره فیلم فجر بخشی را به کارگردان‌های فیلم اولی اختصاص دهد.
«مهدی چوپانی» کارگردان فیلم «آرزو‌هایت را به خاک نسپار» بعد از نمایش این فیلم در سینما فلسطین  با اشاره به استقبال خوبی که از این جشنواره شده، گفت: اولین هدف این جشنواره باید این باشد که فیلمهای که تاکنون محلی برای نمایش و دیده شدن نداشتند را به نمایش بگذارد و فرصتی برای دیده شدن فراهم کند.
چوپانی افزود: این جشنواره می‌تواند سکوی پرتاپی برای صعود فیلمسازان به دنیای سینما باشد. نمایش فیلم‌ها در جشنواره فیلمهای ویدئویی نشان می‌دهد که علیرغم صحبت‌هایی که درباره فیلمهای ویدئویی زده می‌شود بسیاری از افراد حرفه‌ای در فیلمهای ویدئویی مشغول به کار هستند.
این کارگردان یادآور شد: نکته‌ای که باید این جشنواره مد نظر قرار دهد و به نظر می‌رسد که نادیده گرفته شده، این است که باید بخشی جداگانه برای کسانی که اولین فیلم خود را می‌ساختند تعییین می‌کرد زیرا همیشه اولین فیلم به نوعی سخت‌ترین فیلم برای فیلمساز است و محلی برای تجربه کردن است. لذا نباید فیلمهای اول در کنار کار گردانهای حرفه‌ای قضاوت شود و باید مانند جشنواره فیلم فجر بخش فیلمهای اول جدا شود و جداگانه قضاوت شود.
چوپانی با اشاره به اینکه تفاوتی بین فرمت سینما و فرمت ویدئو وجود ندارد، افزود: برای کسی که فیلمسازی می‌داند تفاوتی نمی‌کند که در چه گونه و شکلی فیلم بسازد زیرا اصول فیلمسازی یکسان است. تنها تفاوتی که بین دو فرمت ویدئو و سینما وجود دارد، نوع مخاطب این آثار است زیرا بسیاری از قصه‌ها و سوژ‌ها برای مخاطب ویدئو جذابیت ندارد زیرا فیلم ویدئویی عام‌تر از سینماست.
وی ادامه داد: تفاوت فرمی سینما و ویدئو بسیار جزئی است مثلا در سینما از نماهای لانگ شات بیشتری استفاده می‌شود تا ویدئو اما تفاوتی در نوع روایت و قصه وجود ندارد.
وی با اشاره به وضعیت تله فیلم‌ها افزود: متاسفانه در سالهای گذشته آنقدر فیلمهای ضعیف و بد به نام تله فیلم توسط گروهی ساخته شده است که بسیاری به تله فیلم‌ها بدبین شده‌اند.
وی ادامه داد: راه اصلاح تله فیلم‌ها این است که خود ما به عنوان سازندگان فیلمهای ویدئویی فیلمهای با کیفیتی بسازیم که در یاد‌ها ماندگار شود به شکلی که مخاطب فقط تنها تفاوت فیلم ویدئویی و سینمایی را در محل پخش و ارائه بداند.
چوپانی ادامه داد: امروز بسیاری از فیلمهای که در شبکه نمایش خانگی حضور دارند باید در سینما نمایش داده شوند و فیلمهای که در سینما هستند باید در شبکه نمایش خانگی باشند و این اشتباه در جایگاه هم به سینما و هم به ویدئو ضربه می‌زند.
وی مخاطب فیلمهای ویدئویی را بسیار مهم دانست و افزود: ساخت یک فیلم ویدئویی مخصوص برای نمایش از تلویزیون بسیار سخت است زیرا باید اثری ساخت که از یک مخاطب عام ۷۰ میلیونی اکثر ان‌ها راضی باشنددر حالی که در سینما اینگونه نیست.

کد N464631

وبگردی