آفتاب

استاد دانشگاههای ترکیه: آنکارا باید در رویکرد خود به سوریه تجدید نظر کند

استاد دانشگاههای ترکیه: آنکارا باید در رویکرد خود به سوریه تجدید نظر کند

آنکارا – ایرنا – پرفسور دکتر ˈحسین باغجیˈ رئیس کرسی روابط بین المللی دانشگاه میدل ایست (خاورمیانه) آنکارا روز دوشنبه در آنکارا برلزوم تغییر در رویکرد خصمانه دولت آنکارا به دولت بشار اسد در پرتو تحولات اخیر منطقه تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، باغجی در تحلیل نامزدی ˈاحمد داوداوغلوˈ وزیرخارجه فعلی ترکیه به عنوان جانشین ˈرجب طیب اردوغانˈ در رهبری حزب حاکم ˈآکˈ و نخست وزیری ترکیه، از طریق حساب کاربری اش در رسانه اجتماعی گفت: اینکه یکی از اساتید برجسته علوم سیاسی و روابط بین المللی نخست وزیر ترکیه خواهد شد، خرسند کننده است و به نظر وی انتخاب درستی می باشد.

او با تاکید بر اینکه هماهنگی و همسویی نخست وزیر و رئیس جمهور در دوره جدید از نظر تداوم ثبات اقتصادی و سیاسی برای ترکیه حایز اهمیت است، گفت: اردوغان، داوداوغلو و ˈعبدالله گلˈ رئیس جمهوری ترکیه سالهای طولانی همکاری نزدیک و هماهنگی باهم داشتند و انتخاب داوداوغلو نشان می دهد عقل حاکم بر حزب آک نخواست ریسک کند. چنین دیده می شود که حزب آک مصمم است در انتخابات عمومی آینده که در خرداد ماه سال اینده برگزار می شود، به اکثریتی که قادر به تغییر یکجانبه قانون اساسی در مجلس باشد، دست یابد.

حسین باغجی با ادعای اینکه انتظار ضعف و انشعاب در حزب حاکم آک ندارد، گفت: به رغم این داوداوغلو با دستور کار بسیار دشوار و پیچیده ای در سیاست داخلی و خارجی بر روی میز نخست وزیری دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به تحولات عراق و سوریه مدعی شد: ایران و عراق با حمایت غرب با گروه تروریستی ˈداعشˈ مبارزه خواهند کرد. بشار اسد در مبارزه با داعش با حمایت غرب موقیعت خود در سوریه را تحکیم خواهد بخشید. ترکیه ناچار است در دوره جدید موضع خود در قبال دولت بشار اسد را اصلاح کند. سرنوشت 49 تن از گروگانهای ترک در دست داعش هنوز روشن نیست. این اولین باریست که ترکیه با چنین وضعی در سیاست خارجی خود روبه رو می شود.

او با اشاره به مبارزه ˈپ.ک.کˈ با داعش در شمال عراق و تقدیر بارزانی از همکاریهای پ.ک.ک گفت: با توجه به مذاکرات سازش دولت با پ.ک.ک، اکنون با معادله بسیار رقت انگیزی از نظر اصول سیاست خارجی و داخلی ترکیه روبه رو هستیم. ترکیه براساس قرارداد امنیتی با عراق، سالها در داخل خاک عراق، به تعقیب عناصر مسلح پ.ک.ک مشغول بود. اکنون پ.ک.ک با داعش در شمال عراق مبارزه می کند.

باغجی با اشاره به اظهارات ˈانجلا مرکلˈ صدر اعظم آلمان فدرال که گفته است در مبارزه با داعش به پ.ک.ک سلاح نخواهند داد ولی برای کردهای عراقی سلاح فرستاده اند، گفت: عدم ارسال سلاح به پ.ک.ک به مفهوم مسلح نبودن پ.ک.ک نخواهد بود و به رغم مذاکرات سازش آنکارا با پ.ک.ک، این سازمان نیروی نظامی خودرا تسویه نخواهد کرد.

استاد کرسی روابط بین المللی دانشگاه خاورمیانه آنکارا با تاکید بر اینکه داعش برای منطقه، ترکیه و غرب مساله آفرین است، افزود: مرزهای ترکیه با تهدید جدی روبه روست و دولت جدید بایستی با هشیاری به مبارزه با داعش به پردازد.

او در خاتمه گفت: همه این تحولات خیره کننده در منطقه ایجاب می کند ترکیه در سیاستهای منطقه ای خود به ویژه در ارتباط با سوریه و عراق تجدید نظر کرده و در دوره نخست وزیری داواوغلو با رویکرد تعاملی به تبات و امنیت در منطقه تلاش کند.

خاورم/2011**1566
کد N464583

وبگردی