آفتاب

چین مانع برگزاری رفراندوم در ماکائو شد

چین مانع برگزاری رفراندوم در ماکائو شد

در پی برگزاری یک رفراندوم غیر رسمی درباره اصلاحات انتخاباتی در ماکائو، پلیس با متوقف کردن این همه پرسی چهار تن را در این رابطه بازداشت کرد. دولت پکن پیشتر به این اقدام اعتراض کرده بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، به شهروندان دولت شهر ماکائو گفته شده بود که می‌توانند در مکان‌های مختلفی در سراسر منطقه و از طریق اینترنت یا حضوری در این انتخابات شرکت کنند. اما برنامه ریزان این رفراندوم اعلام کردند پلیس با اقداماتی مانند ضبط کامپیوترهای کسانی که قصد داشتند در این همه پرسی شرکت کنند روند رفراندوم را متوقف کرد.

به گفته برنامه ریزان این رفراندوم، از زمان آغاز همه پرسی چهار تن بازداشت شده‌اند.

جیسون چائو، هماهنگ کننده این رفراندوم در این باره گفت: نمی‌دانم دولت چرا باید چنین اقدامات صلح طلبانه‌ای را سرکوب کند؟ این نقض جدی حقوق بشر است.

در همین حال، سخنگوی دولتی ماکائو در بیانیه‌ای اعلام کرد، بازداشت این چهار تن به دلیل نافرمانی آن‌ها از دستور پلیس بوده است.

ماکائو پیش از سال 1999 یکی از مستعمرات پرتغال بود و اکنون پس از الحاقش به چین مانند هنگ کنگ با سیستم قانونی جداگانه‌ای از دولت چین اداره می‌شود.

رهبر ماکائو نیز به عنوان رئیس اجرایی آن شناخته شده و طی یک انتخابات که توسط کمیته انتخاباتی حمایت شده از پکن اجرا می‌گردد، انتخاب می‌شود.

برگزار کنندگان این رفراندوم قصد داشتند تا حمایت عمومی را برای انجام اصلاحات انتخاباتی در این دولت شهر 550 هزار نفره جمع کنند. اما اکنون مشخص نیست که آیا می‌توانند به مسیر خود ادامه دهند یا همچنان فعالیت‌هایشان توسط پلیس متوقف می‌شود.

در مقابل دولت چین با رد این رفراندوم در بیانیه‌ای اعلام کرد، ماکائو به عنوان یک شهر خودمختار اختیار قانونی برای برگزاری هیچ گونه همه پرسی ندارد.

انتهای پیام

کد N464565

وبگردی