آفتاب

کارخانه‌های لبنی به پیشواز حذف روغن پالم رفتند!

کارخانه‌های لبنی به پیشواز حذف روغن پالم رفتند!

علیرغم اینکه طبق توافق سازمان استاندارد و وزارت بهداشت، کارخانه‌های لبنی تا پایان شهریور موظف هستند که روغن پالم را از تولیدات خود حذف کنند اکنون که ابتدای شهریور است وزیر تجارت اعلام کرده که "هیچ محصول لبنی آلوده به روغن پالم نبوده و اگر هم باشد مربوط به گذشته است".

آیا کارخانه‌ها یک ماه زودتر روغن پالم را از تولیداتشان حذف کرده‌اند و دیگر اینکه آیا نباید محصولات آلوده‌ای که گفته می‌شود برای سلامتی مضر است از بازار جمع‌آوری شود چرا که بعضا این محصولات تا حدود سه ماه دیگر تاریخ مصرف دارند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تولید محصولات لبنی پالم‌دار از زمانی که وزیر بهداشت هشدار آن را به مردم داد به یکی از حساسیت‌های مصرف‌کنندگان تبدیل شد اما پس از این ابهامات، مسائل مختلفی مطرح شد به گونه‌ای که در ابتدا کارخانه‌های لبنی اضافه کردن روغن پالم به تولیدات لبنی را به گردن دامداران انداختند و پس از آن مجددا حرف خود را پس گرفتند.

البته در ادامه بررسی‌ها و پیگیری‌ها برای مشخص شدن کارخانه‌های لبنی که بدون مجوز اقدام به تولید محصولات لبنی با استفاده از روغن پالم کرده بودند هشت کارخانه از سوی سازمان استاندارد به عنوان متخلف در این زمینه شناسایی شدند که البته اسامی آن‌ها اعلام نشد.


در ادامه این مباحث و ابهامات، تفاهم نامه مشترکی میان سازمان استاندارد ایران و وزارت بهداشت امضا شد که بر اساس آن کارخانه‌های لبنی موظف شدند تا پایان شهریور از روغن پالم در تولید هیچ یک از محصولات لبنی استفاده نکنند. اما علیرغم این تفاهم نامه هیچ اقدامی در راستای جمع‌آوری محصولات لبنی که از روغن پالم در آن‌ها استفاده شده بود، انجام نشد تا این که وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در نشست خبری خود اعلام کرد: " هیچ محصولی در حال حاضر در بازار آلوده به روغن پالم نیست و اگر هم باشد مربوط به تولیدات گذشته است." در این میان دو سوال مطرح است؛ اینکه طبق توافق سازمان استاندارد و وزارت بهداشت کارخانه‌های لبنی تا پایان شهریور موظف هستند که روغن پالم رادر تولیدات خود حذف کنند و اکنون که ابتدای شهریور است چگونه می‌توان با اطمینان اعلام کرد محصولات موجود در بازار فاقد این روغن گیاهی هستند؟ از سوی دیگر چرا محصولات کارخانه‌های متخلف شناسایی شده، از بازار جمع‌آوری نشده است؟
گرچه روغن پالم نوعی چربی گیاهی است که در بسیاری از تولیدات صنعتی و صنایع غذایی کشور مورد استفاده قرار می گیرد اما به گفته کارشناسان این روغن از پایین‌ترین کیفیت در میان دیگر چربی‌های گیاهی برخوردار است و باید میزان مصرف آن کاهش پیدا کند البته نعمت زاده در این باره نیز گفته بود علیرغم این که طی پنج سال گذشته 45 تا 50 درصد از کل واردات روغن خوراکی کشور از نوع روغن پالم بوده است در سه ماهه امسال این رقم به 29 درصد رسید و قرار است امسال در مجموع فقط 30 درصد از روغن وارداتی کشور از نوع پالم باشد.

انتهای پیام




کد N464499

وبگردی