آفتاب

حضور 20 تن از رهبران و سران کشورهای جهان در مراسم تحلیف اردوغان

حضور 20 تن از رهبران و سران کشورهای جهان در مراسم تحلیف اردوغان

بیش از 20 تن از روسای جمهور و روسای دولتی کشورها برای شرکت در مراسم تودیع عبدالله گل و مراسم سوگند اردوغان به عنوان رئیس جمهور ترکیه در 28 اوت(6 شهریور) اعلام آمادگی کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه حریت،‌ جمیل چیچک، سخنگوی پارلمان ترکیه خواستار یک نشست غیر متعارف مجمع عمومی برای زمان سوگند اردوغان شده است.

در همین حال،‌ در نشست کمیته اجرایی حزب عدالت و توسعه تصمیم گرفته شد احمد داوود اوغلو،‌ وزیر خارجه کنونی ترکیه 24 ساعت پس از سوگند اردوغان به عنوان رئیس جمهور، پست نخست وزیری را تحویل بگیرد. بر این اساس داوود اوغلو از 28 تا 29 اوت زمانی که اردوغان او را به صورت رسمی در این پست قرار داده و قدرت لازم را برای تشکیل کابینه به او بدهد،‌ نخست وزیر موقت خواهد بود. تا آن زمان، اردوغان ریاست نشست‌های کابینه را بر عهده دارد.

با وجود اینکه تعداد زیادی از رهبران مجامع بین المللی قرار است در مراسم تحلیف اردوغان شرکت کنند،‌ قلیچدار اوغلو، رهبر مهمترین حزب مخالف ترکیه در این مراسم شرکت نخواهد کرد. او اعلام کرده به علت نقض قانون ترکیه توسط اردوغان و استعفا ندادنش از نخست وزیری در 15 اوت در این مراسم شرکت نمی‌کند.

با این حال رهبر حزب جنبش ناسیونالیست اعلام کرد به علت احترام به سنت‌های کشور درمراسم تحلیف اردوغان شرکت می‌کند.

به گزارش آژانس خبری آنادولو، رهبران کشورهای ترکمنستان، اوکراین، قزاقستان و توگو در کنار سخنگوی مجلس و رئیس دوفکتوی لیبی در این مراسم شرکت می‌کنند.

این آژانس خبری به نقل از منبع ناشناسی از دفتر نخست وزیری اعلام کرد، علاوه بر این مهمانان، امیر قطر، رییسان جمهور بلغارستان، مولداوی، مقدونیه، آلبانی، سومالی، کوزوو، اتیوپی، قبرس ترک نشین، معاون رئیس جمهور گامبیا، غنا و بوسنی و هرزگوین نیز در این مراسم شرکت می‌کنند.

به علاوه سخنگویان مجمع ملی جمهوری آذربایجان و ساحل عاج و همچنین نخست وزیران کشورهای رومانی، بلاروس، گابن، گرجستان، پاکستان،‌ اردن، تاجیکستان،‌ نیجر و مراکش در این مراسم حضور خواهند داشت.

همچنین سرگئی لاوروف ، وزیر خارجه روسیه، توماس دومزیر، وزیر کشور آلمان،‌ جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در این مراسم حضور دارند.

با این حال در حالی که دولت چین نماینده ویژه خود را برای شرکت در این مراسم می‌فرستد دولت آمریکا هنوز اطلاعیه‌ای برای شرکت در این مراسم ارائه نداده است.

انتهای پیام

کد N464467

وبگردی