آفتاب

رهبر خونتای تایلند نخست وزیر شد

رهبر خونتای تایلند نخست وزیر شد

پادشاه تایلند انتصاب رهبر خونتا را به عنوان نخست وزیر این کشور تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز گزارش داد که در پی تایید نخست وزیری "پرایوت چان اوچا" فرمانده ارتش تایلند از سوی "بهومیبول آدولیادج " پادشاه در امروز دوشنبه راه برای وی برای تعیین دولت موقت هموار شد.

پرایوت چان اوچا توانسته بود در پنجشنبه گذشته در رای گیری 15 دقیقه ای مجلس ملی قانونگذاری با 191 رای از 197 نماینده مجلس و بدون رای مخالف به عنوان نخست وزیر انتخاب شود.

نخست وزیر تایلند برای تعیین کابینه نیازمند تایید پادشاه بوده که تایید بیست و نهمین نخست وزیر تایلند در مقر ارتش برگزار شد. البته نکته حائز اهمیت این است که قدرت در دستان خونتا که همان شورای ملی برای صلح و نظم تایلند بوده باقی مانده است.

پرایوت چان اوچا پس از برگزاری این مراسم در یک نطق تلویزیونی اعلام کرد مفتخرم که این مقام را کسب کرده و تلاش می کنم تا فورا بسیاری از مشکلات کشورم در چندین سال گذشته را حل کرده و برای دستیابی به این هدف نباید مشکلات جدیدی را در روزهای آتی دامن زد.

احتمال می رود نخست وزیر پست که همواره انتقادهای بسیاری علیه وی به دلیل اشغال پست دیگر که همان رهبر شورای ملی برای صلح و نظم بوده مطرح است، پست وزارت دفاع در کابینه موقت نظامی را خود بر عهده گرفته و معاون وی فرمانده ارتش شود.

همزمان با افزایش نگرانی ها درباره بازگشت دموکراسی به تایلند، آشتی ملی، تشکیل دولت و برگزاری انتخابات در اواخر سال 2015 از جمله برنامه سه مرحله ای چان اوچا پس از کودتا عنوان شده که مرحله آشتی ملی با بازداشت تمام رهبران احزاب، مقامات و دانشگاهیان و تسلط بر رسانه ها انجام شده است.

پرایوت چان اوچا که قرار است در ماه سپتامبر از سمت فرمانده ارتش بازنشسته شود، پس از کودتا برای سرکوب معترضان به صحنه تظاهرات نیرو اعزام کرد. وی نقش اساسی را در کودتای 2006 که منجر به برکناری نخست وزیر  سابق شد، برعهده داشته است.

با وجود آنکه پرایوت چان اوچا اعلام کرده که در پی رهایی تایلند از بی ثباتی سیاسی است، منتقدان چشم انداز روشنی را برای آینده این کشور مشاهده نمی کنند در همین رابطه نگرانی های بسیاری در زمینه حرکت این کشور در مسیر دموکراسی وجود دارد.

کد N464417

وبگردی