آفتاب
با اشاره حواشی جلسه یکشنبه مجلس،

سبحانی نیا: برخی از تنزل جایگاه مجلس ابایی ندارند

سبحانی نیا: برخی از تنزل جایگاه مجلس ابایی ندارند

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به حواشی جلسه علنی دیروز مجلس گفت: متاسفانه برخی از حاشیه‌سازی برای مجلس و تنزل جایگاه مجلس ابایی ندارند.

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: این برخوردها گاهی باعث می‌شود جایگاه مجلس آسیب ببیند اما برخی توجه به این نکات ندارند و به دنبال بهانه هستند که بحث‌هایی را مطرح کنند که به جایگاه مجلس آسیب می‌زند.

وی افزود: آیین نامه مجلس چارچوب کار را در مجلس معلوم کرده و این حق را به رییس مجلس داده که در مواردی که ابهامی وجود دارد برای رفع ابهام از مجلس نظری بخواهد یا به شکل استمزاجی نظری از نمایندگان بگیرد.

این عضو هیات رییسه مجلس خاطرنشان کرد: ما در جلسه هیات رییسه مجلس درمورد نحوه انتخاب ناظرین هیات نظارت بر مطبوعات بحث کرده بودیم و بنا شد به کمیسیون فرهنگی توصیه‌ای شود و در هر حال انتخاب عضو ناظر مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات در دستور کار مجلس قرار گرفت و قرار شد در این رابطه رای گیری شود اما تعدادی از همکاران اصرار داشتند و راه عبور از این وضعیت را این دیدند که استمزاجی از مجلس انجام دهند. این جز اختیارات رییس مجلس است، اما برخی دوستان نمی‌خواهند این واقعیت را بپذیرند.

سبحانی نیا با اشاره به تشبیه اقدامات رییس مجلس به استبداد و دیکتاتوری از سوی برخی نمایندگان تصریح کرد: آن‌ها بودند که شانتاژ می‌کردند. این دیکتاتوری نبود بلکه استمزاجی کردند، اما اکثریت به خواسته آن‌ها رای ندادند و همین باعث شد آن‌ها عصبانی شوند و رییس مجلس را دیکتاتور بخوانند. همین نشان می‌دهد چه کسی دیکتاتور است.

وی با تاکید بر لزوم رعایت آیین نامه داخلی مجلس اظهار کرد: اگر این قانون رعایت نشود سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. طبق آیین‌نامه رییس مجلس اختیار این را دارد که در مواردی برداشت خود را از آیین‌نامه مطرح کند. حالا ممکن است گاهی برای استحکام برداشت خود به نظر مجلس یا استمزاج متوسل شود. ایشان درواقع می‌خواست به نظر دوستان منتقد احترام بگذارد؛ وگرنه بر اساس آیین‌نامه می‌توانست به نظر خود عمل کند.

سبحانی نیا با اشاره به اقدام یکی از نمایندگان پس از جلسه استیضاح وزیر علوم اظهار کرد: این شأن یک نماینده نیست که دست‌نوشته‌ای به دست بگیرد و رییس مجلس را خطاب قرار دهد. به هر حال در مجلس منطق و استدلال حاکم است. اگر جایی نظر کسی رای آورد نباید به این سبک و سیاق عمل شود. به هر حال اکثریت نظری دادند حالا اگر این نظر باب میل آقایان بود باید این طور برخورد می‌کردند؟ این اقدامات در شأن مجلس نیست.

این عضو هیات رییسه مجلس خاطرنشان کرد: اینکه چندین مورد هجمه به رییس مجلس انجام می‌شود به خاطر این است که عملکرد ایشان باب میلشان نیست و آن را نمی‌پسندند و حتی از حاشیه سازی برای مجلس و تنزل جایگاه مجلس ابایی ندارند و اینکه مردم چه قضاوتی می‌کنند برایشان در اولویت نیست.

انتهای پیام

کد N464217

وبگردی