آفتاب

بحران آب غزه را تهدید می کند

بحران آب غزه را تهدید می کند

تهران - ایرنا - در پی حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و نابودی چاه ها آب و تاسیسات آبرسانی، این منطقه در آستانه یک فاجعه انسانی قرار گرفته است.

به گزارش روز دوشنبه روزنامه ˈالدستورˈ اردن، یک کارشناس امور آب در غزه اعلام کرد: انهدام زیرساخت های آبرسانی، قطع برق، کمبود آب شرب و هجوم ساکنان نوار غزه به مراکز شهرها، این باریکه را درآستانه یک فاجعه بزرگ انسانی و زیست محیطی قرار داده است.

ˈریاض جنینهˈ مدیر مرکز مهندسین آب غزه افزود: در حملات اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه، تاکنون 15 هزار متر از خطوط اصلی انتقال آب این باریکه از بین رفته است.

وی اضافه کرد: در این حملات11 چاه تامین کننده آب غزه نیز به طور کلی تخریب شده است و به 12 چاه، دو ایستگاه آب شیرین کن، چهار تصفیه خانه آب آشامیدنی، چهار تصفیه خانه فاضلاب و مخازن آب منازل آسیب جدی وارد شده است.

جنینه تصریح کرد: پاسخ به نیازهای شهروندان در تامین آب با وجود مهاجرت افزون بر500 هزار نفر از ساکنان حومه شهرها به مرکز شهرهای بزرگ در نوار غزه، بسیار دشوارشده و نبود برق برای شیرین سازی، تصفیه و پمپاژ آب ، مشکل را دو چندان کرده است.

وی بیان کرد: نیروهای اشغالگر با یک برنامه از پیش طراحی شده همه زیرساخت ها و تاسیسات آبرسانی غزه را مورد هدف قرار داده اند.

جنینه یادآور شد: در طول سال های محاصره غزه، مردم این منطقه با بحران آب دست به گریبان بودند، ولی از بین رفتن زیرساخت های موجود و فرسوده شدن آنها، شهروندان را با خطر یک فاجعه انسانی و زیست محیطی روبرو کرده است.

وی گفت: با ادامه حملات رژیم صهیونیستی، برخی از تاسیسات آبرسانی غزه هم اکنون در مناطق غیر امن قرار دارند و دسترسی و استفاده از آن ها غیرممکن است.

در حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی در شش هفته گذشته به نوار غزه ، دستکم دو هزار و صد غیرنظامی فلسطینی شهید و بیش از 11 هزار نفر دیگر مجروح شده اند .

خاورم**632**1651
کد N464216

وبگردی