آفتاب

"آتش‌بس در غزه ظرف چند ساعت آینده اعلام می‌شود"

"آتش‌بس در غزه ظرف چند ساعت آینده اعلام می‌شود"

یکی از مسئولان جنبش جهاد اسلامی و از اعضای هیات مذاکره کننده فلسطینی در قاهره پیش بینی کرد که ظرف چند ساعت آتی آتش بس میان گروه‌های فلسطینی و رژیم صهیونیستی در نوار غزه اعلام شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خالد البطش، از رهبران جنبش جهاد اسلامی و از اعضای هیات مذاکره کننده فلسطینی در قاهره اعلام کرد که آتش بس براساس توافقات سال 2012 و طرح مصر و بازسازی نوار غزه و گسترش دامنه ماهیگیری در آب‌های غزه خواهد بود.

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌کند ظرف چند ساعت آتی آتش بس میان رژیم صهیونیستی و گروه فلسطینی اعلام شود، گفت: ما قاهره را ترک نکردیم و در حال تماس‌هایی با تمامی طرف‌ها هستیم تا به نتایج رضایت بخشی دست یافته و حملات اسرائیل علیه آحاد مردم ما نیز متوقف شود.

وی در خصوص توافق نهایی با رژیم صهیونیستی نیز گفت: زود است که بخواهیم این مساله را اعلام کنیم که توافقی وجود دارد و زمانی که توافقی حاصل شود ما به مردممان اعلام خواهیم کرد.

پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره نیز به نقل از یک منبع که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد که تلاش‌های مصر برای برقراری آتش بس میان طرفین فلسطین و تل آویو همچنان ادامه دارد و جنبش حماس موافقت خود را با چارچوب جدیدی که مصر در این طرح مطرح کرده، اعلام نکرده است.

مصر در چارچوب پیشنهادی خود در خصوص بازگشایی گذرگاه‌ها برای رساندن کمک‌های انسانی و اجازه ورود مصالح ساختمانی آن هم به شکل محدود به غزه صحبت کرده و طرحش شامل برداشتن کامل محاصره غزه و بازسازی بندر و یا فرودگاه غزه نیست.

این منبع اعلام کرد که مصر تاکنون از طرفین درخواست آمدن به قاهره را نکرده اما اگر فلسطینی‌ها چارچوب قابل قبولی در این خصوص مطرح کنند با آمدن آن‌ها به قاهره مشکلی ندارد.

خبرنگار الجزیره اعلام کرد: چارچوب جدیدی که مصر در خصوص آن صحبت کرده مربوط به توقف جنایات رژیم صهیونیستی و گسترش مساحت ماهیگیری برای فلسطینی‌ها بوده و مقاومت فلسطین نیز همواره به خواسته‌های خود برای محقق ساختن نیازهای مردم فلسطین تاکید می‌کند.

این خبرنگار اعلام کرد که از زمان آغاز گفت‌وگوها در خصوص تلاش‌های جدید مصر تا حدی از شدت حملات رژیم صهیونیستی کاسته شده است.

پیشتر مسئولان اسرائیلی اعلام کردند که بنیامین نتانیاهو خواهان از سرگیری مذاکرات آتش بس میان طرفین است.

این مسئولان با بیان اینکه تل آویو پیامدهای جنگ در غزه را برعهده نمی‌گیرد، اعلام کردند که نتانیاهو با وجود افزایش حملات موشکی از سوی غزه خواهان پایان جنگ آن هم با میانجی‌گری طرف مصر است،اما این امر را به هر قیمتی نمی‌پذیرد.

انتهای پیام

کد N464171

وبگردی