آفتاب
ورود هلال احمر به حوزه بیماریهای خاص؛

راه اندازی کلینیک توانبخشی بیماران ام اس

راه اندازی کلینیک توانبخشی بیماران ام اس

مقرر شد در چند نقطه کشور که بیشترین تراکم جمعیتی بیماران ام‌اس را دارند و در مرکز جامع توانبخشی جمعیت هلال‌احمر، کلینیک ویژه توانبخشی بیماران ام‌اس را راه‌اندازی کنیم.

مدیرکل اداره توانبخشی جمعیت هلال‌احمر از تأسیس چهار کلینیک جدید در مرکز جامع توانبخشی هلال‌احمر در تهران تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش ایلنا، اصغر مکارم در مورد ورود جمعیت هلال‌احمر به بیماری‌هایی که سایر نهادها به‌ استثنای بخش خصوصی در آنها خدماتی ندارند، گفت: بیماران ام‌اس طیف قابل توجهی از بیماران جامعه ما را تشکیل می‌دهند که به توانبخشی خاص خود و آموزش‌های ویژه نیاز دارند تا بدانند چطور از انرژی بدن خود استفاده کنند.

وی با اشاره به برگزاری جلسه با انجمن ام‌اس ایران، افزود: مقرر شد در چند نقطه کشور که بیشترین تراکم جمعیتی بیماران ام‌اس را دارند و در مرکز جامع توانبخشی جمعیت هلال‌احمر، کلینیک ویژه توانبخشی بیماران ام‌اس را راه‌اندازی کنیم.

مدیر‌کل اداره توانبخشی جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه درمان سرپایی بیماران ام‌اس را در مرکز جامع توانبخشی جمعیت هلال‌احمر در تهران انجام خواهیم داد، افزود: خدمات بستری، درمان‌های کوتاه‌مدت و روزانه را در بیمارستان نورافشار تهران که یک مرکز فوق‌تخصصی با امکانات خوب توانبخشی و وابسته به جمعیت هلال‌احمر است و در صورت لزوم در بیمارستان توانبخشی رفیده دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ارایه خواهیم کرد.

مکارم تصریح کرد: این ٢ بیمارستان مراکز ارجاعی از کل کشور برای بیماران ام‌اس خواهند بود.

وی با بیان اینکه بیماری آلزایمر در جمعیتی از سالمندان ما به شکل غیرقابل‌اجتناب اتفاق می‌افتد، افزود: تفاهمنامه‌ای با انجمن آلزایمر ایران امضا خواهیم کرد تا کلینیک آلزایمر جمعیت هلال‌احمر یک مرکز ارجاعی برای بیماران آلزایمر باشد.

مکارم با بیان اینکه آن طور که باید به مشکلات کم‌ بینایی توجه نشده است، افزود: امکانات خاص توانبخشی برای این دسته از افراد و کهنسالان کم‌بینا وجود دارد که بتوانند بینایی خود را تقویت کنند.

مدیر‌کل توانبخشی جمعیت هلال‌احمر افزود: یکی از برنامه‌های ما این است که با همکاری مرکز درمانی بنیاد‌شهید و امور ایثارگران، کلینیک کم‌بینایی جمعیت هلال‌احمر را راه‌اندازی کنیم تا یک مرکز ارجاعی برای بیماران کم‌بینا محسوب شود.

مکارم با بیان اینکه جمعیت هلال‌احمر امکانات قابل توجهی در بحث اختلالات شنوایی و تعادل دارد، افزود: اصلی‌ترین علت درخصوص بیمارانی که دچار سرگیجه می‌شوند در زمینه شنوایی است، زیرا گوش انسان ٢ وظیفه اصلی شنیدن و حفظ تعادل را دارد که با خدشه‌دار شدن هرکدام از این وظایف، انسان دچار مشکل می‌شود.

وی با بیان این‌که در مباحث مربوط به تعادل، مردم سردرگم هستند که به کدام مراکز مراجعه کنند، افزود: یکی از برنامه‌های ما این است که کلینیک تعادل و شنوایی را که امکانات اولیه آن را داریم تقویت و به‌عنوان یک مرکز ارجاعی روی آن برنامه‌ریزی کنیم.

مکارم تصریح کرد: این برنامه را در سطح کشور نیز خواهیم داشت و در مناطقی که دسترسی مردم محدود است و امکانات ما اجازه می‌دهد این ۴ کلینیک نیز دایر خواهند شد.

مدیر‌کل اداره توانبخشی جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه جمعیت هلال‌احمر در ١٩ استان کشور دارای کلینیک اورتز و پروتز است، افزود: مردم سایر نقاط کشور هم به این خدمات نیاز دارند و با توجه به امکاناتی که در اختیار ما قرار می‌گیرد حداقل در مرکز هر استان یک بخش اورتز و پروتز را راه‌اندازی می‌کنیم تا مردم برای تهیه یک کفش طبی به استان دیگری مراجعه نکنند.

وی در ادامه افزود: اداره کل توانبخشی جمعیت هلال‌احمر برای بیماران ضایعه نخاعی و قطع عضو ‌برنامه‌هایی را تهیه کرده است و نیز قصد دارد تیمهای توانبخشی در سوانح و حوادث طبیعی خود را تقویت کند.

مکارم از برگزاری نشست با کارشناسان یک شرکت آلمانی در حوزه تولید پروتزهای زیر زانو خبر داد و گفت: هدف از این نشست، انتقال آخرین تکنولوژی‌ها بود تا آنچه تولید می‌کنیم قابل رقابت با بخش خصوصی و منطقه باشد.

کد N464154

وبگردی