آفتاب

دیدگاه مجمع نمایندگان ادوار مجلس سانحه هواپیمای « ایران 140 »

دیدگاه مجمع نمایندگان ادوار مجلس سانحه هواپیمای « ایران 140 »

مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای نقطه نظرات این تشکل درباره سقوط هواپیمای مسافربری را در منطقه مهرآباد تهران تشریح کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در این بیانیه آمده است:

از حقوق اساسی شهروندان برخورداری از امنیت،‌ سلامتی و آسایش است و عمده تلاش دولت ها می بایستی در راستای تامین آن ها بوده و چنانچه مشکلات و نواقصی بروز کرد می باید دولت پاسخگو باشد.

حوادث مربوط به خطوط هوایی و هواپیماهای مسافربری در این سال ها به طور جد امنیت سلامتی و آسایش مسافرین خطوط هوایی و خانواده های آنان را به خطر انداخته و خسارات فراوانی نیز به بار آورده که دولت علاوه بر مسئولیت مدنی می بایست تعهدات سیاسی و اداری ناشی از سهل انگاری و سوء مدیریت ها در قبال سوانح مذکور را که متوجه دستگاه های اجرایی و حاکمیتی است پذیرا بوده ،‌اقدامات لازم را معمول و خسارات را جبران نماید.

به طور کلی علل و عوامل بروز سوانح هواپیمایی در ایران سه دسته است:

1-استاندارد نبودن هواپیماها و یا فرسوده بودن آن ها

2-اشکالات کادر فنی پرواز و عدم ایمنی خطوط

3-انتصابات افراد غیر متخصص و بعضاً‌ جناحی در مدیریت های ارشد سازمان هواپیمایی کشور

با عنایت به اینکه کادر فنی و پرواز درایران بسیار با تجربه و کاردان می‌باشند لذا اکثریت سوانح و حوادث مذکور از ناحیه هواپیماها که عمدتاً ساخت شرق است و بند سوم می باشد،‌از طرفی چون بخش اعظم خطوط و هواپیماها در مالکیت دولت قرار دارد، ملت تاکنون شاهد بازخواست و اقدامات تنبیهی و توبیخی سهل انگاری و مقصرین نبوده است، حتی از بازماندگان قربانیان حادثه عذر خواهی هم به عمل نیامده است.

به عنوان نمونه انتخاب هواپیمای « ایران 140» که مناسب آب و هوای ایران نیست و تعداد صندلی های آن بر خلاف طراحی اولیه افزایش یافته و مناسب مسیرهای طولانی نیز نمی باشد و موجب خسارت های سنگین شده است و کسی هم عهده دار مسئولیت نیست.

مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی با اعلام تاسف از حادثه ناگوار سانحه هواپیمای « ایران 140 » و جان باختن مسافرین و خدمه پرواز آن و ابراز همدردی با بازماندگان به ویژه خانواده داغدار مرحوم مهندس شکیبی نماینده کاردان و متعهد دوره های پنجم و ششم و رئیس کمیسیون جهاد کشاورزی مجلس و ضمن تشکر از جناب آقای دکتر روحانی که دستور از رده خارج کردن هواپیماهای « ایران 140 » و آنتونوف 74 از خطوط هوایی ایران را صادر فرمودند، از معظم له به طور جد خواهانیم با عنایت به بهبود روابط با دنیای خارج و گشایش حاصل آمده برای جلب همکاری دیگر کشورها ، تدابیر لازم معمول تا ملت دیگر شاهد اینگونه حوادث خسارت بار نباشند،‌از جمله با استفاده از پتانسیل داخلی و خارجی خصوصی ساز در سازمان هواپیمای کشور، در سر لوحه کار قرار گرفته و لازم است با مسببین و مقصرین حوادث مذکور برخورد جدی صورت گیرد.

همچنین به حضرت ایشان یادآور می شویم مردم ایران بیش از هر زمان دیگر استحقاق زندگی مدرن و مرفه همراه با معنویت را دارا می باشد. لذا همت بیشتر مبذول تا فرصت تامین امنیت ، سلامت و رفاه و آسایش ملت بیش ازاین از دست نرود.

انتهای پیام

کد N463897

وبگردی