آفتاب
حسین نقاشی در گفت‌وگو با ایسنا:

انتصاب نجفی به عنوان سرپرست وزارت علوم زهر آسیب به این وزارتخانه را گرفت

انتصاب نجفی به عنوان سرپرست وزارت علوم زهر آسیب به این وزارتخانه را گرفت

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اگر آقای رئیس جمهور نتواند به مطالبات اکثر دانشجویان پاسخ دهد در مرحله بعدی که نیاز به حمایت جامعه دانشجویی دارد با مشکل مواجه خواهد شد.

حسین نقاشی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که با استیضاح وزیر علوم‌ف تحقیقات و فن‌آوری و به دنبال عدم رأی اعتماد ایشان بدبینی شدیدی از سوی جامعه دانشگاهی و اساتید و دانشجویان به نهادهایی همچون مجلس شکل گرفت، اظهار کرد: عزل کردن شخصیتی همچون آقای فرجی دانا که جایگاه مدیریتی و علمی ویژه‌ای دارند برای جامعه دانشجویی بسیار ناگوار بود.

وی افزود: با این حال پس از این اتفاق تدبیر آقای روحانی در این‌که شخصیتی همچون آقای نجفی را به عنوان سرپرست وزارت علوم تعیین کردند، زهر آسیب رخ داده را تا حدودی گرفت. چرا که آقای نجفی هم وجهه مثبتی دارند و هم این‌که دارای جایگاه مدیریتی رفیعی هستند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه خاطرنشان کرد: جریان تندرو حاکم بر مجلس به ویژه جریان پایداری بحث استیضاح وزیر علوم را در تابستان و در زمانی که دانشگاه‌ها فعالیت چندانی ندارند مطرح کرد؛ چرا که می‌دانست اگر این بحث در زمان دیگری مطرح می‌شد تحولات و فعالیت‌های دانشجویی را به همراه داشت و به طور کلی این موضوع خود نشان‌دهنده این است که جریان استیضاح از قبل برنامه‌ؤیزی شده بود.

نقاشی گفت: انتقادات جریان تندروی مجلس به وزارت علوم منوط به یکی دو ماه اخیر نبوده، آنها از بدو انتصاب آقای فرجی دانا و در طول سال تحصیلی نسبت به ایشان موضع‌گیری داشته‌اند.

وی گفت: موج بیانیه‌های حمایتی از آقای وزیر علوم همچون پیگیری‌ها و حمایت‌های دانشگاه آزاد که در قالب مصاحبه‌ها و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت به نوعی نارضایتی عمومی از اتفاق رخ داده را نشان می‌دهد. و ما در فضای دانشگاه‌ها همزمان با بازگشایی با واکنش‌های مثبتی روبرو نخواهیم بود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین گفت: من معتقدم در مواجهه با جریان‌های افراطی جریان اصولگرا با هر گام که به عقب گذاشته می‌شود نه تنها تعامل بیشتر نخواهد شد بلکه آنها را در پیگیری مطالبات غیردموکراتیک‌شان مصرتر خواهد کرد.

نقاشی با بیان این‌ که آقای دکتر روحانی با انتصاب آقای نجفی نشان دادند که پیگیر روال‌ پیشین در وزارت علوم هستند، تصریح کرد: آقای روحانی متوجه هستند که دانشجویان وعده‌های انتخاباتی ایشان را از یاد نمی‌برند. حال اگر آقای رئیس جمهور نتواند به این مطالبات پاسخ دهد، در مرحله بعدی که نیاز به حمایت جامعه دانشجویی دارد با مشکل مواجه خواهد شد.

وی افزود: آقای دکتر روحانی باید همچنان بر این موضوع تأکید داشته باشند که سرپرست و وزیری که پس از این برای وزارتخانه علوم در نظر گرفته می‌شود در مسیر مطالباتی باشد که اکثریت جامعه دانشجویی پیگیر آن هستند. در این راستا پیگیری عدالت دانشجویی، موضوع بورسیه‌ها، آزادی و استقلال آکادمیک در دانشگاه‌ها و راه‌اندازی مجدد تشکل‌های دانشجویی مستقل اعم از صنفی، فرهنگی و سیاسی همچنین تأکید بر حق بنیادین آموزش و تحصیل و توجه به دانشجویان ستاره‌دار از جمله مطالبات دانشجویان محسوب می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: چه در میان اساتید و چه در میان دانشجویان کسی نباید حق آموزش دادن و آموزش گرفتن را از کسی سلب کند.

نقاشی با بیان این‌که عقب‌نشینی و کوتاه آمدن برای گرفتن رأی آسیب جدی به جامعه دانشجویی خواهد زد، گفت: در این صورت حمایت بخش عمده‌ای از جامعه دانشگاهی از دولت تدبیر و امید سلب و بسیاری از امیدها به ناامیدی تبدیل می‌شود.

وی همچنین مقبولیت سیاسی دانشگاهی و علمی دکتر توفیقی را نیز مدنظر قرار داد و گفت: پس از این باید گزینه‌هایی در این سطح حائز اهمیت قلمداد شود تا بتواند مطالبات دانشجویان پیگیری شود و باید دانست اگر گزینه‌های ضعیف مطرح شود اگر چه ممکن است این گزینه‌ها از این مجلس با این ترکیب رأی بگیرند، ولی پشتوانه اجتماعی چنین شخصی تقویت نخواهد شد.

انتهای پیام

کد N463761

وبگردی