آفتاب

افزایش ورود کالاهای چینی به بازار ایران

افزایش ورود کالاهای چینی به بازار ایران

بررسی آمار واردات از کشورهای مختلف حاکی از افزایش 35 درصدی واردات کالا به کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در چهار ماهه نخست سال جاری سه میلیون و 358 هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و 611 میلیون دلار کالا از امارات متحده عربی به کشور وارد شده است که بیش از 26 درصد از کل واردات کشور را در این مدت تشکیل می‌دهد.

با توجه به اینکه میزان واردات از این کشور در مدت مشابه سال گذشته یک میلیون و 396 هزار تن به ارزش دو میلیارد و 478 میلیون دلار وارد کشور شده بود، مقایسه آمار نشان می‌دهد که واردات از این کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزش بیش از 86 درصد افزایش یافته است.

همچنین در این مدت میزان واردات از چین یک میلیون و 619 هزار تن به ارزش سه میلیارد و 879 میلیون دلار بوده است که حدود 22 درصد از کل واردات کشور را در برمی‌گیرد.

بر اساس این گزارش، در همین زمان در سال گذشته نیز یک میلیون تن کالا به ارزش دو میلیارد و 247 میلیون دلار وارد کشور شده بود، بنابراین مقایسه آمار حاکی از افزایش 72 درصدی واردات کالاهای چینی به کشور است.

در چهار ماهه نخست سال جاری میزان واردات از هند نیز یک میلیون و 490 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 584 میلیون دلار است که حدود 9 درصد از واردات کشور را در برمی‌گیرد و نسبت به سال گذشته واردات از این کشور 17 درصد افزایش یافته است.

به این ترتیب هند سومین وارد کننده بزرگ کالا به ایران به شمار می‌رود.

پس از هند جمهوری کره نیز با صادرات 420 هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 376 میلیون دلار به ایران در رده چهارم بزرگترین صادر کنندگان کالا به ایران قرار دارد 7.8 درصد از واردات ایران را به خود اختصاص داده است.

آمار مربوط به واردات کالا از جمهوری کره در مدت مشابه سال گذشته نشان از افزایش 8.67 درصدی واردات کالا از این کشور به لحاظ ارزش دارد، هر چند که واردات از جمهوری کره به لحاظ وزنی با کاهش 37 درصدی همراه بوده است.

پنجمین صادر کننده بزرگ کالا به ایران نیز ترکیه است که در این مدت 839 هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 173 میلیون دلار به ایران صادر کرده است.

واردات از ترکیه که بیش از 6.5 درصد از کل واردات کشور در این مکدت را شامل می‌شود، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6.21 درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام

کد N463728

وبگردی