آفتاب

تاکید کرزای بر برگزاری به موقع مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید افغانستان

تاکید کرزای بر برگزاری به موقع مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید افغانستان

رئیس جمهوری افغانستان طی دیدار با نامزدهای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور بر لزوم برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید تا کمتر از 10 روز دیگر تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، "حامد کرزای" رئیس جمهوری افغانستان با "عبدالله عبدالله" و "اشرف غنی زی" دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری دیدار و در مورد تاریخ برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید با آنها به رایزنی پرداخت. بنا بر اعلام دفتر ریاست جمهوری افغانستان این دیدار امروز یکشنبه در کابل انجام گرفته و طی آن کرزای از دو طرف خواسته است برای تسریع روند بررسی آرا همکاری کنند.

پیشتر نیز کرزای در دیدار با نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان از لزوم برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری در تاریخ تعیین شده سخن گفته بود. به گفته وی روز دوم سپتامبر (یازدهم شهریور) آخرین مهلت تعیین شده برای پایان شمارش آرا و اعلام نتیجه نهایی است و به هیچ وجه قابل تمدید نخواهد بود.

این در حالی است که طی یک ماه و نیم گذشته و با وجود وفقه های چند باره، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان هفتاد درصد آرا دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را بازشماری کرده است. با این حال هنوز سرنوشت 30 درصد باقی مانده آرا که گفته می شود مهمترین و تعیین کننده ترین بخش آرا است، مشخص نیست.

سازمان ملل و دیگر نهادهای ناظر از دو نامزد انتخابات و هواداران آنها خواسته اند در صورت اعلام نتیجه نهایی به تعهدات خود پایبند بوده و آن را بپذیرند. گفتنی است "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا نیز در تماس تلفنی با عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی خواستار دستیابی نامزدهای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به یک توافق در مورد نتیجه انتخابات و جلوگیری از بروز بحران سیاسی در این کشور شد.

کد N463429

وبگردی