آفتاب

تنش مرزی بین هند و پاکستان ادامه دارد

تنش مرزی بین هند و پاکستان ادامه دارد

دهلی نو - ایرنا - مقام های هندی روز یکشنبه نیز از درگیری های شدید مرزی با پاکستان خبر دادند و گفتند که به اقدامات تحریک آمیز پاسخ خواهند داد.

به گزارش ایرنا، هندی ها برای دومین روز متوالی ضمن انتشار اخباری از تبادل آتش در مناطقی از مرز با پاکستان، اسلام آباد را تهدید به پاسخ لازم کردند.

ˈآرون جیتلیˈ وزیر دفاع هند که دیروز در سخنانی پاکستان را به مقابله به مثل تهدید کرده بود امروز نیز در این ارتباط سخن گفت و اعلام کرد، پاکستان دست به اقدامات تحریک کننده ای زده و نیروهای مسلح هندی به آن پاسخ مناسب خواهند داد.

وی افزود:من دیروز هم اعلام کردم و دوباره تکرار می کنم که طی چند روز گذشته اقدامات تحریک کننده ای از سوی نیروهای پاکستان رخ داده و نیروهای مسلح هند در مناطق مرزی و در امتداد خط کنترل از امنیت مردم کشورشان دفاع می کنند.

وی تصریح کرد که برای پاسخ گویی به نقض آتش بس از سوی پاکستان ، نیروهای ارتش هند هرگونه اقدام لازم را به کار خواهند بست.

ˈراجنات سینگˈ وزیر کشور هند نیز امروز در ارتباط با تحولات مرزی با پاکستان به دیدار ˈ نارندار مودی ˈ نخست وزیر کشورش رفت و با وی گفت وگو کرد.

وی پس از این دیدار به فرماندهی نیروی زمینی هند دستور داد به حملات پاکستان در مناطق مرزی پاسخ دهد.

منابع رسمی هند از جمله شبکه های تلویزیونی این کشور امروز نیز مدعی شدند که نیروهای پاکستانی در آتشباری بدون دلیل 25 پست مرزی هند را مورد حمله قرار داده اند.

این منابع دیروز از استفاده نیروهای پاکستانی از سلاح های سنگین از جمله خمپاره برای حمله به پست های مرزی و روستاها خبر دادند و گفتند که بیش از سه هزار نفر از غیرنظامیان به مناطق امن منتقل شده اند.

منابع هندی می گویند در جریان آتشباری پاکستان یک کودک هشت ساله هندی به همراه پدرش کشته شده و هشت تن نیز زخمی شده اند.

یک مقام ارتش هند گفت: پاکستان روز یکشنبه نیز به نقض آتش بس و تیراندازی بدون دلیل به سوی مواضع مرزی هند در مناطق ˈار اس پورا ˈ و ˈاخنور ˈ در جامو ادامه داد .

وی افزود: نیروهای هندی نیز مقابله به مثل کرده اند.

براساس آخرین گزارش های منتشره در عصر روز یکشنبه، تبادل آتش بین نیروهای ارتش هند و پاکستان همچنان ادامه دارد.

در طول دو هفته گذشته تقریبا هر روز هند مدعی نقض آتش بس از سوی پاکستان شده است.

از زمان آغاز به کار دولت راستگرای هند به نخست وزیری ˈ نارندرا مودی ˈ در سه ماه اخیر برخی تحولات از جمله سفر نواز شریف نخست وزیر پاکستان امیدهایی را برای بهبود روابط بین دهلی نو و اسلام آباد ایجاد کرد اما رویداهای روزهای اخیر از جمله لغو گفت وگوهای دو کشور در سطح معاونان وزارت خارجه، تنش ها را بین همسایه افزایش داده است.

خشونت های مرزی بر روند صلح میان دو کشور تاثیر گذاشته و هفته گذشته دولت هند مذاکرات مستقیم با اسلام آباد را به دلیل دیدار سفیر پاکستان با رهبران جدایی طلب کشمیری لغو کرد.

برخی گزارش ها نیز حاکی از افزایش نا آرامی در مناطق جامو و کشمیر و نفوذ شبه نظامیان مسلح به خاک هند است.

درجریان درگیری نیروهای ارتش هند با شبه نظامیان مسلح در روز یکشنبه در نزدیکی خط کنترل مرزی در بخش ˈکوپوراˈ یک نظامی هندی کشته شد.

مقام های نظامی هند روز شنبه این هفته از کشف یک تونل زیر زمینی از خاک پاکستان به داخل کشورشان خبر دادند.

آساق * 1 * 1519 * 267 *
کد N463095

وبگردی