آفتاب

جلالی: اگر با عوامل حادثه قم برخورد می‌شد شاهد بی‌حرمتی به لاریجانی نبودیم

جلالی: اگر با عوامل حادثه قم برخورد می‌شد شاهد بی‌حرمتی به لاریجانی نبودیم

ایسنا نوشت:

رییس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس با بیان اینکه فراکسیون رهروان ریزشی نداشته است، گفت: تعامل دولت و مجلس با تشکیل فراکسیون جدید حل نمی‌شود.

کاظم جلالی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس در جمع خبرنگاران درباره رای‌گیری استمزاجی امروز مجلس درباره انتخاب ناظر در هیات نظارت بر مطبوعات گفت: تفسیر رییس مجلس از آیین‌نامه داخلی این بوده و هست که کمیسیون فرهنگی باید افرادی را که ثبت نام می‌کند به مجلس معرفی می‌کند. البته کمیسیون می‌تواند بگوید نظر من بر روی افراد خاصی است اما مجلس را هم نمی‌توان از حقوق خود محروم کرد.

رییس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس افزود: حال البته این موضوع بحث اختلافی است، اما در بحث اختلافی که هتاکی نمی‌کنند، در بحث اختلافی که رییس مجلس را دیکتاتور نمی‌دانند و اساسا در مجلس کسی نمی‌تواند دیکتاتوری کند؛ زیرا همه نمایندگان از حقوق مساوی برخوردار هستند.

جلالی خاطرنشان کرد: بنابراین فکر می‌کنیم این نوع برخورد با لاریجانی برخورد سخیفی بود و در شان نمایندگان مجلس نیست که نسبت به رییس مجلس که برگزیده مجلس و نمایندگان است رفتار نادرست و ناشایستی داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این رفتارها امتداد بی‌احترامی‌هایی نیست که در قم نسبت به رییس مجلس صورت گرفت اظهار کرد: البته آقای لاریجانی از این بی‌حرمتی‌ها در طول سالیان گذشته زیاد دیده‌اند و هزینه مشی معتدل و اخلاقی خودشان را زیاد پرداخت کرده‌اند.

وی افزود: اگر حادثه ۲۲ بهمن سال گذشته قم مورد بررسی درست قرار می‌گرفت و با عوامل آن برخورد می‌شد، طبعا دیگر شاهد بی‌حرمتی‌ها نمی‌شدیم ولی متاسفانه با آن حادثه هم به شکل ریشه‌ای برخورد نشد.

جلالی ادامه داد: علی رغم اینکه مقام معظم رهبری همیشه تذکر دادند، باید توجه داشت که حتی در جایی که کسی نظر مخالفی دارد باید حرف او را با متانت و ادب شنید و پاسخ داد؛ در خانه ملت نباید به سمتی برویم که از اخلاق و دین‌مداری فاصله بگیریم.

رییس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس در پاسخ به این سوال که چرا اقلیت مجلس در حال تبدیل شدن به اکثریت هستند گفت: امروز به نظر می‌رسد رای‌گیری استمزاجی شتابان انجام شد و بسیاری از نمایندگان دقیقا متوجه نشدند که چگونه باید رای دهند، بنابراین شتاب آلودگی در بحث رای‌گیری وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: این قضاوت‌ها که تصور شود جای اقلیت و اکثریت در حال عوض شدن است قضاوت‌های زودهنگامی می‌باشد که برخی‌ها آن را انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: درخصوص استیضاح وزیر قبلی علوم فراکسیون رهروان ولایت به اجماع نظری نرسید که اعلام نظر کند و همان‌طور که دیدید در روز آخر که جلسه داشتیم برخی از نمایندگان اعلام موضع مخالفت کردند البته فقط برخی از آن‌ها اما به هر حال اختلاف نظر وجود داشت.

جلالی تصریح کرد: بنابراین این نبود که فراکسیون رهروان ولایت به شکل اجماعی از وزیر حمایت کرده باشند که بعد بگوییم رای نیاورد؛ اینگونه نبوده است.

نماینده مردم شاهرود در مجلس خاطرنشان کرد: البته باید بیشتر نظم فراکسیونی را بتوانیم داخل فراکسیون حفظ کنیم.

کاظم جلالی با اشاره به جلسه امروز فراکسیون رهروان گفت:‌ در جلسه شورای مرکزی نیز بیشتر به بحث درباره دو سه هفته‌ای که مجلس در تعطیلات به سر خواهد برد گذشت و جلساتی را ترتیب داد که اقدامات اصلاحی را در مسیر خودمان انجام دهیم.

جلالی افزود: ما قائل به این هستیم که باید از دولت حمایت کرد و این حمایت هم برای خوشامد یا بد آمد کسی نیست، ما قائل هستیم که مشکلات امروز کشور مشکلات بسیار زیادی است و این مشکلات جز با آرامش و همدلی و همیاری قوا امکان‌پذیر نیست.

وی تصریح کرد: بر این اساس قائل هستیم سرمایه‌ای که الان با دولت جدید در داخل کشور ایجاد شده، عبارت است از یک نوع وفاق و ایجاد یک نوع ثبات و آرامش در عرصه سیاست داخلی کشور لذا این سرمایه را باید مغتنم شمرد و نباید این سرمایه را به ورطه هلاکت و نابودی برد که متاسفانه برخی‌ها بدون توجه به این سرمایه اقداماتی را انجام می‌دهند.

جلالی درباره تشکیل فراکسیون جدید در مجلس هم اظهار کرد: اگر نمایندگان واقعا علاقه‌مند هستند که فراکسیونی تشکیل دهند ما هیچ‌گاه مخالفت نکرده‌ایم اما آیا مشکل تعامل دولت و مجلس با تشکیل فراکسیون دیگر حل می‌شود؟ بنابراین انتظار نداریم که کسی بر روی سر ما منت بگذارد. ما این منت‌گذاری‌ها و برخی تهدیدهایی که می‌شود را قبول نداریم.

جلالی یادآور شد: البته همه گفت‌وگوها را دو نفر از همکاران ما انجام می‌دهند که مورد توجه رسانه‌ها هم هستند. شما نفر سوم را خیلی در آن دایره نمی‌بینید و فکر می‌کنید براساس تحلیل قبلی که بنده هم گفتم ما با دریافت شرایط داخلی و خارجی کشور به دنبال حمایت از دولت هستیم. اینکه برخی از دولتی‌ها و برخی از نمایندگان هم بر سر ما به خاطر عدم تشکیل فراکسیون جدید منت بگذارند بی‌انصافی است و اگر فکر می‌کنند که مشکل تعامل دولت و مجلس با تشکیل یک فراکسیون جدید چندنفره حل می‌شود هیچ ایرادی ندارد.

رییس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس درباره اینکه پس از استیضاح وزیر علوم چند درصد این فراکسیون ریزش داشته‌اند گفت: ما هیچ‌گونه ریزشی در فراکسیون نداشته‌ایم. در بحث استیضاح همان طور که گفتم اختلاف نظر وجود داشت؛ عده‌ای قائل به این بودند که باید استیضاح انجام شود حتی آن را امضا کرده بودند و عده ای دیگر با استیضاح مخالف بودند.

وی با تاکید بر اینکه ما ریزشی در نیروهای خودمان نداشته‌ایم و اعلام موضعی هم نکرده‌ایم گفت: لذا اساسا در داخل مجلس هم کار تشکیلاتی و سازمانی مانند خارج از مجلس نیست. خصوصا در سیستم ما که بر اساس یک نظام حزبی انتخابات شکل نمی‌گیرد.

جلالی تصریح کرد: همه کسانی که می‌خواهند رای دهند می‌گویند ما شب اول قبر باید جواب دهیم، لذا هرکسی براساس پاسخگویی شب اول قبرش رای می‌دهد. ما نمی‌توانیم به افراد بگوییم که شب اول قبر شما را هم ما جواب می‌دهیم.

نماینده مردم شاهرود در مجلس افزود: در حال حاضر شرایط کشور شرایط سختی است و نمایندگانی هم که در دوره نهم انتخاب شده‌اند اینها خیلی نمی‌توانند پاسخگوی مطالبات منطقه‌ای مردم خودشان باشند. چرا که از سال 90 به این سمت میزان تحقق بودجه بسیار کاهش یافته است و در نتیجه این کاهش تحقق بودجه نمایندگان نمی‌توانند آن گونه که باید به مردم خودشان در حوزه‌های انتخابیه پاسخ دهند. در نتیجه مطالبات مردم جمع می‌شود و خود را در تذکر به وزرا، استیضاح نشان می‌دهد.

جلالی اظهار کرد: سنتی از گذشته در دولت‌ها وجود دارد که دولت‌ها و وزرا معمولا به صداهای بلندتر و افراد پیگیرتر در این مسائل زودتر پاسخ می دهند. بنابراین افراد هم وقتی می‌بینند سوال کردند و به سوال آن‌ها پاسخ داده شده است به این موضوع تشویق می‌شوند که این کار را انجام دهند. بنابراین در این موضوع دولت و مجلس باید چاره‌ای بیندیشند.

وی در پایان تاکید کرد: بخشی از سوال و استیضاحی که مطرح می‌شود را سیاسی نبینید این مطالبات هم بعضا از دولت گذشته به وجود آمده و امروز این دولت باید پاسخ دهد و نهایتا منجر به یک نوع تصادم بین نماینده و وزیر در سطح حوزه انتخابیه می‌شود و بعد در صحن خود را نشان می‌دهد.

 

23503

کد N462968

وبگردی