آفتاب

پژوهشگر صربستانی: صلح و امنیت در خاورمیانه با خروج نیروهای خارجی بوجود می آید

پژوهشگر صربستانی: صلح و امنیت در خاورمیانه با خروج نیروهای خارجی بوجود می آید

بلگراد-ایرنا- محقق و پژوهشگر صربستانی پاکسازی منطقه خاورمیانه از نیروهای خارجی را برای ثبات و صلح پایدار منطقه بسیار مهم دانست و گفت: وحدت و یکپارچگی تمامی کشورهای منطقه برای حفظ امنیت می تواند صلح و ثبات منطقه را تضمین کند.

ˈدراگان لایشیچˈ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بلگراد به اشغال بخشی از کشور عراق توسط گروه تروریستی داعش اشاره کرد و گفت: این گروه تروریستی مانند القاعده برای پیاده کردن سیاست های آمریکا در منطقه تربیت شده است.

لایشیچ توضیح داد: اکنون شاهد حضور نظامی آمریکا در عراق و منطقه هستیم که برای حکومت واشنگتن به خاطر دسترسی بر منابع گاز و نفت بسیار حیاتی است.

محقق صربستانی به شکست آمریکا در سوریه برای سقوط نظام قانونی در دمشق اشاره کرد و گفت: همان کشورهایی که از حامیان گروه های افراطی و تروریستی در سوریه حمایت کرده اند اکنون جبهه دیگری را در عراق توسط گروه تروریستی داعش بوجود آورده اند و عمده ترین هدف از چنین اقدام هایی ایجاد تنش و بی ثباتی در تمامی منطقه و تسلط بر منابع انرژی و دارایی های کشور هاست.

لایشیچ که نویسنده چندین کتاب است با یادآوری اینکه دامن زدن به گسترش نا آرامی و تنش کنونی در عراق دیگر اهداف دولتمردان واشنگتن را تشکیل می دهد، گفت: کشورهای منطقه می بایستی با هوشیاری وقایع فعلی در عراق و سوریه را تجزیه و تحلیل کرده تا اینکه در دام حیله های امپریالیسم جهانی به سرکردگی آمریکا نیفتند.

وی مبارزه با تروریسم را در مناطق مختلف از طریق هماهنگی و تبادل اطلاعات بین کشورها بهترین راهکار برای صلح و ثبات دانست و گفت: کشورهای منطقه خاورمیانه می بایست وحدت خود را برای مبارزه با تروریسم حفظ و با همکاری و همفکری درصدد رفع این مساله تلاش کنند.

محقق صرب دخالت نظامی خارجی در عراق و یا هر کشور دیگر را راهگشای بحران و رفع مسایل ندانست و گفت: عراق در این راه تنها به حمایت بین المللی و کشورهای منطقه نیاز دارد و سازمان ملل و کشورهای منطقه می توانند نقش مهمی را در برطرف کردن بحران و تنش ها در مناطق داشته باشند.

وی همچنین ریشه کن کردن افراط گرایی و مبارزه با تروریسم را برای جلوگیری از بحران هایی نظیر بحران کنونی در عراق مهم دانست و گفت: با برقراری امنیت توسط کشورهای همان منطقه می توان مانع حضور نیروهای خارجی شد.

پژوهشگر صربستانی همچنین به حملات نیروهای رژیم صهیونیستی در غزه اشاره کرد و گفت: کشتن غیر نظامیان بخصوص زنان و کودکان در غزه که با عملیات گروه تروریستی داعش در عراق همزمان شده است، طرحی دراز مدت برای بی ثباتی تمامی خاورمیانه و وارد کردن ایران در این بحران است.

گروه تروریستی و تکفیری داعش با همکاری افراد وابسته به صدام دیکتاتور معدوم عراق از روز (19خرداد/9 ژوئن) با حمله به ساختمان استانداری نینوا ،عملیات نظامی بر علیه دولت مرکزی عراق را آغاز کرد که در پی آن بخش هایی از چند استان شمالی این کشور به دست اعضای این گروه تروریستی افتاد.

اعضای این گروه تروریستی با انجام اعمال وحشیانه، قصد پیشروی به سوی بغداد را داشت که از سوی ارتش و نیروهای داوطلب مردمی متوقف شدند.

اروپام**3**436**1010
کد N462927

وبگردی