آفتاب

انتقاد رئیس دیوان عالی کشور به قانون اعاده دادرسی/ کجای دنیا یک پرونده مختومه را 7 بار رسیدگی می‌کنند

انتقاد رئیس دیوان عالی کشور به قانون اعاده دادرسی/ کجای دنیا یک پرونده مختومه را 7 بار رسیدگی می‌کنند

رئیس جدید دیوان عالی کشور با انتقاد از قانون اعاده دادرسی گفت: بر اساس این قانون موظفیم 7 بار پرونده ای را که مختومه شده است، رسیدگی کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسین کریمی روز یکشنبه در مراسم تودیع و معارفه رئیس دیوان عالی کشور اظهار داشت: قانون اعاده دادرسی قانونی است که مجلس آن را ضروری و قانونی اعلام کرده است. اعاده دادرسی حقوقی در محاکم حقوقی انجام شده اما اعاده دادرسی کیفری به دیوان عالی کشور ارسال می‌شود.

وی خطاب به آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان که در جلسه حاضر بود، گفت: قانون اعاده دادرسی کیفری 7 بند دارد که فرد پس از حکم دادگاه بدوی تجدیدنظر و دیوان عالی در مقام فرجام خواهی موضوع اعاده دادرسی را مطرح می‌کند.

به گفته رئیس دیوان عالی کشور فردی که دادخواست اعاده دادرسی را ثبت کرده است اگر رای به ضررش باشد، اعاده دادرسی دیگری را مطرح می‌کند. فرد به دلیل اینکه قانون اعاده دادرسی کیفری 7 بند است می تواند 7 بار دیگر درخواست رسیدگی دهد.

کریمی با انتقاد از این قانون گفت: در کجای دنیا پرونده مختومه ای را 7 بار دیگر رسیدگی می‌کنند. وقتی تاکید رهبری کاهش اطاله دادرسی است، ما موظفیم 7 بار به یک پرونده مختومه بر اساس این قانون رسیدگی کنیم.

رئیس دیوان عالی کشور با اعلام اینکه 111 سال از تاسیس دیوان عالی کشور می گذرد، افزود: قضات دیوان بین 30 تا 45 سال در دستگاه قضا خدمت کرده اند و کمتر فردی در این دیوان وجود دارد که کمتر از 30 سال خدمت کرده باشد. تمامی قضات دیوان عالی کشور افرادی باشرف و باعزت هستند.

وی در حالی که گریه می کرد، اظهار داشت: من با منظره هایی در دیوان عالی مواجه شدم که بسیار دردناک است و خجالت می کشم بگویم. روزی قاضی با 40 سال خدمت به اتاقم مراجعه کرد و گفت برای ازدواج پسرم 10 میلیون تومان پول نیاز دارم که می خواهم وام بگیرم، این در حالی است که فرد دیگری به خاطر 500 هزار تومان قرض، به من مراجعه کرده بود. این قضات کسانی هستند که آرای متقن صادر کرده و زیر بار شیاطینی که می‌خواهند آنها را از راه مستقیم دور کنند، نمی‌روند.

کریمی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که آمار پرونده های مختومه بیشتر از پرونده های ورودی است، تاکید کرد: در حالیکه هر ماه شاهد افزایش پرونده های ورودی به دیوان هستیم، پرونده های مختومه نیز افزایش یافته است.

وی با اعلام اینکه در سال گذشته 28 مورد وحدت رویه و رای اصراری داشته ایم، تاکید کرد: در طول سال یک روز هفته اختصاص به پرونده های وحدت رویه یا رای اصراری دارد که رسیدگی می‌شوند.

وی با اعلام اینکه نظارت بر اجرای قوانین در محاکم یکی از وظایف دیوان عالی کشور است، تاکید کرد: این موضوع 20 سال مغفول مانده بود که خوشبختانه با آمدن آیت الله آملی لاریجانی توجه ویژه ای به این موضوع شد، حتی مدیر کلی برای اجرای این وظیفه دیوان عالی کشور منصوب شد.

کریمی در پایان با اعلام استفاده از فناوری های جدید در دیوان عالی کشور، گفت: خوشبختانه سال گذشته با استفاده از سامانه جدید راه دور موفق شدیم 25 هزار پرونده را رسیدگی کنیم

 

 

 

 

کد N462464

وبگردی