آفتاب

تظاهرات در بورکینافاسو در اعتراض به تلاش رئیس‌جمهور برای ماندن در قدرت

تظاهرات در بورکینافاسو در اعتراض به تلاش رئیس‌جمهور برای ماندن در قدرت

ده‌ها هزار تن از معترضان در پایتخت بورکینافاسو در اعتراض به تلاش رئیس‌جمهوری این کشور برای تمدید چندین دهه حکومت خود به خیابان‌ها آمدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، "بلیند کامپائوره"، رئیس‌جمهوری کنونی بورکینافاسو گفت که می‌خواهد رفراندومی را برگزار کند که مشخص شود آیا قانون اساسی عوض شود و به وی اجازه داده شود تا در انتخابات 2015 شرکت کند یا خیر.

سازمان‌دهندگان این تظاهرات اعلام کردند که بیش از صد هزار معترض در راهپیمایی وگادوگو، پایتخت بورکینافاسو شرکت کردند. این تظاهرات چندین کیلومتر طول داشت و تظاهرکنندگان به سمت دفتر ریاست جمهوری حرکت کرده و برگشتند و شعار "نه به دموکراسی"، "دیکتاتوری کامپائوره کافیست" و "در بورکینافاسو به دیکتاتور نیازی نداریم" سردادند.

یکی از متحدان سابق کامپائوره که هم اکنون رهبری اپوزیسیون MPP را بر عهده دارد، گفت که مردم مخالف "حکومت ابدی" هستند. خشم مردم پس از آن برانگیخته شد که رئیس جمهوری بورکینافاسو تلاش کرد تا قانون اساسی که طبق آن دوران ریاست جمهوری به دو دوره پنج ساله محدود می‌شود، تغییر دهد.

کامپائوره در کودتای اکتبر 1987 زمانی که تنها 36 سال داشت از طریق کودتا به قدرت رسید و توماس سانکارا که از دوستانش بود و یکی از محبوب‌ترین رهبران آفریقا محسوب می‌شد، عزل و ترور شد. کامپائوره از آن زمان تاکنون قدرت را در دست دارد.

در سال 2005 محدودیت‌های قانون اساسی تدوین شد و کامپائوره به پایان پنج سال دوم حکومتش نزدیک می‌شود.

وی گفته است که رفراندوم احتمالاً در ماه دسامبر برگزار می‌شود اما هنوز هیچ تصمیم رسمی‌ای در این‌باره اتخاذ نشده است.

انتهای پیام

کد N462440

وبگردی