آفتاب

آلمان از 1976 از ترکیه جاسوسی می‌کرده است

آلمان از 1976 از ترکیه جاسوسی می‌کرده است

مجله فوکوس با افشای جاسوسی آلمان از ترکیه از سال 1976 باعث افزایش تنش‌های بعدی میان این دو کشور عضو ناتو می‌شود.

به گزارش خبرگزارش دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، جزئیات مربوط به مدت زمان این جاسوسی از جانب آلمان و تصمیم‌گیری‌های حول آن بسیار بیشتر از گزارش اولیه چاپ شده در مجله فوکوس است.

پس از انتشار گزارش‌ها مبنی بر اینکه برلین، آنکارا را برای سالیان متمادی مورد جاسوسی قرار می‌داده، ترکیه سفیر آلمان را احضار کرد.

مجله فوکوس نوشت، آژانس اطلاعات آلمان از 1976 از ترکیه جاسوسی می‌کرده و دولت آلمان تحت صدراعظمی هلموت اشمیدت این اقدام را کاملاً مورد تایید قرار داده بود.

این مجله همچنین به نقل از منابع دولتی نوشت: فعالیت کنونی آژانس اطلاعات آلمان نظارت و کنترل بر فعالیت‌های سیاسی و نهادهای دولتی ترکیه است که توسط گروه تصمیم‌گیری دولت برلین مورد توافق قرار گرفته است و این گروه شامل نمایندگانی از دفتر آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و وزارت‌خانه‌های دفاع، خارجه و اقتصاد است.

این گزارش باعث خجالت و شرم بیشتر دولت برلین می‌شود که با اتهام دورویی مواجه است چون برلین خود از قربانیان جاسوسی آمریکاست که شامل شنود و ضبط مکالمات مرکل است.

با این حال یکی از قانونگذاران محافظه‌کار آلمان به مجله فوکوس گفت که برلین دلایل خوبی برای جاسوسی از ترکیه دارد. قاچاق انسان، مواد مخدر و تروریسم از مقوله‌های اصلی مورد اعتناست.

آلمان بزرگترین شریک تجاری ترکیه در اتحادیه اروپاست و سه میلیون تبعه ترکیه در آلمان ساکن هستند. اما روابط بین دو کشور همواره خوب نبوده و محافظه‌کاران دولت مرکل درباره عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا خوشبین نیستند.

پیشتر مرکل در واکنش به جاسوسی آمریکا گفته که جاسوسی در میان دوستان یک او غیر قابل قبول است.

مجله اشپیگل نیز گزارش داده که آژانش اطلاعات آلمان از آلبانی، یکی دیگر از اعضای ناتو جاسوسی می‌کند.

انتهای پیام

کد N462410

وبگردی