آفتاب
نشست خبری جشنواره موسیقی جوان

رویدادی جداگانه برای سازهای کوبه‌ای برگزار شود/ شک کردن به جشنواره‌ای با بودجه بسیار بالا

رویدادی جداگانه برای سازهای کوبه‌ای برگزار شود/ شک کردن به جشنواره‌ای با بودجه بسیار بالا

نشست خبری هشتمین جشنواره موسیقی جوان یکشنبه 2 شهریور ماه با حضور دبیر این جشنواره و مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در تالار وحدت برگزار شد که طی آن دبیر این دوره از جشنواره با اشاره به نبود بخش تکنوازی سازهای کوبه‌ای در جشنواره هشتم موسیقی جوان پیشنهاد برگزاری جشنواره‌ای مستقبل برای سازهای کوبه‌ای را داد.

به گزارش خبرنگار مهر، هومن اسعدی دبیر هشتمین  جشنواره موسیقی جوان در ابتدای این نشست خبری ضمن ارایه گزارشی از روند برگزاری جشنواره و عملکرد شورای سیاست گذاری گفت: برنامه ریزی برگزاری هشتمین جشنواره موسیقی جوان بلافاصله بعد از پایان دوره هفتم آغاز شد و ما طی برنامه ریزی انجام شده با تشکیل شورای سیاست گذاری فراخوان جشنواره را منتشر کردیم که امسال بخش موسیقی کلاسیک نیز به جشنواره اضافه شد. این در حالی است که حضور استادان برجسته هنر موسیقی در هر دو بخش جشنواره باعث شده بود که همه موارد مد نظر ما تحت نظر آنها اجرا شود.

وی توضیح داد: تدوین فراخوان، مشخص کردن رپرتوار مورد آزمون، تعیین کمیته های ارزیابی انتخاب و آثار و تعیین داوران مرحله نهایی از جمله اقدامات شورای سیاست گذاری جشنواره در دوره هشتم بود. البته نکته قابل توجه در این میان آمادگی کامل این هنرمندان ارزشمند موسیقی بعد از مذاکراتی بود که از حضور آنها برای شرکت در جشنواره در قالب شورای سیاست گذاری اجازه گرفته شده بود.

دبیر هشتمین جشنواره موسیقی جوان گفت: پس از انتشار فراخوان یک هزار و 26 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از میان یک هزار و 16 اثر در بخش ایرانی و 407 اثر در بخش کلاسیک کارهای خود را ارایه دادند که در بخش ایرانی ما شاهد اجرای آثار مختلف موسیقایی در بخش تکنوازی 7 ساز ایرانی به علاوه آواز خواهیم بود ضمن این که در بخش کلاسیک نیز شاهد اجرای تکنوازی 10ساز حوزه موسیقی کلاسیک در رده سنی الف، ب و ج شامل هنرمندان 10 تا 27 ساله خواهیم بود که امیدواریم این دوره از  جشنواره که با حضور 25 درصد از شرکت کنندگان در مرحله اول فراخوان انجام می شود بتواند جشنواره را با کیفیت تر از جشنواره گذشته برگزار کند.

اسعدی با بیان اینکه فراخوان جشنواره امسال جای سوال زیادی را برای شرکت کنندگان باقی نگذاشته است، بیان کرد: وقتی مساله شبیه آزمون پیش می آید، بنابراین هنرمندان شرکت کننده در جشنواره نیز باید به مواردی که مشخص می شود پایبند باشند که ما هم در جشنواره گذشته و هم در این دوره به آن توجه داشتیم. به همین خاطر اگر می بینید که داوران و اساتید در بعضی از برنامه ها به صورت بداهه از هنرمندان می خواهند که آثاری را اجرا کنند و یا به سوالات آنها پاسخ دهند، موضوعی بود که ما بر اساس تجربیات فراخوان سال گذشته در این  فراخوان اعمال کردیم. البته چیزی که در این دوره پیش بینی کردیم این است که در بخش موسیقی ایرانی هنرجو غیر از اجرای گوشه های مختلف دستگاه های موسیقی ایرانی این وقت را خواهد داشت که یک اجرای آزاد فقط در چارچوب زیبایی شناسی موسیقی کلاسیک ایرانی داشته باشد.

دبیر جشنواره موسیقی جوان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر نبودن بخش اجرای تکنوازی تنبک در این دوره از جشنواره گفت: به نکته بسیار مهمی اشاره کردید. اما به نظر من شاید بهتر باشد که جشنواره مستقلی با عنوان سازهای کوبه ای برگزار شود و ما در زمینه تنبک و سازهای کوبه ای یک رپرتورا جداگانه داشته باشیم. البته ما در این جشنواره روی استقلال ساز تنبک و اینکه این بخش در جشنواره نیز حضور داشته باشد، تاکید زیادی داشتیم. حتی این موضوع در شورای سیاست گذاری نیز مطرح شد و من نیز با نوازندگان برجسته این عرصه تماس های زیادی داشتم که متأسفانه خیلی همکاری شایان توجهی نشد و ما ترجیح دادیم که کیفیت را قربانی کمیت نکنیم و گفتیم اگر قرار بر برگزاری این بخش باشد بهتر است در بهترین کیفیت ممکن از هنرمندان میزبانی کند. متاسفانه این موضوع اتفاق نیفتاد و من در هنرمندان و اساتید ارزشمند این حوزه رغبت چندانی ندیدم که نشانه هایی از موفقیت آمیز بودن آن داشته باشند. به همین خاطر باز هم تکرار می کنم که بهتر است به فکر برگزاری یک جشنواره مستقل سازهای کوبه ای باشیم که بتواند میزبان هنرمندان جوان ساز تنبک در بخش موسیقی ایرانی باشد.

علی ترابی مدیرعامل انجمن موسیقی و دبیر اجرایی این جشنواره هم با بیان این که همراهی اساتید طراز اول موسیقی ایرانی روند جشنواره را به شکل منحصر به فردی ویژه کرده است، ادامه داد: این جشنواره به لحاظ کیفی و انتخاب قطعات بسیار خوب پیش رفت و امیدواریم آماری که ما در این جشنواره ارایه می دهیم بتواند مورد توجه برنامه ریزان موسیقی کشور در حوزه آموزش قرار گیرد.

وی ادامه داد: ما در بعضی از بخش ها از کمبود شرکت کننده برخوردار بودیم به طوری که ساز پیانو و گیتار در حوزه موسیقی کلاسیک و سازهای سنتور، تار و سه تار در بخش موسیقی ایرانی نسبت به سایر سازها بیشتر شرکت کننده داشت که این موضوع باید بیشتر از اینها مورد توجه مراکز آموزشی، هنرستان ها و دانشگاه ها قرار گیرد که به سازهای مهجور موسیقی پرداخته شود.  البته من باید به این نکته نیز اشاره کنم که در گذشته موسیقی یا متعلق به هنرمندان موسیقی بود و یا اختصاص به اقشار مرفه جامعه داشت، اما ما می بینیم که در این جشنواره هنرمندان 26 استان آثار خود را در بخش نهایی ارایه داده اند و این نشان می دهد که موسیقی در میان اقشار مختلف جامعه جایگاه فرهنگی جدی پیدا کرده است.

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران با توجه به هزینه های برگزاری این جشنوراه توضیح داد: همان طور که می بینید حجم جشنواره 2 برابر سال گذشته است و معاون هنری وزیر ارشاد این قول را به ما داده اند که ما با مشکلی در زمینه هزینه های مالی مواجه نشویم. البته من فکر نمی‌کنم هیچ جشنواره‌ای در دنیا سراغ داشته باشیم که تمام هزینه های آن را تقبل کنند و این تصور درستی نیست که اگر هنرمندی در جشنواره شرکت کند باید دبیرخانه آن جشنواره همه هزینه ها را پرداخت کند. اصلا اگر یک جشنواره ای بیاید و تمام هزینه های برگزاری و هنرمندان را متقبل شود باید به اعتبار آن جشنواره شک کرد چراکه این جشنواره ها هستند که باید آنقدر جذابیت داشته باشند که خود گروهها به صورت خود جوش در فضا حضور پیدا کنند. در همین جشنواره موسیقی جوان من تصور می کنم اعتبار حضور بزرگان موسیقی ایرانی و کلاسیک کشورمان را نمی‌توان با هیج چیز دیگری مقایسه کرد. البته تمام این حرف های من به معنای کمک نکردن نیست.

 

کد N462319

وبگردی