آفتاب

ورزش سنگین و برخوردی دوره نوجوانی عامل سوخت استعداد

ورزش سنگین و برخوردی دوره نوجوانی عامل سوخت استعداد

یک فیزیولوژیست ورزشی می‌گوید برگزاری مسابقات قهرمانی بوکس در رده سنی نوجوانان به دلیل تحمل شرایط بحرانی و نیاز به بدنسازی حرفه‌ای به صلاح ورزشکار نیست و استعداد را قبل از شکوفا شدن از بین می‌برد.

دکتر فرشاد غزالیان در گفت و گو با خبرنگار علم ورزش ایسنا، تصریح کرد: امروزه بحث استعدادیابی در ورزش در سنین پایه مطرح است و ورزشکاران باید بر اساس شاخصه‌های آنتروپومتری (پیکرسنجی) برای فعالیت در یک رشته ورزشی استعدادیابی و سپس وارد رقابت‌های حرفه‌ای شوند، اما به نظر می‌رسد هنوز مسیر علمی در این زمینه طی نمی‌شود و اکثر فدراسیون‌ها بدون در نظر گرفتن میزان قدرت، چابکی، استقامت، انعطاف پذیری، هماهنگی عصب و عضله مهارت‌های جسمانی و روانی و در نظر گرفتن ویژگی‌های فردی و روانی یک نوجوان که آیا از نظر آنتروپومتری امکان موفقیت در آن رشته ورزشی را دارد یا خیر؟ به سمت رشته‌های سنگینی همچون بوکس سوق می‌دهند و سبب سوختن آن استعداد می‌شوند. در حالی که اگر یک نوجوان به صورت پایه‌ای آمادگی جسمانی عمومی خود را طی کند و در سن 15 سالگی وارد تمرینات اختصاصی و سنگین شود، کمتر دچار عوارض ناشی از شروع زود هنگام ورزش حرفه‌ای می‌شود.

غزالیان تاکید کرد: سنین پایه، بهترین زمان برای استعدادیابی، آموزش و افزایش آمادگی جسمانی است تا نوجوان پس از طی تکامل رشد فکری خود بتواند کم‌کم وارد ورزش حرفه‌ای شود، اگر نوجوانی قبل از رسیدن به بلوغ فکری وارد ورزش حرفه‌ای به ویژه بوکس شود، آسیب زیادی هم به صفحات رشد و هم عضلات ورزشکار زمانی که به سن جوانی می‌رسد، به دلیل پیشرفت زود هنگام و تحمل شرایط بحرانی، دیگر انگیزه‌ای برای تداوم قهرمانی نخواهد داشت.

وی در پایان با اشاره به این نکته که ورزشکاران نوجوان نیاز به بدنسازی حرفه‌ای و مکمل ندارند، خاطر نشان کرد: اساس آمادگی جسمانی در سنین نوجوانی بیشتر آمادگی عمومی است و نیاز به تمرینات اختصاصی و پر فشار وقتی مصرف مکمل‌های مجاز نیست، استفاده از مکمل‌ها معمولا پس از سن 15 سالگی و با شروع تمرینات حرفه‌ای و بدنسازی حرفه‌ای به ورزشکار تجویز می‌شود، اما متاسفانه بسیاری از مربیان به اشتباه و در جهت افزایش قدرت و توان ورزشکار پیش از ورود به صحنه رقابت‌ها آنها را مجبور به استفاده از مکمل‌ها و انواع ویتامین ها می‌کنند که در سن نوجوانی توصیه آن درست نیست و آسیب‌های جدی از جمله پارگی رباط صلیبی و در رفتگی مفاصل را در پی خواهد داشت. بنابراین برگزاری مسابقات بوکس قهرمانی در رده سنی نوجوانان به دلیل این که نیاز به بدنسازی حرفه‌ای و تمرینات قدرت دارد، به صلاح ورزشکار نیست و استعدادی را قبل از شکوفا شدن از بین می‌برد.

ا‌نتها‌ی پیا‌م

کد N462156

وبگردی