آفتاب

مشاوران بخیل، حریص و ترسو مانع موفقیت حاکمان اسلامی

مشاوران بخیل، حریص و ترسو مانع موفقیت حاکمان اسلامی

یک استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نامه امام علی (ع) به مالک اشتر در هنگام انتصاب وی به عنوان والی مصر گفت: مشاوران بخیل، حریص و ترسو مانع موفقیت حاکمان اسلامی در رسیدگی به امور جامعه می‌شوند.

یک استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نامه امام علی (ع) به مالک اشتر در هنگام انتصاب وی به عنوان والی مصر گفت: مشاوران بخیل، حریص و ترسو مانع موفقیت حاکمان اسلامی در رسیدگی به امور جامعه می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان شرقی، حجت‌الاسلام مجتبی نظری در جلسه هفتگی اخلاق کارکنان جهاددانشگاهی استان، اظهار کرد: امام علی (ع) در نامه‌ای به مالک اشتر، او را از افراد بخیل، ترسو و حریص بر حذر داشته و خطاب به مالک تاکید می‌کنند که حاکم اسلامی نباید با فرد بخیل مشورت کند چراکه مشاور بخیل مانع مدارای حاکم شده و او را از فضیلت محروم می‌کند.

وی یادآور شد: هیچ کس به اندازه فرد بخیل نمی‌تواند یک مسئول را تخریب کند چراکه بخیل دائما حاکم را از فقر ترسانده و مانع از رسیدگی به امور مردم می‌شود.

وی یکی از ویژگی‌های مهم مدیران موفق را جرات دانست و گفت: امام علی (ع) مالک را از مشورت با انسان ترسو نیز برحذر می‌دارد، چرا که انسان‌های ترسو جسارت را از مسئولان می‌گیرند.

نظری با اشاره به نقش جسارت و جرات، در کار رسانه‌ها اظهار کرد: یکی از عوامل جلوگیری کننده از فساد در جوامع، رسانه‌ها هستند، که در صورتی می‌توانند این رسالت خود را به نحو احسن انجام دهند که جرات انتشار حقایق را داشته و وامدار جریان‌های گوناگون نباشند.

وی با بیان این‌که «کار خبرنگار از گلوله رزمنده در دوران جنگ موثرتر است» گفت: رسالت خبرنگاران بسیار سنگین است.

وی یادآور شد: امام (ع) همچنین، مالک اشتر را از مشورت با انسان حریص برحذر داشته و تاکید می‌کنند سه غریزه بخل، حرص و ترس، زمینه ساز سوء ظن به خدا می‌شود و انسانی که از این سه ویژگی خلاص شود حسن ظن به خدا یافته و امور خود را با تکیه بر خداوند متعال انجام می‌دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: به فرموده امام علی (ع) بدترین مشاوران و وزیران کسانی هستند که پیش‌تر، مشاور و وزیر حاکمان ظالم بوده‌اند و امام (ع) مالک را از همکاری با این افراد و افشای اسرار حکومت در حضور آنها منع کرده‌اند.

وی ادامه داد: امام (ع) در این نامه از مالک اشتر می‌خواهد که با انتخاب افراد و مشاوران شایسته با عبرت گیری از گذشتگان بهترین راه را برای اداره حکومت انتخاب کند.

وی اظهار کرد: انسان برای ضرر کردن لازم نیست فقط از گناه دوری کند، بلکه عدم رشد و تعالی و گذراندن بیهوده روزگار ضرری بزرگتر برای افراد است.

وی با اشاره به آیه " إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ " گفت: طبق فرموده قرآن، انسان دائما در دریای ضرر گرفتار است چرا که راکد ماندن و عدم رشد در کنار گذراندن سال‌های زندگی، زیانی بزرگ برای انسان محسوب می‌شود.

نظری با بیان این‌که «خداوند متعال کلید سعادت را در دنیا قرار داده و شمع وجود انسان را برای یافتن آن کلید روشن ساخته است» گفت: شمع وجودی ما دائم در حال سوختن و آب شدن است و برای کسب سعادت دنیوی و اخروی باید پیش از تمام شدن این شمع، کلید سعادت را پیدا کنیم.

انتهای پیام

کد N461997

وبگردی