آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

هانی‌زاده: ادعای محمودعباس در رابطه با توافق بر سر آتش‌بس، بلوف سیاسی است

هانی‌زاده: ادعای محمودعباس در رابطه با توافق بر سر آتش‌بس، بلوف سیاسی است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ادعای محمودعباس در رابطه با توافق بر سر راه حل نهایی گذر از بحران غزه و آتش‌بس نوعی بلوف سیاسی است.

حسن هانی‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به سفر رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به مصر و دیدار وی با رئیس‌جمهور این کشور خاطرنشان کرد : در این دیدارمحمود عباس اعلام کرده است باید خونریزی‌ها درغزه متوقف شود و حماس به مذاکرات مربوط به آتش بس بازگردد و این در حالی است که تفاوت دیدگاهها بین عباس و حماس زیاد است.

وی ادامه داد: در دیداری که ابومازن با السیسی داشت هر دو طرف به اهمیت توقف خونریزی‌ها و جلوگیری از کشتار بیشتر تاکید کردند اما ساز و کار مربوط به توقف این کشتار که توسط رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه صورت می‌گیرد را تعریف نکردند.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه محمود عباس و السیسی باید سازوکار های ادامه مذاکرات آتش بس را بر اساس خواست مقاومت اسلامی تعریف کنند، گفت: هر چند محمودعباس و السیسی خواهان توقف خونریزی‌ها در غزه هستند ولی باید برای رسیدن به این امر سازوکاری را بر اساس خواسته های مقاومت تبیین کنند. این در حالی است که نه تنها تا امروز هیچ یک از خواسته‌های حماس و مقاومت اسلامی در مذاکرات آتش بس بر آورده نشده است بلکه مذاکراتی که در قاهره دنبال می شد هم به دلیل کارشکنی های رژیم اسرائیل متوقف شد.

هانی زاده ادامه داد: خواسته‌هایی که رژیم اسرائیل و حماس در مذاکرات آتش بس دنبال می‌کنند با یکدیگر تفاوت های بنیادین دارد. زیرا این رژیم خواهان خلع سلاح حماس، سپردن امنیت غزه به تشکیلات خودگردان یا سازمان ملل و نابودی تونل های اطراف غزه است که هیچ یک از این خواسته ها مورد موافقت حماس نیست.

وی با اشاره به خواسته‌های جنبش حماس در مذاکرات آتش‌بس گفت: حماس خواهان عقب نشینی ارتش اسرائیل از اطراف غزه، بازگشایی گذرگاه رفح و فرودگاه بین المللی غزه و آزادی صید ماهی در دریای مدیترانه و ساحل غزه است، علاوه بر این‌ها حماس به دنبال عقب نشینی رژیم اسرائیل به فاصله 12 مایل تا ساحل غزه ،‌آزاد سازی زندانیان فلسطینی در بند اسرائیل و دادن تضمین بین المللی برای اینکه اسرائیل بار دیگر به غزه حمله نکند است.

هانی زاده تاکید کرد: به دنبال به نتیجه نرسیدن مذاکرات آتش بس در قاهره محمود عباسی و السیسی تلاش دارند تا از طریق برخی اظهار نظر های غیرواقعی افکار عمومی را آرام کنند و پیش کشیدن طرح آتش بس نهایی هم یکی از همین حربه هاست زیرا آنها هنوز هیچ سازوکاری برای اجرایی کردن این طرح ندارند. سازوکاری که باید برای رسیدن به آتش بس نهایی تبیین شود این است که ابتدا سازمان ملل قطعنامه منصفانه ای صادر کند و در واقع تضمین اجرایی بر اساس خواسته های حماس و جهاد اسلامی طرح شود و حداقل این امر پذیرفته بشود که موضوع خلع سلاح مقاومت خط قرمزی است که حماس و مقاومت اسلامی هرگز آنرا نخواهند پذیرفت.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه دستیابی به طرح آتش بس نهایی در شرایط خاصی به نتیجه می رسد افزود: به ثمر رسیدن این طرح منوط به این است که حماس و جهاد و مقاومت اسلامی درغزه بتوانند در آینده با اطمینان کامل از تکرار تجاوزهای اسرائیل به غزه جلوگیری کنند.

هانی زاده با اشاره به ادامه مذاکرات آتش‌بس میان فتح و حماس با رژیم صهیونیستی افزود:‌ ریاست این هیئت را یکی از اعضاء جنبش فتح به نام عزام الحمد به عهده دارد. بنابراین اختلاف اساسی میان جنبش فتح و حماس وجود ندارد بلکه اختلاف آنها بر سر طرحی است که به طور مشترک از سوی مصر و رژیم صهیونیستی به عنوان طرح نهایی آتش بس ارائه شده که مورد موافقت جنبش فتح و حماس قرار نگرفته است.

وی گفت: در حال حاضر بحث حفر تونل‌ها،‌خلع سلاح حماس و جهاد اسلامی در مذاکرات آتش‌بس در قاهره مطرح هستند که به هیچ عنوان عملیاتی نخواهند شد اما تشکیلات خودگردان در حال حاضر تلاش می‌کند به نوعی رضایت رژیم صهیونیستی را جلب کرده و حفظ غزه و امنیت آنرا به عهده گرفته و تضمین هایی را به رژیم صهیونیستی بدهد که هیچ سلاحی وارد غزه نمی شود و به همین دلیل در حال حاضر تشکیلات خودگردان به رهبری محمود عباس تلاش می‌کند بین حماس و جهاد اسلامی از یک سو و میان مصر و رژیم صهیونیستی نیز از سوی دیگر نوعی نزدیکی دیدگاه ایجاد کند تا بتواند به این جنگ پایان دهد.

انتهای پیام

کد N461976

وبگردی