آفتاب

"ماریتیغال" در درمان هپاتیت ویروسی و کبدچرب مؤثر است

"ماریتیغال" در درمان هپاتیت ویروسی و کبدچرب مؤثر است

کارشناس گیاهان دارویی و زینتی گفت: ماریتیغال یا خارمریم در درمان هپاتیت ویروسی و کبدچرب مؤثر است.

"حسن آذرون‌جعفرآبادی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، اظهار کرد: ایران به واسطه داشتن اقلیم متنوع، تنوع بالایی از گیاهان را در خود جای داده است که از حدود 8 هزار گونه گیاهی رشد کرده در ایران، 3 هزار گونه از آن دارای خواص دارویی است.

وی افزود: خارمریم گیاهی یک ساله یا دوساله است که از تیره کاسنی است دانه‎های آن ارزش دارویی بالایی دارند. خصوصاً در مورد درمان بیماری‎های کبد که امروزه مردم به واسطه کم‎تحرکی از آن رنج می‌برند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: این گیاه پرمصرف‎ترین گیاه در جهان است و تاریخ مصرف و درمانی آن به 2 هزار سال پیش بر‎می‌گردد و از آن به‌ عنوان یک گیاه محافظت کننده کبد نام برده‌اند.

وی در خصوص خاصیت دارویی این گیاه، خاطرنشان کرد: مصرف گیاه ماریتیغال یا خارمریم علاوه بر کبد، در درمان هپاتیت ویروسی و سمی مزمن، کبدچرب و التهاب مجرای صفرا مؤثر است که دلیل آن مواد آنتی‎اکسیدانی آن عنوان شده است.

این کارشناس ادامه داد: این گیاه همچنین در کاهش کلسترول خون، افزایش سیستم ایمنی بدن درمان انواع سرطان‌ها و کاهش موارد جانبی در بیماران تحت درمان شیمی درمانی نیز اثر قابل توجهی دارد.

وی متذکر شد: خارمریم امروزه جز مهم‏ترین تحقیقات دارویی است و می‌توان با دستور پزشک از این گیاه در درمان مبتلایان به صرع نیز استفاده کرد.

انتهای پیام

کد N461969

وبگردی