آفتاب

نماینده مجلس کره جنوبی:اقتصاد تهران و سئول مکمل یکدیگر باشد

نماینده مجلس کره جنوبی:اقتصاد تهران و سئول مکمل یکدیگر باشد

تهران – ایرنا- نماینده مجلس کره جنوبی با بیان اینکه ایران و کره جنوبی می توانند دستاوردهای اقتصادی خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند گفت: اقتصاد دو کشور می تواند مکمل یکدیگر باشد.

ˈکیل جئونگ- ووˈ، روز یکشنبه در حاشیه هفدهمین مجمع کنفرانس نمایندگان مجالس کشورهای آسیا- اقیانوسیه پیرامون محیط زیست و توسعه که در تهران برگزار شد، در گفت وگو با ایرنا افزود:هرچند ایران و کره جنوبی به لحاظ بهره مندی از منابع طبیعی نفت و گاز تفاوتهای قابل توجهی دارند ولی می توانند باهم همکاری مشترکی داشته باشند.

وی تصریح کرد: ایران و کره با به اشتراک گذاشتن مزیتهای رقابتی خود، می توانند برای اقدام موثر مشترک باهم همکاری کنند.

هفدهمین مجمع عمومی کنفرانس نمایندگان مجالس کشورهای آسیا – اقیانوسیه از روز شنبه پیرامون محیط زیست و توسعه در تهران آغاز شد و تا سوم شهریور ماه در تهران به کار خود ادامه می دهد.



آسیا مرکز ثقل توسعه اقتصادی جهان

این کارشناس اقتصادی بااشاره به اهمیت روزافزون منطقه آسیا اقیانوسیه در معادلات کنونی قدرت جهان گفت:ˈاکنون شواهد بسیاری دال بر این است که این منطقه مرکز ثقل قدرت و توسعه اقتصادی و انسانی خواهد بود.

ˈکیل جئونگ- ووˈ افزود: رشد جمعیت و نیروی کار در این منطقه، نرخ رشد اقتصادی و افزایش همکاری میان کشورهای این منطقه در چارچوب سازمانهای منطقه ای، تنها چند نمونه از شواهدی است که آسیا گرانیگاه آینده اقتصادی جهان است.

به گفته وی، این نشانه های مثبت، نوید می دهد که آسیا – اقیانوسیه موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی – اجتماعی در سراسر جهان خواهد بود و این مهم، بستر مناسبی را برای گسترش ارتباطات میان ملتهای منطقه فراهم می کند.



توسعه اقتصادی شمشیری دولبه

ˈکیل جئونگ ووˈ که دانش آموخته دوره دکتری اقتصاد سیاسی از دانشگاه ˈیلˈ در آمریکاست، در پاسخ به سوالی درباره فرصتها و چالشهایی که سئول در خصوص توسعه پایدار با آنها رو به روست، گفت:هرچند کره در زمینه اقتصادی موفقیتهای زیادی کسب کرده ولی در زمینه حفاظت محیط زیست با مشکلات زیادی مواجه است.

وی با تاکید بر اراده کره برای به اشتراک گذاشتن تجربیات خود اظهار داشت: اگر توسعه اقتصادی بدون توجه به زیرساختهای اساسی برای حفاظت از محیط زیست انجام شود، مانند شمشیر دولبه عمل خواهد کرد.

این کارشناس اقتصاد سیاسی تاکید کرد: هر کشوری می تواند به توسعه و رشد اقتصادی دست یابد اما وقتی ما محیط زیست طبیعی خودمان را از دست بدهیم، به زمانی بسیار بسیار طولانی و هزینه هنگفتی برای بازیابی و بازسازی آن نیاز داریم.

وی تلاش برای توسعه اقتصادی درعین حفظ محیط زیست را مهم دانست و اظهار داشت: همه کشورهای منطقه آسیا- اقیانوسیه باید در توسعه اقتصادی به حفظ محیط زیست اهتمام جدی داشته باشند.

این نماینده مجلس کره جنوبی برنامه اصلی دستور کار هیات کشورش در نشست تهران را ˈرشد توسعه سبزˈ عنوان کرد و در تشریح این مفهوم گفت: ˈمقوله رشد سبز، مسائل متعددی را در خصوص توسعه و محیط زیست در بر دارد که مدیریت تغییرات آب و هوا یکی ازمهمترین آنهاست. همچنین چگونگی بهره گیری از تمامی منابع اقتصادی برای دستیابی به توسعه پایدار در کانون این بحث قرار دارد.

وی، توجه به توسعه کیفیت محور را نیز یکی دیگر از ابعاد کلیدی ˈرشد سبزˈ دانست و اظهار داشت: شکل گیری این ایده، به بحران مالی سه تا چهار سال اخیر در کره بر می گردد که دولت کره تصمیم گرفت در ارزیابی توسعه اقتصادی به جای تاکید صرف بر اعداد و ارقام و افزایش ˈرقمˈ رشد اقتصادی، کیفیت حوزه هایی را که هدف برنامه های توسعه قرار گرفته اند، ارزیابی کند.ˈ

وی گفت:ˈدولت کره معتقد است که توسعه پایدار بدون ˈتوسعه سبزˈ ممکن نیست. علاوه بر این ما تصمیم داریم ابتکار عمل ˈکمک های رسمی توسعه سبزˈ را نیز شروع کنیم و به کشورهای دیگر نیز در خصوص توسعه سبز کمک و مساعدت کنیم.ˈ

کنفرانس نمایندگان کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه پیرامون محیط زیستدر سال 1993 میلادی، در نخستین سالروز برگزاری نشست ˈزمینˈ در شهر ˈریودوژانیروˈ در برزیل، از سوی پارلمان کشور کره جنوبی تاسیس شد و مقر اصلی آن در سئول پایتخت این کشور قرار دارد.

اکنون 46 کشور در این کنفرانس عضویت دارند. نشست سال گذشته این کنفرانس در شهر ˈکاتماندوˈ، پایتخت کشور ˈنپالˈ برگزار شد.

کشورهای عضو این تشکل، هدف خود را ˈیافتن تدابیر مشترکی برای حل و فصل نگرانیهای زیست محیطی در آسیا و اقیانوسیهˈ تعریف کرده اند.

**رسانام**9330**1600 **1577
کد N461966

وبگردی