آفتاب

قتل یک سیاهپوست توسط پلیس آمریکا اعتراض عمومی را برانگیخت

قتل یک سیاهپوست توسط پلیس آمریکا اعتراض عمومی را برانگیخت

تهران-ایرنا-هزاران تن از شهروندان نیویورک روز گذشته (شنبه) در اعتراض به قتل یک مرد سیاهپوست به دست پلیس سفید پوست این شهر به تظاهرات و راهپیمایی پرداختند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری بی بی سی، مرگ ˈاریک گارنرˈ شهروند چهل و سه ساله آمریکایی در ماه ژوئیه (تیر/مرداد) بر اثر شدت ضرب و جرح یک افسر سفید پوست روز گذشته در نیویورک هزاران نفر را به خیابان ها کشاند.

بر پایه این گزارش، گارنر 17 ژوئیه (26 تیر) به دلیل فروش غیرقانونی سیگار توسط پلیس بازداشت و بر اثر شدت ضرب و جرح پلیس درگذشت.

در تصاویری که از لحظات دستگیری وی منتشر شده است گارنر که به بیماری آسم نیز مبتلاست فریاد می زند ˈنمی توانم نفس بکشمˈ اما افسر پلیس بدون توجه به این فریادها همچنان به فشردن گلوی وی ادامه می دهد.

تظاهرات اعتراضی روز گذشته توسط خانواده گارنر و ˈریو ال شارپتونˈ فعال مدنی سیاهپوست تدارک دیده شده بود.

گارنر چند هفته قبل از ˈبراونˈ نوجوان هجده ساله سیاهپوست ساکن شهر ˈفرگوسنˈ ایالت ˈمیسوریˈ درگذشت.

براون روز 9 اوت (18 مرداد) به دست ˈدارن ویلسونˈ افسر بیست و هشت ساله پلیس سفیدپوست آمریکایی کشته شد.

قتل وی موج گسترده ای از اعتراضات مردم این شهر را در پی داشت و به برقراری ساعات منع آمد و شد و به کارگیری نیروهای گارد ملی در این شهر برای سرکوب اعتراضات منجر شد.

بعضی از معترضان در تظاهرات نیویورک پارچه نوشته هایی در دست داشتند که روی آن نوشته بودˈ زندگی سیاهان مهمˈ است، در حالیکه عده ای دیگر خواهان اجرای عدالت در مورد پرونده های براون و گارنر بودند.

بعضی از مغازه ها در مسیر تظاهرات در محله ˈساتن ایلندˈ نیویورک به دلیل ترس از حمله معترضان، مغازه های خود را بسته بودند.

ˈال شارپتونˈ فعال مدنی سیاهپوست در تظاهرات فریاد می زد: چنین اقدامی قابل تحمل نیست. وی گفت مرگ گارنر لحظه ای تعیین کننده برای نیروهای پلیس در سراسر آمریکاست.

معترضان به سوی محل بازداشت گارنر توسط نیروهای پلیس و سپس ایستگاه پلیس منطقه ساتن ایلند راهپیمایی کردند. آنها همچنین خواستار اجرای عدالت در مورد ˈدانیل پانتالئوˈ افسر پلیسی شدند که گارنر را کشته است.

معاینات پزشکی مرگ گارنر را قتل اعلام کرده است.

اروپام**9157** 1583
کد N461909

وبگردی