آفتاب

بررسی پیش‌نویس توافقنامه تشکیل دولت یمن از سوی حوثی‌ها در میان احتمال تمدید مذاکرات

بررسی پیش‌نویس توافقنامه تشکیل دولت یمن از سوی حوثی‌ها در میان احتمال تمدید مذاکرات

در حالی که حوثی‌ها همچنان به تظاهرات و تحصن خود علیه دولت یمن ادامه می‌دهند، هیات ریاست جمهوری یمن پیش‌نویس توافقنامه‌ای را در خصوص تشکیل دولت تکنوکرات به حوثی‌ها تحویل داده‌ تا آن را مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، منبعی در کمیته ریاست جمهوری یمن که مامور مذاکره با گروه حوثی‌هاست، اعلام کرد که رهبران حوثی‌ خواهان وقت بیشتر برای بررسی پیش‌نویس توافقنامه‌ای شد که این کمیته پیشتر به آن‌ها ارائه کرده بود.

به گزارش منبع مذکور، قرار است جلسه اختتامیه مذاکرات امروز (یکشنبه) برگزار شود.

توافقنامه مذکور شامل انجام اصلاحات دولتی، اتخاذ تدابیر اقتصادی مناسب برای کاهش پیامدهای افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی است.

این توافقنامه شامل جدول زمانی برای خلع سلاح گروه حوثی‌ها نیست.

به گزارش منابع، کمیته ریاست جمهوری سه دیدار متوالی با گروه حوثی‌ها در شهر "صعده" واقع در شمال یمن داشته و این کمیته در تلاش است تا حوثی‌ها را به پیوستن به دولت جدید قانع کند.

حسن صعدی، عضو دفتر سیاسی گروه حوثی‌ها نیز اعلام کرد که امضا کردن این توافقنامه به تحقق خواسته‌های سه گانه مردم یمن بستگی دارد که شامل اجرای نتایج مذاکرات ملی، سرنگونی دولت کنونی و لغو افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی می‌شود.

وی گفت: دولت کنونی دولتی شکست خورده و از اجرای اصلاحات واقعی ناتوان است و ما خواهان مشارکت واقعی برای خارج کردن کشور از بحران هستیم.

یکی از رهبران حوثی‌ها نیز از بحث و جدل‌های کنونی در خصوص وجود افراد مسلح وابسته به حوثی‌ها در تظاهرات و تحصن‌های صنعا و اطراف آن انتقاد کرد و گفت: این افراد مسلح نیستند بلکه آنها قبایلی یمنی هستند که در چادرهای تحصن‌کنندگان نزدیک پایتخت و در چارچوب مسالمت‌آمیز تجمع می‌کنند.

راجح بادی، سخنگوی دولت یمن نیز ابراز امیدواری کرد که همگان از طریق رسیدن به توافقنامه‌ای که کشور را از این اوضاع وخیم نجات دهد برای منافع وطن خود تلاش کنند.

وی در خصوص اصلاحات دولتی در پیش‌نویس توافقنامه مذکور گفت: دولت کنونی متشکل از گروه‌های سیاسی است و اگر تمامی گروه‌ها با این اصلاحات توافق کنند، مشکلی وجود نخواهد داشت.

رویترز به نقل از منبعی در کمیته ریاست جمهوری اعلام کرد: این پیشنهاد در صورت موافقت حوثی‌ها با پایان دادن به تحصن و اعتراضات خود عملی خواهد شد.

همچنین هیات ریاستی یمن پیش‌نویس توافقنامه‌ی تشکیل دولت تکنوکرات را به حوثی‌ها تحویل دادند تا آن را مورد بررسی قرار داده و موضع خود را نسبت به آن اعلام کنند.

عبدالملک المخلافی، سخنگوی هیات ریاستی اعلام کرد: ما منتظریم تا ظرف ساعت‌های آینده حوثی‌ها با پیش‌نویس این توافقنامه موافقت کنند.

منبعی نزدیک به هیات ریاست جمهوری نیز اعلام کرد که مذاکرات احتمالاً تمدید و از امروز (یکشنبه) از سر گرفته خواهد شد.

المخلافی تصریح کرد: مهم‌ترین چیزی که در پیش‌نویس توافقنامه مذکور آمده است، تشکیل دولت تکنوکرات، تشکیل کمیته اقتصادی برای بهبود اوضاع‌ اقتصادی کشور و تشکیل کمیته‌ای برای سرعت بخشیدن به اجرای نتایج مذاکرات کنگره ملی است.

همچنین در حالی که حوثی‌ها روز شنبه تظاهرات گسترده‌ای را در ورودی‌های صنعا و اطراف آن برگزار کردند، امروز (یکشنبه) تظاهرات گسترده‌ای در مخالفت با حوثی‌ها در صنعا برگزار خواهد شد.

از سوی دیگر، منابع یمنی اعلام کردند که بر اثر انفجار بمب دست‌سازی در شهر عدن که در خودروی مدیر امدادرسانی کار گذاشته شده بود، یک سرهنگ یمنی کشته شد.

منابع امنیتی اعلام کردند که افراد مسلح القاعده مسئول این اقدام بودند.

همچنین سه سرباز یمنی دیگر بر اثر انفجار بمب دست‌ساز در شهر "سیئون" واقع در استان حضر موت، کشته شدند.

انتهای پیام

کد N461871

وبگردی