آفتاب

نخست‌وزیر پاکستان در تلاش برای جلب حمایت در میان اعتراضات

نخست‌وزیر پاکستان در تلاش برای جلب حمایت در میان اعتراضات

در شرایطی که اعتراضات ضد دولتی در مقابل پارلمان پاکستان ادامه دارد، نواز شریف در تلاش است تا حمایت سیاسی رقیب خود آصف علی زرداری، رئیس‌جمهوری پیشین پاکستان را به دست آورد.

در شرایطی که اعتراضات ضد دولتی در مقابل پارلمان پاکستان ادامه دارد، نواز شریف در تلاش است تا حمایت سیاسی رقیب خود آصف علی زرداری، رئیس‌جمهوری پیشین پاکستان را به دست آورد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، عمران خان، کریکت‌باز سابق که رهبری حزب تحریک انصاف پاکستان را به‌دست دارد به همراه طاهر القدری، روحانی ضد دولت توانستند طی روزهای گذشته هزاران تن از حامیان خود را در مقابل پارلمان جمع کرده و استعفای نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان را خواستار شوند.

این بن‌بست سیاسی احتمالاً مداخله ارتش را در این کشور که از سال 1947 شاهد سه کودتا بوده، افزایش داده است.

در همین راستا نواز شریف برای جمع کردن حامیان سیاسی خود به زرداری همسر بی‌نظیر بوتو، نخست‌وزیر مقتول پاکستان که رهبری حزب مردم پاکستان (PPP) را بر عهده داشت، متوسل شده است. زرداری عصر روز جمعه از دوبی به پاکستان بازگشت و روز جمعه با شریف در لاهور دیدار کرد.

رئیس‌جمهوری سابق پاکستان با اعلام حمایت از ادامه فعالیت پارلمان کنونی گفت: نباید دموکراسی را از مسیر اصلی خود منحرف کرد. نیروهای سیاسی باید اختلافاتشان را از طریق مذاکره حل کنند.

زرداری پس از دیدار با نواز شریف در جمع خبرنگاران گفت: من متعلق به پاکستانم نه جای دیگر. من از پارلمان حمایت می‌کنم، اما شریف باید مذاکره با معترضان را ادامه دهد. من از نخست‌وزیر درخواست کرده‌ام تا صبور باشد و از طریق سیاسی مشکل را حل کند. مذاکره راه‌حل این مشکل است. دموکراسی بدین معناست که هیچ‌گاه در را به روی مذاکره نبندیم. می‌توان اختلافات را از طریق مذاکره حل کرد.

عمران خان معتقد است که در جریان انتخابات پارلمانی ماه مه سال 2013 که به پیروزی نواز شریف با اکثریت آراء انجامید، تقلی گسترده‌ای صورت گرفته و نخست‌وزیر باید استعفا داده و انتخابات زودهنگام زیر نظر ناظران برگزار شود.

جنبش‌های اعتراضی عمران خان و طاهر القدری رسما متحد نشده‌اند و اهداف مختلفی را در کنار سرنگونی دولت شریف، دنبال می‌کنند. اما فشار مضاعف آن‌ها و تعداد بالای معترضان، فشار زیادی به دولت شریف وارد کرده است.

با این حال اگر یکی از این گروه‌ها با دولت سازش کند، از قدرت گروه دیگر تا حد زیادی کاسته می‌شود. نمایندگان عمران خان و نواز شریف در پایان جدیدترین نشست خود در جمع خبرنگاران گفتند: ما نمی‌توانیم درباره درخواست اصلی که استعفای نخست‌وزیر است، توافق کنیم.

عمران خان روز شنبه در جمع حامیانش گفت: ما فردا به اینجا می‌آییم. ما هر روز به اینجا می‌آییم و این روند تا زمان استعفای شریف ادامه خواهد داشت. پس از سخنرانی من تحصن برگزار می‌کنیم که سراسری خواهد بود و هر پاکستانی در هر جایی که هست باید تحصن برگزار کند.

انتهای پیام

کد N461802

وبگردی